Skip to content

הנשיא אובמה מפרסם: איפה הכסף

הוא לא משקיע בניירות ערך רווחיים ואינו בעלים של נכסי נדל"ן מפוארים • למרות זאת נשיא ארצות הברית מאמין בכלכלת מדינתו, דואג להשכלה גבוהה עבור ילדיו ועדיין נאלץ לשלם משכנתא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת סוף שבוע שעבר פרסם הבית הלבן מסמך קצר באורך שמונה עמודים, המפרט פרטים את נכסיו הפיננסים של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. המסמך שמפורסם פעם בשנה, נועד לקבוע האם ישנו ניגוד עניינים בין פעילותו של ראש המדינה, ולאופן בו הוא מקצה את נכסיו. מכיוון שלפעולותיו של הנשיא אובמה יש השפעה על שוקי המניות, על הכלכלה העולמית בכלל והאמריקנית בפרט, המסמך הוא כלי חשוב בביקורת ציבורית על האופן שבו הנשיא פועל. כידוע, בארץ לא נהוג לחשוף בפני הציבור את תיק הנכסים של נבחרי הציבור ואת הרכב ההשקעות שלהם.

הקרן של אובמה

משפחת אובמה בבית הלבן (צילום: אנני ליבוביץ', ויקימדיה, אתר הבית הלבן)
משפחת אובמה בבית הלבן (צילום: אנני ליבוביץ', ויקימדיה, אתר הבית הלבן)

"הכלכלה האמריקאית צפויה להתאושש", אמר אובמה בשבוע האחרון בנאום באוסטין שבטקסס. דו"ח הנכסים שפורסם, מוכיח כי האמונה של אובמה בכלכלה האמריקנית מלווה גם במעשים. יותר מרבע מיליון דולר מכספו של אובמה מושקע בקרן אינדקס בשם Vanguard 500 Index Fund Investor Shares, לטובת קצבה שתשמש אותו לאחר גיל פרישה. הקרן משקיעה ב-500 מהחברות הגדולות בארצות הברית, המשתייכות למגוון רחב של תעשיות. אחת הנקודות התורפה של הקרן: היא תנודתית בעקבות חשיפתה לשוק המניות, ולכן יכולה להסב הפסדים גדולים למשקיע, במקרה שלנו הנשיא האמריקני. כיוון שהכסף אותו השקיע הנשיא הוא לקצבה עתידית לאחר פרישה, לא ניתן יהיה למשוך את ההשקעה אלא רק לאחר שנים רבות. ההשקעה בקרן האינדקס לטובת חיסכון לגיל פרישה, היא ללא ספק הוכחה כי אחד בפה הוא גם זה שבלב – הנשיא האמריקני מאמין שבכלכלת ארצות הברית להשתקם ולשגשג.

אובמה לא רק מאמין בכלכלה האמריקנית, אלא גם הוא מאמין ודואג לחינוך של הדור הבא, כמו כל הורה מסור. סכום של יותר מ-200,000 דולר מפנה הנשיא הצידה לטובת השכלה גבוהה עבור שתי בנותיו מאליה וסשה. אובמה יצטרך לחסוך עבורן לא רק לטובת שכר לימוד גבוה, במידה והן ירצו להמשיך את דרכן של הוריהן, בוגרי הארוורד, באחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות בארצות הברית, אלא גם עבור מעונות ומחיה, אם שתי בנותיו לא יגישו בקשה למלגת קיום.

למרות האמונה בכלכלה האמריקנית ודאגה לבנותיו, אובמה מקדיש פחות תשומת לב באיך להשיג תשואה גבוהה על נכסיו הפיננסים. הנשיא מחזיק בסכום של יותר מ-250,000 דולר בחשבונות בנקים, שהניבו לו בשנת 2012 רווח של פחות מ-600 דולר. סכומים נוספים מחזיק הנשיא באגרות חוב, כאשר מיליון דולר לפחות הוא מחזיק באגרות חוב לטווחים שונים של פחות משנה עד 10 שנים, שהנפיקה ממשלת ארצות הברית, ושהניבו לו רווח של לא יותר מ-19,000 דולר. אלו רווחים שאינם גבוהים יחסית לסכומים שיכול היה להרוויח, אילו אובמה היה פועל בשוק הפרטי. את הסכומים הללו יכול היה הנשיא לבקש להשקיע באפיקים רווחים יותר, שיניבו לו תשואה גבוהה יותר, על מנת למשל, לכסות משכנתא של יותר מ-500,000 דולר, שהזוג ברק ומישל אובאמה לקחו על עצמם מבנק Northern Trust בשנת 2005, לתקופה של 30 שנה בריבית של 5.625%.

נכסי אובמה מוערכים בכ-2-7 מיליון דולר

שווי נכסיו של אובאמה מוערך בכ-2 עד 7 מיליון דולר. נכסיו כוללים לא רק סכומים המושקעים בבנקים, בחשבונות ובאגרות חוב, אלא גם רווחים שנכנסו לכיסו של הנשיא האמריקני מכתיבת שלושה ספרים: שניים מהם כתב עוד לפני שנהפך לנשיא האמריקני, והאחרון שבהם ספר ילדים אותו רשם כאשר היה כבר נשיא מכהן. למרות זאת, אובמה לא הכי עשיר יחסית לראשי מדינות אחרים בעולם. בישראל ישנם עשירים ממנו.

ממשלת ישראל על כל גווניה (מקור: לע"מ)
ממשלת ישראל על כל גווניה (מקור: לע"מ)

במהלך ספטמבר שנה שעברה, פרסם עיתון הארץ דירוג של מגזין פורבס המפרט את שווי הנכסים של פוליטיקאי ישראל. חלק מהפוליטיקאים שכיכבו באותו דירוג כבר פסו מעולם הפוליטיקה לעת עתה, אך ישנם כאלה שעדיין נוכחים ושמות חדשים שנכנסו אל עולם הפוליטיקה עד לא מזמן. בחלק מהשמות ניתן למצוא את ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, עם שווי נכסים של 41 מיליון שקל שנצבר במהלך פעילות עסקית, ובמהלך מרתון נאומים שנתן ברחבי העולם. שווי נכסים זה כולל גם נכסי נדל"ן שהזוג נתניהו מחזיק, ברחביה בסכום הנאמד בין 7 ל-8 מיליון שקל, ובקיסריה בסכום הנאמד בין 10 ל-15 מיליון שקל. שר האוצר, יאיר לפיד, שווה טיפה פחות, עם הון אישי של 22 מיליון שקל, שכולל דירה בשווי של 8 מיליון שקל ברמת אביב ג', ותמלוגים שקיבל ממכירת ספרים רבים שכתב, והשתתפות בפרסומת המפורסמת לבנק הפועלים.

חוק פרסום הנכסים

בארצות הברית נהוג שנושאי משרה בכירים כמו הנשיא אובאמה יפרסמו את פרטי נכסיהם ושווים. בישראל הדבר אינו נהוג. הדירוג שפורבס הציגו הוא סכום מקורב, לא מדוייק, ושלא אושר על ידי המדורגים. לא כל חברי הכנסת הסכימו לשתף פעולה עם המגזין פורבס ולחשוף את פרטי נכסיהם הפיננסים, אלא רק קומץ קטן, בינהם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'. אגב זו, ח"כ יחימוביץ', שהיתה הכוח המניע מאחורי חידוש ההצעה לפתוח לרשות הציבור את תיקי ההשקעות של נבחרי הציבור הישראלים, לאחר פרשת תיק ההשקעות של נתניהו.

נכון להיום לא ניתן לדעת את הרכב תיקי הנכסים של בכירי הציבור. מצד אחר, אף אזרח ישראלי לא נחשף לפירוט ההוצאות של האזרח ב' הישראלי ורעייתו, עד אשר סטודנטית אמיצה בשם אוריאן וייצמן, הצליחה לחשוף זאת לאחר שלושה חודשים של מאמץ עיקש. לא יעבור זמן רב שתקום וייצמן אחרת שתצליח היכן שאחרים נכשלו, ולחשוף את מה שהרבה פוליטיקאים לא היו רוצים שנדע – איפה הכסף?

3 Comments

  1. ישי
    20 ביולי 2013 @ 19:37

    ביבי יותר עשיר מאובמה. אני היחיד שזה נראה לו מוזר?

    מתחזק את ביתו הפרטי על חשבון הציבור, למרות שיש לו גם את מעון ראש הממשלה בירושלים.

  2. משה מאיר
    20 במאי 2013 @ 13:03

    מה תקציב הבית הלבן?? $1,592,875,254 מיליארד וחצי דולר. תחשבו על זה פעם הבאה שמשווים לנתניהו http://theintrepid.blogspot.co.il/2008/11/how-much-does-it-cost-to-operate-white.html

    • עמית מנדלזון
      20 במאי 2013 @ 17:04

      יש לך מושג מהו הביית הלבן ? הוא איננו מקום מגורים בלבד הוא מקום עבודה של כל צוות הבית הלבן, גדוד עיתונאים שמתלווה אליו לכל מקום ומעשרות עיתונים בארה"ב, הוא מרכז תקשורת והפונקציה הכי קטנטונת שבו הוא מגורי הנשיא, ו… אובמה לא משתמש בתקציב כדי לאפר את אשתו או לנקות את הבית הפרטי שלו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן