Skip to content

שערורייה בממשל הקנדי מאיימת על מפלגת השלטון השמרנית

עוזרו הבכיר של ראש הממשלה התפטר בעקבות חשיפת המחאה על סך 87,000 דולר שהעביר בחשאי לחבר סנאט, שהתפטר גם הוא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רייט, לא רק אצלנו
רייט, לא רק אצלנו

נייג'ל רייט, ראש לשכת ראש הממשלה, סטיבן הרפר, נאלץ להתפטר אחרי שנחשף כי בפברואר השנה העביר בחשאי המחאה על סך 87,000 דולר למייק דאפי, חבר הבית העליון של הסנאט. הכסף הועבר כדי לסייע בכיסוי הוצאות שהסנטור ניסה לגבות בניגוד לתקנות.

חברי סנאט מטעם האופוזיציה אמרו שמתן ההמחאה מהווה הפרה של תקנות אתיקה האוסרות על סנטורים קבלת מתנות, וביזיון הבטחות חוזרות ונשנות של הממשלה להגביר את חובת הדיווח באוטווה. הסנטור מייק דאפי, שדרן טלוויזיה לשעבר, התפטר מהסנאט ביום חמישי.

ביום שישי עוד אמר רייט – שלדבריו לא דיווח לראש הממשלה על דבר ההמחאה – שלא יתפטר. אבל אתמול הוא נכנע: "לנוכח המחלוקת סביב טיפולי בעניינים הנוגעים לסנטור דאפי, ראש הממשלה קיבל את התפטרותי", הודיע רייט. "אני מצטער על השפעת המקרה על הממשלה, על בוחרינו, ועל כל עמיתיי", הוסיף רייט, איש עסקים שהושאל למשרדו של הארפר מחברת ההשקעות הפרטית "אונקס".

שערוריית ההוצאות היא אחד המשברים הגדולים ביותר שפגעו במפלגה השמרנית מאז עלותה לשלטון בראשית 2006, בהבטחה לנקות את הממשל אחרי שסדרת שערוריות הפילה את הממשלה הקודמת.

השמרנים "בפניקה מוחלטת", אמר צ'ארלס אנגוס, חבר פרלמנט ואחראי על נושאי אתיקה מטעם המפלגה הדמוקרטית החדשה שבאופוזיציה. הוא הוסיף, שהתפטרותו של רייט לא תבלום את דרישת מפלגתו לקיים חקירה רשמית בנושא. חבר פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית, ברנט רת'גבר, אמר שבוחריו זועמים: "כל רמז על זלזול במשלמי המסים מעורר דאגה רבה, אפילו זעם הייתי אומר".

סנטורית שמרנית אחרת, פמלה וואלין, גם היא שדרנית טלוויזיה בעבר, שגם כיסוי הוצאותיה עורר פקפוקים, התפטרה ביום שישי.

ג'סטין טרודו
ג'סטין טרודו

על פי משאלי דעת קהל, מפגרת מפלגת השלטון אחרי המפלגה הליברלית. זו העמידה בראשה בחודש שעבר את ג'אסטין טרודו – בנו של ראש ממשלת קנדה בעבר, פייר טרודו. טרודו הבן אהוב מאוד על קהל הצופים בטלוויזיה.

הבחירות הבאות צפויות להתקיים רק בשנת 2015, ובינתיים נהנים השמרנים מרוב מוצק בפרלמנט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן