Skip to content

נזקי הדלפת בחינות הבגרות במתמטיקה: 6 מיליון שקל

כך עולה מכתב האישום שהוגש היום נגד מורה למתמטיקה מחיפה, שפנתה למחבר ספרי מתמטיקה, ארז כהן, וביקשה לסייע לה בהכנת המבחנים. כהן וידידו קיריל רוחוביץ' ניסו למכור את המידע לתלמידים והסבו נזק עצום למשרד החינוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלוש שנים לאחר שהתפוצצה פרשת ההדלפה של נוסח בחינות הבגרות במתמטיקה, הוגש הבוקר (ראשון) כתב אישום נגד שלושת המעורבים בפרשה בבית משפט השלום בחיפה. מהאישום עולה כי רחל קדם (53) מחיפה, שנבחרה לוועדה לעריכת שאלונים לבחינה, פנתה למחבר ספרי מתמטיקה, ארז כהן (40), כדי שיעזור לה לנסח שאלות. לאחר שקיבלה את טיוטת הבחינה העבירה אותה לכהן, וזה העביר אותה לנאשם שלישי, קיריל רוחוביץ' (27) מנתניה. האחרון העביר את הנוסח לקרוב משפחתו, ויחד עם כהן ניסה למכור את נוסח הבחינה והתשובות. 

על פי עובדות כתב האישום, באמצע נובמבר 2009 מונתה רחל קדם, מורה למתמטיקה במקצועה,  על-ידי המנהל הפדגוגי של משרד החינוך, להיות חברה בוועדה לעריכת שאלונים לבחינת בגרות במתמטיקה במועד קיץ תש"ע. הוועדה  הייתה אחראית על חיבור השאלונים של בחינת הבגרות במתמטיקה, בכל רמות הלימוד, במועדים א' ו-ב'. 

(צילום אילוסטרציה)
השאלונים עברו מיד ליד (צילום אילוסטרציה)

לאחר המינוי פנתה קדם לארז כהן, שהיה בעל חברה לכתיבת ספרי הכנה לבגרות, וכן עסק בהכנת תלמידים לבחינות הבגרות במתמטיקה במסגרת בית ספר אנקורי בחיפה. וסיפרה לו כי היא חברה בוועדה ואחראית על כתיבת השאלות לבחינות. היא ביקשה את עזרתו בחיבור השאלות, בניגוד להתחייבויותיה כלפי הוועדה. הוא הסכים וסייע בידה. בהמשך העבירה קדם את השאלות שחיברה בסיועו של כהן לידי רכזת הוועדה. לאחר שהרכזת קיבלה לידיה את השאלות שהכינו כל חברי הוועדה, גובשה טיוטה סופית, בכתב יד, של השאלונים שירכיבו את בחינת הבגרות במועדים א' ו- ב' בקיץ תש"ע. 

קדם פנתה שוב לכהן, ומסרה לו את  מקבץ השאלונים בכתב יד, וביקשה ממנו לקבל את הערותיו לשאלונים, כהן סרק את השאלונים והפתרונות למחשבו האישי. מספר שבועות לפני מועד א' של בחינת הבגרות, סיפר כהן  למכר שלו, קיריל רוחוביץ, כי יש ברשותו את השאלון לבחינה במועד זה והעביר לו את המבחן לכתובת המייל שלו. רוחוביץ העביר את השאלונים לאחיו, שעתיד היה להיבחן בבחינת הבגרות במועד א' (ב-25 במאי 2010), ולנבחנים אחרים שעתידים היו לגשת לבחינה, במטרה לסייע לנבחנים לעבור את הבחינה במרמה. 

רוחוביץ פנה לאדם נוסף בשם כפיר, העביר אליו את מקבץ השאלונים וביקש ממנו שיאתר עבורו תלמידים נוספים המעוניינים לקבל את המבחן בתמורה לתשלום כספי. בתאריך 23.5.2010, לאחר הדפסת שאלוני בחינת הבגרות והעברתם לסניפי הדואר השונים וטרם הפצתם לבתי הספר עצמם, נודע למשרד החינוך כי השאלות המופיעות בשאלון 35004 הודלפו. בשל הזהות בין השאלות שהופיעו בשאלון שהודלף לבין השאלות שהופיעו בשאלון הבחינה שהודפס, למעט הבדלים קלים, והחשש כי הודלפו שאלונים נוספים, החליט משרד החינוך לאסוף את כל השאלונים שהופצו לסניפי הדואר ולהחזירם למדפיס הממשלתי.

בנוסף, נאלץ משרד החינוך להחליף את כל השאלונים של בחינת הבגרות, בכל הרמות, בשאלונים חדשים, להדפיס את השאלונים החדשים, ולהפיצם מחדש לסניפי הדואר ולבתי הספר. לטענת הפרקליטות, עקב המעשים המתוארים לעיל נגרמו למשרד החינוך הוצאות גבוהות, שהתבטאו בנזק ישיר של כ- 4,442,584 שקל, ונזק עקיף שמשרד החינוך מעריך אותו ב-1,500,000 שקל נוספים. סך הכל הנזק מוערך בשישה מיליון שקל. 

כתב האישום, אותו הגישה עורכת הדין אפרת שיימן-גרינבוים מפרקליטות מחוז חיפה, מייחס  לרחל קדם ביצוע  עבירות של  גילוי בהפרת חובה, הוצאת מסמך ממשמורת והפרת אמונים. לארז כהן וקיריל רוחוביץ' – שני אישומים בגין הוצאת מסמך ממשמורת, קשירת קשר לביצוע עוון, סיוע לקבלת דבר במרמה, סיוע להפרת אמונים וסיוע לניסיון לקבל דבר במרמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן