ישראל – יצואנית כלי הטיס הבלתי מאוישים הגדולה בעולם

כך קובעת חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן. בשמונה השנים שחלפו הסתכם היצוא הישראלי בתחום זה ב-4.6 מיליארד דולר והוא צפוי לגדול עד 2020 ב-5% – 10%

Print Friendly

בשמונה השנים שחלפו הסתכם היצוא הישראלי של מוצרים לתעשיית כלי הטיס הבלתי מאוישים בכ-4.62 מיליארד דולר – כך מתברר ממחקר חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן. ישראל נחשבת ליצואנית הגדולה בעולם של מערכות טיס בלתי מאוישות מבחינת היקף ומגוון המערכות, כמו גם מספר המדינות אליהן נמכרו פריטים אלו בעשור שחלף. 

הרמס 450 (צילום: אלביט מערכות)

הרמס 450 (צילום: אלביט מערכות)

בסכום של 4.62 מיליארד דולר נכללים מוצרים, שירותים ורישיונות ליצור מוצרים במדינות אחרות, והוא מהווה כמעט 10% מכלל היקף היצוא הביטחוני של ישראל, כאשר שיעורו צפוי לעלות בשנים הקרובות. הסיבה העיקרית לגידול זה, מעריכים בפרוסט אנד סאליבן, הינה הפסקת ההסתמכות על משרד ההגנה האמריקני כרוכש עיקרי ופנייה לשווקים נוספים, במקביל לרוח היזמית הישראלית.

הישג 2005 לא חזר

יחד עם זאת, התעשייה הישראלית עדיין לא מצליחה לשחזר את הישגה משנת 2005, אז הסתכם היצוא הישראלי בתחום הטיס הבלתי מאויש בכ-1.7 מיליארד דולר. פעילות מאומצת וממוקדת של משרדי הביטחון והחוץ הישראליים להשתת חוקי סחר חדשים חיזקה את יכולת הפיקוח על היצוא הביטחוני, וככל הנראה גם פגעה בהיקף היצוא באופן משמעותי.

היצוא לא חצה את קו מיליארד דולר בשנה

בשנים שחלפו לא חצה היצוא את קו מיליארד הדולר לשנה, כאשר שנת השיא הייתה 2010, אז ייצאו החברות הישראליות בתחום זה בהיקף של כ-979 מיליון דולר. בשנת 2011 צנח הסכום לכ-627 מיליון דולר וב-2012 המשיך לרדת והסתכם בכ-212 מיליון דולר. ממוצע היקף היצוא הישראלי בתחום הביטחון בשנים 2005-2012 עמד על כ-6.1 מיליארד דולר לשנה, מתוכו הסתכם היצוא השנתי הממוצע בתחום המוצרים לתעשיית כלי הטיס הבלתי מאוישים על כ-578 מיליון דולר בשנה. סכום זה אינו כולל עסקה בהיקף של כ-958 מיליון דולר שנחתמה ב-2012 מול הודו, לשדרוג כלי טיס בלתי מאוישים – שילוב עסקה זו היה מגדיל את היקף היצוא השנתי הממוצע בתחום זה בכ-100 מיליון דולר.

 

בפרוסט אנד סליבן צופים, כי הגידול בדרישה לכלי טיס שכאלה, במקביל להמשך העיכוב בהקלות ממשלת ארה"ב לחברות מקומיות בכל הקשור למדיניות היצוא הביטחוני שלה (ITAR), יאפשרו לחברות הישראליות להגדיל את היקף היצוא שלהן ב-5% עד 10% עד שנת 2020.

ערן פלומין, מנכ"ל פרוסט אנד סאליבן ישראל מציין כי "היקף היצוא הביטחוני הישראלי כולו צפוי לצמוח, בעת שהחברות הישראליות ממשיכות לחתום על שותפויות אסטרטגיות עם חברות זרות, ומשקיעות בשיווק אגרסיבי בשווקים בהם הדרישה לכלי טיס בלתי מאוישים ממשיכה לצמוח, כדוגמת אפריקה, אסיה-פסיפיק ודרום אמריקה".

עיקר היצוא יועד לאירופה

עיקר היצוא הישראלי בתחום זה בשנים 2005-2012 יועד לאירופה, התופסת כ-50.2% מכלל היצוא, כאשר יותר ממחצית מהיקף זה, כ-1.25 מיליארד דולר, משויכת לפרויקט Watchkeeper של הצבא הבריטי, במסגרת מיזם משותף של אלביט הישראלית ו-THALES הבריטית. כ-33.3% מהיקף היצוא יועד לארצות אסיה-פסיפיק, ואילו המכירות לארה"ב תפסו נתח של 3.9% בלבד מכלל היצוא.

 

פלומין מוסיף כי "במסגרת המחקר זיהינו וניתחנו כ-20 חברות ישראליות מרכזיות הפועלות בתחום, בהן Aeronautics Defense Systems, BlueBird Aero Systems, אלביט, גילת לוויינים, התעשייה האווירית ועוד. המחקר כולל גם ניתוח טרנדים בתחום ומידע על עסקאות מרכזיות של החברות הישראליות בשנים האחרונות".

Print Friendly

על אודות עמי אטינגר

עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידים: עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות
פוסט זה פורסם בקטגוריה בטחוני, ג, כלכלה, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.