Skip to content

בוטלו צווי התפיסה של קרקעות חומש בשומרון

מספר ימים לפני הדיון בעליון על השבת הקרקעות לידי בעליהן, הודיעה המדינה כי צווי התפיסה בוטלו בהסכמת צה"ל. עו"ד שלומי זכריה: "עצוב שחולפות שנים כה רבות וארוכות עד שהמדינה מחליטה לקיים את החוק ולהשיב את האדמה הגזולה לבעליה". ראש מועצת שומרון: "מדובר בהחלטה אומללה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שמונה שנים לאחר פינוי ההתנחלות חומש ובעקבות עתירה של בעלי האדמות מהכפר בורקה, באמצעות ארגון "יש דין", הגיבה המדינה לבג"ץ כי החליטה לבטל את צו התפיסה ולהשיב את האדמות לבעליהן הפלסטינים. הקרקעות, שעליהן נבנתה ההתנחלות חומש בשנת 1978 לצרכים ביטחוניים, נתפסו בצו מנהלי שחל על שטח של 700 דונם שהשתרעו מצפון לשכם וטול כארם.

במהלך השנים, בכל פעם שנערך סיור רשמי בשטחים, היו המסיירים נלקחים לחומש, ממנה אפשר להבחין בערי המרכז (תל אביב). הדגש ההסברתי היה כי מנקודה זו אפשר ליירט את תל אביב. מכאן נבע הצורך הביטחוני בצווי התפיסה. היאחזות הנח"ל שלשמה הוצאו בזמנו צווי התפיסה מעולם לא נבנתה ובמקום נבנתה, בעידוד הממשלה, התנחלות חילונית.

אדמות חומש (צילום: מועצה אזורית שומרון)
הצווים בוטלו שמונה שנים אחרי ההתנתקות. אדמות חומש (צילום: מועצה אזורית שומרון)

לאחר שחומש פונתה במסגרת ההתנתקות בשנת 2005, הוכרז השטח כאזור צבאי סגור לאזרחים ישראלים, אך צווי התפיסה לא בוטלו. מכיוון שהקרקעות המשיכו להיות תפוסות לצרכים ביטחוניים, למרות שלא היו קיימים כאלה, בעלי הקרקע היו מנועים מלגשת לאדמותיהם ולעבדן. מאז פינוי ההתנחלות ולמרות קיומו של של הצו המגביל, נערכו במקום באופן קבוע אירועים רבי משתתפים בהם לקחו חלק נציגים רשמיים של המדינה ושל המועצה האזורית.

כשש שנים לאחר ההתנתקות, בדצמבר 2011, עתרו ראש הכפר בורקא, שישה מבעלי הקרקע ותנועת יש דין לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, בדרישה לבטל את צווי התפיסה. המדינה התמהמהה זמן רב בגיבוש עמדתה בשל מחלוקת פנימית בצבא. מפקד פיקוד מרכז הקודם, האלוף אבי מזרחי, ניפק חוות דעת לפיה אין לבטל את צווי התפיסה, משום שיש צורך ביטחוני בהחזקת המקום. לעומת זאת, הדרג משפטי במשרד הביטחון טען כי אין להמשיך את תפיסת כל האדמות.

בסופו של דבר, לאחר  מינויו של האלוף ניצן אלון לאלוף הפיקוד, העניין נפתר. אלון הפך את החלטתו של מזרחי, ובכך נסללה הדרך להשבת הקרקע לבעליה. ביום רביעי הקרוב אמור היה בג"ץ לדון בעתירה, אך ביום חמישי שעבר הודיעה עו"ד חני אופק ממחלקת הבג"צים כי הצווים יבוטלו. המדינה לא נימקה מדוע לקח כל כך הרבה זמן לבטל את הצווים. אתמול בערב מסרה המדינה את תגובתה לפיה המדינה מבטלת את צווי התפיסה וכעת יבחן הצבא את נחיצות ההכרזה על המקום כאזור צבאי סגור.

עו"ד שלומי זכריה מהצוות המשפטי של יש דין אמר בהקשר לתגובת המדינה: "שלושים וחמש שנה עברו מאז נגזלה האדמה מבעליה החוקיים, שמונה שנים חלפו מאז פינוי ההתנחלות חומש ושנתיים וחצי מאז שהוגשה העתירה בנושא. עצוב שחולפות שנים כה רבות וארוכות עד שהמדינה מחליטה לקיים את החוק ולהשיב את האדמה הגזולה לבעליה. כרגע, עיקר ענייננו הוא לדאוג שבעלי הקרקעות אכן יוכלו להגיע לאדמתם. מניסיוננו הכואב, עצם הכרת המדינה בבעלות פרטית פלסטינית לא בהכרח מיתרגמת לאפשרות של בעלי הקרקע להגיע בפועל לאדמתם ולעבדה".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, הגיב גם הוא להחלטה: "מדובר בהחלטה אומללה. די להזכיר את העובדה שאפילו מי שביצע את הגירוש מצפון השומרון הבין כי מדובר באזור חיוני מבחינה צבאית ואסטרטגית למדינת ישראל ולכן השטח נשאר שטח סי, בשליטה מלאה של מדינת ישראל. לכן תמוהה בעינינו ההחלטה שהתקבלה עתה ואין לנו אלא להסיק, שלמרות החלפת הממשלה וההצבעה הברורה של תושבי מדינת ישראל למחנה הלאומי, ממשיכה האג'נדה של היועצים המשפטיים במשרד הביטחון להשפיע על מקבלי ההחלטות".

אל"מ יהואר גל (מפקד טייסת) מסביר בסרטון מ-2011 שחומש היא מגדל השמירה של ישראל:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן