Skip to content

מל"ט חמקן שוגר לראשונה מנושאת מטוסים

השיגור מהווה פריצת דרך בתעופה הרובוטית המלחמתית. המראה מנושאת מטוסים תמנע את הצורף לטוס במרחב האווירי של מדינות שונות ולקבל את אישורן, בדרך לתקיפת מדינה כמו איראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצי האמריקני שיגר בהצלחה ביום שלישי בשבוע שעבר, בפעם הראשונה, מטוס ללא טייס (מל"ט) חמקן מעל סיפון נושאת מטוסים, שיגור שכונה על ידי קציני חיל הים האמריקני פריצת דרך בתעופה הרובוטית המלחמתית. 

מל"ט X-47B, כמה דקות לפני שיגורו מנושאת המטוסים ג'ורג' בוש. צילום: חיל הים האמריקני.
מל"ט X-47B, כמה דקות לפני שיגורו מנושאת המטוסים ג'ורג' בוש. צילום: חיל הים האמריקני.

שוגר כמו מטוס קרב רגיל

מל"ט X-47B חמקן, בעל כנף אחת, שוגר לאוויר על ידי מערכת שיגור פניאומאטית, בדיוק כפי שמשגרים לאוויר מטוסי קרב, מנושאת המטוסים ג'ורג' בוש מול חופי וירג'יניה. כך נמסר מדובר חיל הים. "אני יכולה לאשר זאת. המל"ט הושק בהצלחה בשעה 11:18", אמרה סגן קייטי סרזו (Katie Cerezo). המל"ט ביצע כמה גישות נמוכות מעל נושאת המטוסים ואחרי טיסה של 65 דקות הונחת בבסיס חיל הים האמריקני ליד נהר פאוטאקט במרילנד.

יתרונות השיגור מנושאת מטוסים

טיסת המבחן הזאת נרשמה כשיגור הראשון של מטוס רובוטי מנושאת מטוסים וקציני חיל הים ציינו את האירוע – "אבן דרך" ופריצת דרך לתעופה המלחמתית הרובוטית. עד הפעלתו של מל"ט X-47B מנושאת מטוסים, ממריאים מל"טים למשימות קרב לטווחים ארוכים או קצרים, בפיקוח מטיסים שפועלים מתוך קרונות בקרה גדולים, מתוך שטחי המדינה המשלחת. כשמדובר בשיגור מל"ט למשימה לטווח ארוך, מעל שטחי מדינות שונות, חייבים להודיע לאותן המדינות על טיסתו ולקבל אישורי תעופה לטוס במרחב האווירי שלהן. הליך הפוגע מאוד בהפתעה של כל ההליך התקפתי.

יכולתו של מל"ט X-47B להמריא מנושאת מטוסים לבצע את המשימה ולחזור ולנחות בה, מבטלת את הצורך לקבל אישורי טיסה מעל מדינות שונות בדרך ליד המשימתי. נושאת המטוסים יכולה לשוט מול מדינת היעד, לשגר את המל"ט לבצע את התקיפה ולהחזירו לנחיתה בנושאת המטוסים.

פעילות היכולה להיות ישימה במקרה ויוחלט לפעול, למשל, באיראן, כדי לעצור את תוכנית הגרעין שלה. מל"ט יבשתי חייב כדי להגיע למרחב האווירי של איראן לחצות בדרכו מדינות כמו ערב הסעודית, או ירדן ואילו שיט של נושאת מטוסים במימי המפרץ הפרסי יאפשר שיגור ישיר של מל"טים מסוגו של X-47B לתחום האווירי האיראני, כדי לתקוף את מתקני הגרעין שלה.

"אירוע היסטורי"

יתרון זה היה מול עיניו של אדמירל מאט ווינטר (Mat Winter), האחראי על תחום תעופה הבלתי מאוישת בחיל הים האמריקני, כאשר כתב באתר האינטרנט של חיל הים, לאחר שיגור המל"ט מנושאת מטוסים, כי "אירוע היסטורי זה מאתגר את המופת של הנחיתות המאוישות הראשונות על נושאת מטוסים, שהתבצעו לפני יותר מ-90 שנה".

תכונות מל"ט X-47B

המל"ט הניסיוני, הנראה כמו גרסה מוקטנת של המפציץ החמקן B-2, אמור לפנות עתה את הדרך לשורה חדשה של מל"טים שיבצעו תקיפות והפצצות מנושאת מטוסים. לחיל האוויר והצבא כבר יש צי גדול של מטוסים רובוטיים, אבל חיל הים מקווה להדביק את הפער באמצעות מל"ט X-47B, מסוק ללא טייס סקאוט ומל"טים נוספים, היכולים לשהות באוויר במשך שעות כדי לרגל או לתקוף את יריב.

מל"ט X-47B מסוגל להגיע לגובה של 40 אלף רגל לטוס לטווח של כשש שעות למרחק של 3,900 ק"מ ולשאת בשני תאי הנשק שבו חימוש מגוון, במשקל של 2,040 ק"ג. עם טווח הרבה יותר גדול ממטוסי קרב מאוישים, מסוגל המל"ט הרובוטי הזה לשנות ולעצב את הלוחמה שדה הקרב הימי, בדיוק כפי שהמל"טים עיצבו מחדש את שדה הקרב היבשתי.

כשהוא נשלט באמצעות לוח בקרה קטן, המופעל על ידי מפעיל משימה מנושאת מטוסים, ללא צורך בקרונות בקרה ובתחנות ממסר, יש למל"ט X-47B, יותר אוטונומיה מאשר המל"טים הנוכחיים, טוען יצרן המל"ט נורתרופ גרומן, המדגיש, כי "המל"ט טס כשהוא מתוכנת מראש והמפעיל לא מטיסו באמצעות שלט רחוק באופן פעיל, כפי שמתבצע היום במערכות בלתי מאוישות אחרות".

חשש מלוחמה רובוטית עצמאית

בינתיים, הביעו ארגוני זכויות חשש מפני כניסתו של מטוס קרב אוטונומי יותר לשדה המערכה, שעלול לאפשר לרובוטים לנהל מלחמה באופן עצמאי למחצה. ארגון Human Rights Watch ציין במיוחד את מל"ט X-47B שלדבריו, הפעלתו עלולה להיות מדאיגה. הארגון קרא לפעול "לאיסור מונע של כלי נשק רובוטיים אוטונומיים באופן מלא, שעלול לסכן אזרחים ולהפר את עקרונות המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן