Skip to content

הערב שוב הפגנות מחאה, גם מול הבתים של נתניהו ותשובה

ההפגנות נושאות את הכותרת "לוקחים אחריות - נלחמים על העתיד". ההפגנה המרכזית התקיימה בנתניה מול ביתו של יצחק תשובה ומאות צעדו אל ביתו מצומת פולג. המשטרה ביצעה מעצרים והמפגינים חסמו את התנועה בכביש החוף מצפון לדרום לרבע שעה. עשרות נשאו מיטה מתנפחת ושלטים והפגינו מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה. אלפים צעדו בתל אביב, בבאר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבת שעברה יצאו אלפים לרחובות ומחו נגד אישור התקציב והכוונות לייצא חלק ניכר מהגז לחו"ל. התקציב עבר בינתיים בממשלה, אך טרם אושר בכנסת. היום שוב הפגנות ברחבי הארץ נגד העברת התקציב והגזירות ובנושא יצוא מאגרי הגז הטבעי.

תזמורת המגפונים מול ביתו של תשובה (צילום: ציפי מנשה)
תזמורת המגפונים מול ביתו של תשובה (צילום: ציפי מנשה)
אלפי מפגינים ברחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: רפי מיכאלי)
איפה הכסף? אלפי מפגינים ברחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: רפי מיכאלי)

בעיר נתניה צעדו הערב (שבת) כשש מאות מפגינים מצומת פולג לביתו של יצחק תשובה. הם נשאו שלטים "לא ניתן את הגז לטייקונים – הגז הוא שלנו", "גז ולא גזירות", "התשובה אחת" וקראו קריאות בגנותם של תשובה ושר האוצר. תשובה עצמו לא נמצא בביתו כפי הנראה ותושבי השכונה השקטה רמת פולג, שאינם רגילים בהפגנות, צפו המומים במפגינים. רבים מהמשתתפים הם מתנועת "ישראל יקרה לנו", שהפגינו בשבוע שעבר מול ביתו של שר האנרגיה.

דווקא כאשר ההפגנה החלה להתפזר התחילה המשטרה לבצע מעצרים. עד כה דיווחו המפגינים על שלושה מעצרים, ביניהם של מפגין בשם בן האן. העצורים הוכנסו לאחד הבתים ביישוב והמפגינים צבאו על הבית וניסו למנוע מהמשטרה להוציא משם את העצורים. בסביבות השעה 23:00 חסמו המפגינים מנתניה את צומת פולג בכביש החוף ועצרו את התנועה לרבע שעה. כביש החוף מצפון לדרום נחסם והנהגים יצאו מהמכוניות להביע סולידריות עם המאבק. המשטרה שלחה פרשים לאזור ופינתה את המפגינים.

חוסמים את כביש החוף (צילום: ציפי מנשה)
חוסמים את כביש החוף (צילום: ציפי מנשה)
שוטר עוצר את אחד המפגינים מול ביתו של תשובה (צילום: ציפי מנשה)
שוטר עוצר את אחד המפגינים מול ביתו של תשובה (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים נושאים כרזות עם פניהם של תשובה, נתניהו ולפיד (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים נושאים כרזות עם פניהם של תשובה, נתניהו ולפיד (צילום: ציפי מנשה)

בקיסריה התקבצו כמה עשרות מפגינים מול ביתו של נתניהו וקראו: "הקיסר ייפול". על השלטים נכתב: "תעבירו את השלטון – הגרעון שלך אסון" ו" דורשים יותר רווחה", "המיטה מעופפת, המדינה קורסת" ו"תנו לשכונות ולא לגלידות". המפגינים ניפחו מיטה, בשל מה שהגדירו – סינדרום המיטה המעופפת. המשטרה דרשה מהמפגינים להתרחק כמאתיים מטרים מביתו של נתניהו, אך אלה סירבו בטענה כי אין לכך הצדקה חוקית. ההפגנה במקום הסתיימה וארבעה מפגינים החליטו להישאר וללון במקום. ברוך אורן (34) ממארגני ההפגנה: "גם אנחנו רוצים לישון על מיטות מעופפות ואם אין לנו אפשרות, נישן כאן, ליד ביבי".

מפגינים בדרך לביתו של יצחק תשובה (צילום: ציפי מנשה)
מפגינים בדרך לביתו של יצחק תשובה (צילום: ציפי מנשה)
מפגיני מרצ בהפגנה בת"א (צילום: רפי מיכאלי)
מפגיני מרצ בהפגנה בת"א (צילום: רפי מיכאלי)
צועדים אל בית ראש הממשלה בירושלים
צועדים אל בית ראש הממשלה בירושלים. ח"כ סתיו שפיר וצעירי העבודה צועדים בהפגנה
(צילום: ציפי מנשה)
"לא ניתן את הגז לטייקונים". בדרך לתשובה (צילום: ציפי מנשה)
"אלוהים נתן וביבי גנב". מפגינים בבאר שבע (צילום: אלברטו דנקברג)
"אלוהים נתן וביבי גנב". מפגינים בבאר שבע (צילום: אלברטו דנקברג)

הפגנות נוספות התקיימו, בתל אביב בכיכר הבימה ובבאר שבע במרכז המורים. בירושלים יצאו כמאתיים מפגינים מגן הסוס לכיוון המעון הרשמי של ראש הממשלה ובערד התקיימה הפגנה בכניסה לעיר. התארגנות נוספת תוכננה בצמתים ברחבי הארץ. בתל אביב צעדו כאלפיים מפגינים מכיכר הבימה לכיוון רחוב קפלן. המשטרה מנעה ניסיון לרדת לנתיבי איילון וההפגנה חזרה לצעוד ברחוב רחוב אבן גבירול.

בבאר שבע צעדו כמה מאות מפגינים, רבים מהם סטודנטים, ממרכז המורים והם חסמו לזמן מה את דרך מצדה בעיר. המפגינים נשאו שלטים בהם נכתב: "הם מבינים רק מספרים" ו"מים, גז, חשמל – אלוהים נתן וביבי גנב". יהודה אלוש, מוותיקי המחאה, אמר למגפון: "בבאר שבע יש הכי הרבה ילדים רעבים. מחירי הדיור גבוהים, אין עבודה מאורגנת בבאר שבע, ובנגב סובלים יותר מכל מקום בארץ. אנחנו רוצים שישאירו את הגז בארץ ויתחילו לתת לנו לחיות בכבוד ולהתפרנס בכבוד".

מפגינים בבאר שבע: הם מבינים רק מספרים (צילום: אלברטו דנקברג)
מפגינים בבאר שבע: הם מבינים רק מספרים (צילום: אלברטו דנקברג)
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה (צילום: גלבוע דקר)
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה (צילום: גלבוע דקר)

ההפגנות התקיימו תחת הכותרת "לוקחים אחריות – נלחמים על העתיד". באתר המחאה J-14 נכתב היום: "אנחנו נאבקים להשאיר את רובו של הגז הישראלי בארץ. התקציב הוא כלום לעומת תגליות הגז. גילו במדינה שלנו אוצר. כן אוצר, אוצר שמוערך בשווי של 600 מיליארד ש"ח אותו רוצים לייצא עבור רווחים למעטי מעטים. אבל כבר עשינו בלאגן, הגענו לוועדת הכלכלה ואפילו הצלחנו. אבל הבחישות של ההון נמשכות במלא המרץ. וכך גם הלחץ שלנו (השבוע מבקרים את מר תשובה). עכשיו יש לנו כמה אפשרויות. לוותר או להגביר את הלחץ. איך? אולי כדאי להקשיב ללפיד 2011:

"מי שנותן לטייקונים לשחק בכספי ציבור – מבין רק כוח.
מי שנכנע לקבוצות לחץ מסיבות קואליציוניות – מבין רק כוח.
מי שאומר 'אין לי' לציבור אחד בעודו משחרר כספים ללא אבחנה לציבור אחר – מבין רק כוח.
מי שגיבור על המתמחים ועל השוטרים ועל המורים ועל העובדים הסוציאליים, אבל מתכופף בפני הוועדים הגדולים או בפני המגזרים השונים – מבין רק כוח."

באתר המחאה פורסם היום גם מדריך מפורט "זכותון למפגינה ולמפגין", כיצד לנהוג במקרה של מעצר משטרתי, שמכיל הנחיות למפגין/ה מאת עו"ד ברק כהן, כולל טלפונים לפנייה במקרה של מעצר. בין השאר נכתב שם: "חברות וחברים יגיעו לתחנת המשטרה לתמוך בך. לא תהיה לבד. לא תישארי לבד. התפיסות בידי המשטרה נועדו למטרה אחת בלבד. להרתיע מפני השתתפות בפעילות ראויה. פעילות לתיקון חברתי. אנחנו לא נוהגים באלימות כלל. בדרך כלל, נתפסות שהחשד נגדן הוא רק בשל ההשתתפות בהפגנה, משוחררות בתוך מספר שעות".

בשבת שעברה יצאו אלפי מפגינים למחות נגד גזירות התקציב. הפגנת זעם התקיימה ברמת גן מול ביתו של שר האנרגיה, סילבן שלום. מהמקום דיווחו על אלימות של השוטרים ועל שימוש בגז פלפל נגד המפגינים. רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן נחסם ואחר כך חסמו מפגינים מתל אביב ומרמת גן את נתיבי איילון. בתל אביב צעדו אלפי מפגינים. גם בחיפה ניסו מפגינים לחסום את צומת חורב. הפגנות היו גם בירושלים, בנימינה ובמקומות נוספים. 

השתתפו בהכנת הכתבה: ציפי מנשה, רפי מיכאלי, גלבוע דקר, אלברטו דנקברג, דן בר דוב, משה פריאל, אליק מאור, עמית קרטס בנין.

 

1 Comment

  1. מנדל חיימקוב
    18 במאי 2013 @ 22:10

    החזירות והמצב ממש מחיבים עשייה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן