Skip to content

הצעת חוק מתגבשת: שכחת ילד ברכב תוגדר כתאונת-דרכים

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הועדה לזכויות הילד, מבקשת להניע את חברות הביטוח לדרוש אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב. אמצעים כאלו כבר מפותחים בארץ אך טרם קיבלו תו-תקן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמעט כל שבוע נשכח או מושאר ילד ברכב נעול, כך עולה מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, כפי שנחשפו  בישיבת הuועדה לזכויות הילד בכנסת. בשנה האחרונה לבדה (2012) היו 50 מקרים של שכחת ילדים ברכב, 10 מהם תינוקות והשאר ילדים. שנים מהם נספו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ביקשה בימים-אלו מהיועצת המשפטית של הוועדה, להכין הצעת-חוק שתגדיר מוות או פגיעה שנגרמו משכחת ילד ברכב כתאונת דרכים. מטרת ההצעה, להניע את חברות הביטוח לדרוש התקנת אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב.

אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב. ח"כ אורלי לוי (צילום: אתר הכנסת)
אמצעים טכנולוגיים שיתריעו על שכחת ילד ברכב. ח"כ אורלי לוי (צילום: אתר הכנסת)

אמצעים כאלו כבר מפותחים בארץ אך טרם קיבלו תו-תקן ממשרד התחבורה. הצעת החוק תכניס מקרים של ילדים שנשכחו בכלי רכב לגדר "תאונת דרכים" לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975. במקביל, ולאור חוות הדעת בעניין שנתנה היועצת המשפטית בוועדה, הצעת החוק תנסה להציע פתרון לבעיה של פטור מאחריות לנזק של מזיקים אחרים –  ולאפשר לתבוע מזיקים פוטנציאליים כחברות הסעה.

גלית גלעד, מארגון "בטרם" מסרה כי ישנן בארץ ובארה"ב מספר טכנולוגיות כאלו, וישראל היא בין הארצות המתקדמת בעולם בפיתוח בעניין. גלעד תמכה בחקיקה המחייבת רכבי הסעה בהתקנת טכנולוגיה כמו זו שלא מאפשרת כיבוי הרכב והוצאת המפתח ללא לחיצה על לחצן נוסף בסוף הרכב. הדבר מכריח את נהג ההסעות לעבור את כל הרכב וכך הוא יגלה ילד שנשכח או נרדם. עלות המכשיר כולל ההתקנה – כאלף ₪. גלעד הוסיפה כי מרבית התאונות מתרחשות ברכב פרטי ולא בהסעות ולכן יש להשקיע בהסברה.

בעקבות הדיון בוועדה – שינה מיד משרד החינוך את פרטי המכרז לרכבי הסעות, הוסיף איסור על הצבת וילונות או פרסומות בצדדי הרכב (כדי לאפשר התערבות עוברים- ושבים) נתן עדיפות במכרז לחברה המתקינה אמצעי-מנע טכנולוגיים, והשית קנס של 5,000 שקל על חברה שנהג שלה לא ביצע סריקה בתום נסיעה. במקרה שנהג ההסעות לא ביצע סריקה ואכן אחד מהילדים נשכח ברכב – הרי שהחברה תיקנס בשיעור 10%  מגובה ההסכם השנתי, ואף ייתכן שהחוזה עמה יבוטל.

הד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, הוסיף כי לא-פעם עוברי אורח הם אלו המבחינים בילד ומצילים את חייו וקרא לאסור על רכבי-הסעות חלונות מוצללים, עם וילונות או פרסומות. "לפעמים הורים משאירים ילד ברכב בכוונה, מתוך מחשבה ש"זה רק לעשר דקות", להוציא כסף מכספומט, ועוד. לאלו לא מספיקים טכנולוגיות אלא השקעה בהסברה בלתי פוסקת". קדמן גם מתח ביקורת על המשטרה והפרקליטות שפתחה רק תיקים פליליים בודדים בעוון השארת קטין ברכב.

המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שי סופר הוסיף כי לרכב פרטי מוצע גלאי משקל ונפח, הדומה לבייבי-סנס, ויש גם אפליקציה מתאימה ופשוטה לתפעול. קמאל קייס, האחראי על התקינה במשרד התחבורה, ציין כי המערכת לרכבי הסעות נבדקת בימים אלו, ולאחר שיפורים ניתן יהיה להעניק לה תו-תקן בתוך חודשים. אביבית ארווץ, אזרחית המרכזת פעילות בנושא, הוסיפה כי יצרני הרכב היו יכולים להרכיבו עם גלאי מובנה שכזה, אך הם חוששים מהמקרה הבודד שבו המערכת לא תעבוד. לדבריה, הגדרת פגיעה משכחה כתאונת דרכים תערב את חברות הביטוח, והחברות ידרשו כבר בעצמן מערכת כזו וידאגו לפרסום ופיתוח. סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי הבטיחה לשקול קמפיין הסברה כבר לפני הקיץ נגד השארת ילדים בכלי הרכב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן