Skip to content

מחסור חמור בעובדי מוסך

מי יטפל לנו ברכבי העתיד? בסיוע שגרירות גרמניה בישראל ובשיתוף איגוד המוסכים, 13 בני נוער ישראלים סיימו לימודי תואר "מייסטר" היוקרתי הגרמני לטרום הנדסאי רכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בענף הרכב בשנים האחרונות, העדר חינוך טכנולוגי ותדמית נמוכה של המקצוע הביאו למחסור חמור בעובדים איכותיים במרכזי השירות לרכב, המסוגלים להתמודד עם מערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערכות ממוחשבות מתוחכמות.

על פי נתוני איגוד המוסכים אם המצב יימשך כך, הצפי הוא שבעוד כחמש שנים לא יהיה מי שיטפל לנו ברכב ובעיקר ברכבים החדישים, החשמליים וההיברידיים.

טקס סיום קורס מייסטר (צילום איגוד המוסכים)

בעקבות המצב הבעייתי, החליטו באיגוד המוסכים "לייבא" את תואר המייסטר היוקרתי מגרמניה לארץ וכך, לפני כשנה נחתם כתב אמנה בין איגוד המוסכים בגרמניה לאיגוד המוסכים בישראל. כחלק מההסכם הובאו לימודי התואר היוקרתי לארץ, וקיבלו את אישורם של משרד החינוך, משרד התמ"ת ומשרד התחבורה.

לימודי התואר הם ברמה גבוהה ודורשים בחינות קבלה. חלק מהזמן, התלמידים לומדים בגרמניה ובסוף המסלול מגיעים לארץ בוחנים מגרמניה לבחון את התלמידים. זה מחייב את המכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים שבה נלמד המסלול הייחודי, לעמוד בקריטריונים וסטנדרטים מחמירים (נראות, אסתטיקה, הצטיידות, כיתות, ספרייה וכו'). הלימודים בגרמניה מתקיימים במכללה הגבוהה לרכב בפרנקפורט.

למיונים באיגוד המוסכים בת"א הגיעו כמאה סטודנטים מכיתות י"ג במגמת הנדסת מכונות-רכב ממכללות טכנולוגיות מרחבי בארץ, כדי לתפוס מקום בנבחרת הארצית של לימודי המייסטר בגרמניה.

השבוע, התקיים באיגוד המוסכים טקס סיום של המחזור הארצי הראשון הישראלי של בוגרי המייסטר. הטקס התקיים במעמד דר' בנדיקט הלר, סגן שגריר גרמניה בישראל, בכירים ממשרד החינוך ומשרד התחבורה, ונציגי איגודי המוסכים.

לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, "מה שעומד מאחורי המייסטר היא שיטת לימוד דואלית שנותנת לתלמיד יותר מידע על הטכנולוגיה של הרכב החדשני הנוכחי והעתידי: תאי דלק, רכב חשמלי ומערכות בקרה אלקטרוניות. יש כיום פער בין תדמית המוסכניק לרכב החדיש, והפער בתדמית פוגע בביקוש למקצוע. אנו רוצים לצמצם ולתקן את הפער הזה.

"התעשייה משוועת לנוער באיכות גבוהה, ואנו פועלים בצורה נחושה להקים מחדש את החינוך הטכנולוגי בישראל בהתאמה לרכב המודרני. ישנם כשלושה מיליון רכבים שנעים על הכבישים וכמיליון כניסות למוסכים בחודש עם רכבים המיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת שרק טכנאים ברמה גבוהה יכולים להתמודד איתם. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבעוד כעשור לא נוכל לתחזק את הרכב במדינת ישראל בצורה נאותה בגלל מחסור בהון אנושי מתאים. בני הנוער, בהצטיינותם הקבוצתית, העניקו לכולנו גאווה ואת התחושה כי בזכותם ובזכות בני נוער הדומים להם, מאבקנו להשבת החינוך הטכנולוגי לרכב – יצליח וישגשג".

דר' בנדיקט הלר, סגן שגריר גרמניה בישראל, נשא דברים ואמר כי "לגרמניה מסורת ארוכה בייצור מכוניות ובהכשרה מעשית בענף הרכב. ההכשרה המעשית היא הדבר העיקרי שיועיל במקרה זה לישראל, כי היא מבוססת על מותגים רבים של תעשיית הרכב הגרמנית ולכן, זהו אחד האמצעים להבטיח תו תקן איכותי במותגים שונים של תעשיית הרכב. זהו סיפור הצלחה שמדינות רבות בעולם לוקחות בו חלק ואני חושב שזוהי ברכה שגם ישראל מעוניינת לחלוק בניסיון זה".

מארק קושרוב, אחד מבוגרי המייסטר אמר כי: "אני לומד את המקצוע בארץ מכיתה י', אבל הלימודים בגרמניה היו הרבה יותר מלחיצים. זאת רמה שלא הכרתי בארץ. למדתי שם דברים שאם לא הייתי שם, לא הייתי נחשף אליהם"

בוגר נוסף, ליאון זילברג אמר כי: "למדתי עד כיתה י"ב מכונאות רכב והמשכתי לטכנאי מכונות והתמחות ברכב ואז נבחרתי בין עוד מספר תלמידים מצטיינים להיבחן ללימודי המייסטר והתקבלתי. היינו בגרמניה קרוב לחודשיים, והרמה של הלימודים הרבה יותר גבוהה שם. המורים בגרמניה מאוד אוהבים את המקצוע ולכן צורת הלימוד שלהם מעניינת יותר. אני בתחום הזה כי זה בגנים, סבא שלי היה מהנדס ואבא שלי טכנאי מכונות. כרגע אני כבר עובד במוסך הונדה ובעתיד אני רוצה להמשיך למהנדס. אני ממליץ למי שלומד את המקצוע להמשיך להנדסאי ולא להסתפק בטכנאי".

אם אתם מאוהבי הרכב, נמשכים לתחום הדינמי והמרתק הזה ורוצים להיות חלק מההייטק בענף – איגוד המוסכים קורא לכם להצטרף למחזור הבא של המייסטר בגרמניה, שיוגדל הפעם מ-13 תלמידים ל-24 תלמידים, בחסותה של שגרירות ישראל בגרמניה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן