Skip to content

13 שנה אחרי, דו"ח על פרשת מוחמד א-דורה הוגש לנתניהו

בלשכת ראש הממשלה אומרים: "חיוני שאמצעי תקשורת בינלאומיים יבצעו הערכה ביקורתית של המידע המסופק להם על ידי כתבים מקומיים, בפרט באזורים בהם תועדו ניסיונות חוזרים ונשנים לביים או לעוות מידע תקשורתי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-13 שנה לאחר שפרשת מוחמד א-דורה, הסעירה את כל העולם וגרמה לליבוי "אינתיפאדת אל אקצה" קיבל היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את מסקנות דוח ועדת בדיקה ממשלתית שהוקמה בנושא זה. הוועדה עסקה בנושא הדיווח של תחנת הטלוויזיה "פראנס 2" על פרשת מוחמד א-דורה, תוצאותיו והשלכותיו. את הדוח הגיש השר ליחסים בינלאומיים, אסטרטגיה ומודיעין יובל שטייניץ, בנוכחות מנכ"ל המשרד ליחסים בינלאומיים ואסטרטגיה יוסי קופרווסר.

נתניהו הטיל את משימת הקמת הוועדה הממשלתית על השר לנושאים אסטרטגיים, בזמנו, משה (בוגי) יעלון בספטמבר 2012, 12 שנה לאחר שהפרשה התרחשה. הבדיקה נמשכה עד לאחרונה בהובלת השר שטייניץ. מטרת הוועדה הייתה לבדוק את האירוע לנוכח הנזק המתמשך שנגרם לישראל בגינו, ולגבש את עמדתה של ממשלת ישראל בנוגע אליו.

בערב 30 בספטמבר 2000 שודר קטע הווידאו שבו נראה מוחמד א-דורה כשהוא מפוחד ומסתתר מאחורי גבו של אביו. לאחר מכן נשמע צרור ירי, ענני אבק ובעקבותיו נראתה פגיעה בילד ובאביו. האירוע צולם על ידי צלם פלסטיני של הטלוויזיה הצרפתית France 2 בשם טלאל אבו רחמה. בסמוך לאירוע נטען באמצעי תקשורת שונים שהילד נהרג מירי מכיוונם של חיילי צה"ל שהיו מוצבים בעמדת נצרים.

פרשת מוחמד א-דורה, כפי שהשתקפה בדיווח של תחנת הטלוויזיה "פראנס 2" (צילום: ויקיפדיה)
פרשת מוחמד א-דורה, כפי שהשתקפה בדיווח של תחנת הטלוויזיה "פראנס 2" (צילום: ויקיפדיה)

הפצת התמונות בעולם ובפרט שידורן החוזר ונשנה על מרקעי הטלוויזיה הפלסטינית שלהבו את הרוחות. למחרת, בבוקר, 1 באוקטובר, פרצו מהומות אוקטובר של ערביי ישראל, גל של הפגנות אלימות, חסימת עורקי תחבורה ראשיים, שריפת צמתים, והתנגשויות עם המשטרה, בהן נהרגו 13 ערבים ויהודי אחד. בעקבות אירועים אלו הוקמה ועדת אור, ועדת חקירה ממלכתית, שקבעה: "למותו של מוחמד אל-דורה, כפי שהשתקף בצילומי הטלוויזיה, הייתה השפעה ניכרת על הלך הרוח ברחוב הערבי ביום זה וביום למחרת. הדגישו זאת רבים מבין המנהיגים מן המגזר הערבי אשר הופיעו בפני הוועדה". כך גם התבטא חבר הכנסת אחמד טיבי, שאמר: "ראינו את הצילומים (הירי על א-דורה) ויצאנו להפגין".

התקשורת הבינלאומית מיהרה להפיץ את הדיווח ברחבי העולם, וחזרה על טענותיו. הדיווח גרם לנזק רב למעמדה הבינלאומי של ישראל וליבה את להבות הטרור והשנאה. מאז אותו יום, שימש הסיפור כהשראה והצדקה לטרור, אנטישמיות ודה-לגיטימציה של ישראל. ההדים של דיווח א- דורה, הן של ההאשמות נגד ישראל והן של דיווחי תקשורת המאומצים ללא בחינה ביקורתית על ידי התקשורת הבינלאומית ומתגלים אחר כך ככוזבים או שקריים, הוסיפו להדהד בסיקור התקשורתי של פעולות ישראל נגד ארגוני טרור.

ראש הממשלה נתניהו מקבלח את הדו"ח מידי השר שטייניץ והמנכ"ל יוסי קופרווסר (צילום: משה מילנר/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו מקבלח את הדו"ח מידי השר שטייניץ והמנכ"ל יוסי קופרווסר (צילום: משה מילנר/לע"מ)

בלשכת ראש הממשלה אומרים כי ההחלטה להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית התקבלה לנוכח ההשלכות ההרסניות המתמשכות של פרשת א-דורה. בוועדה השתתפו נציגים של משרדים ממשלתיים ושל גופים רשמיים הנוגעים בדבר, והיא קיבלה ייעוץ ממומחים חיצוניים. ואלו מסקנותיה:

  • לאחר בחינה מדוקדקת של החומרים הקשורים לפרשה, קובעת הועדה, כי לטענות ולהאשמות המרכזיות של הדיווח של פראנס  2 אין בסיס במידע שהיה בידי התחנה. עוד קובעת הוועדה כי בניגוד לדיווח, לפיו הילד נהרג, בדיקת סרט הצילום הגולמי ע"י הועדה מלמדת כי בסוף סרט הצילום, בקטע שלא שודר, הילד נראה חי.
  • מהבדיקה עולה כי לא קיימות הוכחות לכך שג'מאל א-דורה או בנו מוחמד נפגעו כפי שנטען בדיווח, והסרט אף איננו מראה כי ג'מאל נפגע באורח קשה. לעומת זאת, ישנם סימנים רבים המראים כי השניים כלל לא נפגעו על ידי כדורים. הבדיקה מלמדת כי קיים ספק רב באשר לאפשרות שחורי הקליעים בקרבת השניים נגרמו ע"י אש שהגיעה ממוצב צה"ל, כפי שנרמז בדיווח.
  • הוועדה קובעת עוד כי המחסור בעדויות התומכות בטענות המרכזיות היה ברור לתחנת פראנס  2, או לפחות אמור היה להיות ברור לה, עוד לפני שידור הדיווח. אולם הדיווח נערך וסופר באופן שיצר את הרושם המטעה כי קיימות הוכחות המאששות את הטענות שהוצגו בו.
  • מאז פרסום הפרשה התגלו סתירות רבות וחוסר עקביות בדיווח על אירוע א- דורה, כפי שסופר ע"י פראנס 2, וסימני שאלה רבים קיימים לגבי כמעט כל היבט בדיווח זה.הוועדה קובעת כי בהצהרותיו של טלאל אבו רחמה, הצלם המקומי בעזה של התחנה, שהינו המקור הראשי, ולמעשה הבלעדי, לדיווח של "פראנס 2", התגלו סתירות רבות ודברי כזב. חרף סתירות אלה וחוסר העקביות בסיפור, סרבו תחנת פראנס  2 ושארל אנדרלין, הכתב הראשי של התחנה בירושלים, שגם קריין את הסיפור, להכיר בטעויותיהם ואפילו אישרו מחדש את טענותיהם המקוריות, תוך נפנוף חוזר ונשנה בטענה חסרת הרלבנטיות שלשב"כ אין מידע המצביע על אבו רחמה כעל מי שמעורב בפיגועי טרור, כאילו יש בכך כדי לקבוע שכל דבריו אמת.

בלשכת ראש הממשלה אומרים כי פרשת א- דורה ממחישה את הצורך שאמצעי התקשורת יישמו את הסטנדרטים המקצועיים והאתיים הקפדניים ביותר כאשר הם מסקרים סכסוכים אסימטריים. במיוחד חיוני שאמצעי תקשורת בינלאומיים יבצעו הערכה ביקורתית של המידע המסופק להם על ידי כתבים מקומיים, בפרט באזורים בהם תועדו ניסיונות חוזרים ונשנים לביים או לעוות מידע תקשורתי. לקח נוסף מפרשת א-דורה הוא כי אל למדינות הפועלות בהתאם לחוקים הבינ"ל של סכסוך מזוין להישאר אדישות אל מול התופעה הגוברת של סיקור תקשורתי מטעה או שקרי. במקום זאת עליהן לחקור את הטענות באופן יסודי ובמהירות האפשרית ולהציג את ממצאיהן לציבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לממצאי הוועדה ואמר: "ההתמקדות במקרה הזה חשובה. זה הוציא את דיבתה של ישראל. זוהי דוגמה למסע הדה-לגיטימציה השקרי שאנחנו חווים כל הזמן, נגד ישראל. יש רק דרך אחת להילחם עם השקר- והיא דרך האמת, בפני השקר רק האמת תעמוד".

השר ליחסים בינלאומיים, אסטרטגיה ומודיעין יובל שטייניץ: "זו עלילת דם נגד מדינת ישראל בנוסף לעלילות דם אחרות כמו בג'נין. הכתבה בטלוויזיה הצרפתית הייתה מופרכת".

1 Comment

  1. יפה
    19 במאי 2013 @ 21:42

    האם ישראל חושבת להוכיח באמצעות המסמך שהכיבוש הוא טוב לפלסטינים או שאנחנו מתנחלים הומנים?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן