Skip to content

היא לא טיפשה, לא חמומת מוח ולא גזענית, אבל היא לא פוליטיקאית

הילאל עאדל שואל עצמו מה עשתה ח"כ חנין זועבי בשביל המגזר הערבי ומנסה לעמוד על הסיבות להתנהגותה ולפעולותיה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת הילאל עאדל

ח"כ חנין זועבי
בואי לא ניתמם... ח"כ חנין זועבי

אני מעריך נשים חזקות, דעתניות, בעלות מסרים ברורים, חזקות באופיין וגם מצודדות בהופעתן. אני גם מעריך את אלו שעושות חיל בקריירה ומשפיעות במרחב הציבורי, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר במרחב הפוליטי. כשנבחרה חנין זועבי לכנסת, חשבתי שיש בה משהו חדש שיכול לשנות דבר או שניים בהסתכלות המגזר היהודי על האוכלוסייה הערבית ונציגיה בכנסת. היה בה משהו שגרם לי להיות אופטימי לגביה. אבל כגודל ציפיותי כך גודל אכזבתי ממנה! אני לא רק מאוכזב ממנה – אני גם חושב שהיא אינה ראויה להיות חברת כנסת.

איני יודע מה זועבי עושה בכנסת, ואיני יודע מה היא תרמה למגזר הערבי עד כה. איני יודע וגם איני מעוניין לדעת. גם אם תגיד "דווקא כן תרמתי למגזר הערבי", כנראה שאאמין לה, אבל גם בעניין הזה לא שמעתי דבר ולא קראתי עליו דבר! לא ראיתי את שמה קשור לתרומה כלשהי למגזר הערבי. ואולי בכל זאת היא תנסה לשכנע אותי שהיא אכן תרמה למגזר ותגיד שהיא עושה זאת בסתר? ובעצם, למה בסתר גברת זועבי? אם תרמת משהו למגזר הערבי, מדוע איני שומע על כך? האם העניין הפלסטיני שווה עבורך פרסום אישי יותר מאשר ענייני המגזר הערבי? אני לא יודע אם את חושבת כך. אני בכל אופן לא!

כעסי כלפייך החל כמובן בגלל פרשת המרמרה. הבנתי את התנגדותך לסגר על עזה; אני מבין את דאגתך לסוגיה הפלסטינית; אני מבין את שנאתך לכיבוש ואני כמובן מכבד זאת ומעריך זאת עד מאוד. אבל יש גבול! את אזרחית מדינת ישראל, בין שתרצי בכך ובין שלא. זוהי עובדה שאי-אפשר לשנותה (אלא אם תרצי לוותר על אזרחותך ואז אסתום את פי), ויש המון דרכי שלום למחות על מדיניות הממשלה של נתניהו, שהיא כמובן לא מדיניות שאפשר להתגאות בה ולאהוב אותה (אם כי רק נתניהו יכול כיום להביא שלום).

אלא שאת אינך יכולה לצאת נגד המדינה כפי שעשית במשט המרמרה. את (כמו כל אזרח אחר) אינך יכולה להילחם בצבא שלה, ולא משנה מה דעתך על אופן פעולתו במשט. את לא יכולה להצטרף לגוף זר לשם שבירת מצור שהטילה המדינה שלה נשבעת אמונים. אבל את עשית את כל זאת ועברת על כל הנורמות של ההתנהגות הנאותה של נבחר ציבור ישראלי. שגית שגיאה איומה בכך שהפכת לאויב שרוצה לשבור את ריבונות המדינה שלה את שייכת. לא חשוב אם המצור חוקי או לא, לא חשוב אם את צודקת או לא (והתשובה היא שאת לא…), ואין זה חשוב אם כל כוונתך היתה ניסיון לשבירת המצור בדרכי שלום. עשית טעות בלתי-הפיכה, ובמקום לפעול באמצעי מחאה מקובלים ומכובדים יותר שבאמת יעזרו בהסרת המצור, לא תרמת דבר, אלא התבזית והפכת את עצמך למטרה לניגוח של כל הגורמים.

כמובן, מאז המשט, פעלת בנמרצות בדרכך המאוד ברוטלית בניסיון להציג את דעותייך בנושאים הקשורים בסוגיה הפלסטינית וגם בלימוד סנגוריה על הפעילות שלך במרמרה. אני חייב לציין בפנייך דבר קטן: עם כל הכבוד למסר שרצה משט המרמרה להציג, נראה שחלק מהאנשים שהיו לצדך על הסיפון לא היו בדיוק אנשים נאורים. אם היו נאורים – לא היו כלל אמורים לפעול באלימות (גם במקרה שהחיילים יעלו על הסיפון) ולא היו אמורים כלל להחזיק נשק קר, כפי שראו הצופים בכל העולם בסרטונים שהופצו כפטריות אחרי הגשם. את בטח תגידי: "אבל חיילי צה"ל תקפו אותנו!". אין לי צל של ספק שאף אחד מהם לא הגיע כדי לרצוח מישהו מהאנשים שעל הסיפון. גם אם נניח שהחיילים האלו לא היו חיילים אלא שכירי חרב נתעבים שמדינת ישראל שכרה את שירותיהם כדי לעצור את הספינה, הרי ברור לכל שהספינה שייטה כשפניה לעזה. אז בואי לא ניתמם…

המשך ההתנהגות הברוטלית שלך מאז, התנהגות רחוקה מאוד מאידיאל הפוליטיקה הנשית, רק העצימה את חוסר הכבוד ואת השנאה כלפייך. הדברים אף הגיעו לכדי ניאוצים והפרחת משפטים שובינסטיים מכוערים וזולים כלפייך, ואני מאמין שאת מודעת לדבר. אינך ראויה ליחס הזה ולבי יצא אלייך שכן, כפי שכתבתי בתחילת דברי – את חכמה!

אבל, למען האמת, נמאס לי סופית ממך עם פרסום התמונות שלך עם אנשי חמאס! זה היה כבר יותר מדי עבורי. אל תביני אותי לא נכון – אני בעד דיאלוג בין ישראל לחמאס, כי רק דיאלוג כזה יכול להוביל לשלום אמת. אלא שמה שאת עושה אינו דיאלוג, אלא התגרות חסרת רסן במדינה שלה נשבעת אמונים. את מוכנה לפתוח בדיאלוג עם חמאס למען השלום? בבקשה – עשי זאת אם יש לך יכולת. את רוצה לקרב בין שתי החברות? בבקשה – עשי זאת אם יש לך יכולת.

אין לי כל ספק שזו אינה כוונתך. כוונתך היא להתגרות בציבור הישראלי, בדיוק כמו אותם מתנחלים שמתגרים בפלסטינים ובכל גוף ממשלתי שרוצה לעקור אותם מהאדמה הכבושה, שרוצה למנוע מהם לפגוע בפלסטינים ובחיילים וכמובן, שרוצה למנוע מהם לבנות עוד ועוד התנחלויות. את בשלך – מחפשת כל הזדמנות לקלקל את מעמדך, מחפשת כל הזדמנות להתעסק בדברים שלא לשמם נבחרת על ידי בוחרייך וכמובן מנצלת כל הזדמנות לבזות את עצמך ולהתגרות במדינה. הרי הרחוב היהודי נוטה היום ממילא ימינה ואת, בפעולותייך, רק מחזקת את דעותיו. את נותנת לציבור היהודי עוד סיבה לתעב אותך ולא לכבד אותך ואת המפלגה שממנה את מגיעה. זה, כמובן, אחרי שהמפלגה הזאת כבר סיפקה לנו אחד בשם עזמי בשארה.

ראי – את אחמד טיבי אולי לא רבים אוהבים, אבל אין לי ספק שרבים מכבדים. את, לעומתו, הגעת למצב כל כך גרוע שכבר אפילו לא מכבדים אותך במגזר היהודי וזו בעיה חמורה עבורך. ברגע שאיבדת את כבודך בעיני ה"יריבים" שלך, כפי שהתנהגותך מציגה אותם, אזי נכשלת ובגדול. ובאמת חבל לי שנכשלת. נכון, איני מכיר אותך אישית, אבל את שווה הרבה יותר לדעתי, מאיך שאת נתפסת כיום בעיני החברה היהודית. איני יודע אם יש במגזר הערבי אנשים שחושבים כמוני, ומה מספרם. אבל אם אין ביקורת במגזר הערבי נגדך בעקבות התנהגותך, ברור שלא רק את הבבעיה, אלא גם המגזר הערבי כולו בבעיה.

את חברת כנסת, ואת צריכה להתנהג בהתאם לחוקי המדינה ובעיקר בהתאם לחוקי הכנסת שלה נשבעת אמונים ולחוקי המדינה כמובן. האמיני לי, שלו היית עושה את כל מה שאת עושה לא כחברת כנסת, הביקורת שלי נגדך לא היתה חריפה כמו שהיא עולה מהדברים שאני כותב לך. אבל נבחרת לכנסת, ולכן יש דברים שאת חייבת בהם דין וחשבון לכלל הציבור, ולא רק לציבור הערבי.

אני מתנגד לדעה הגורסת כי הציבור הוא הבעלים של חברי הכנסת משום שאלה מקבלים את משכורתם מכספי הציבור, ואיני תומך ברעיון שלפיו אסור לחבר כנסת – גם אם הוא בעל ממון – לרכוש מכונית ב-300 אלף ש"ח, רק כי זה משדר מסר לא טוב. בדיוק מסיבה זו אני גם מגחך על כל אותם אנשים המבקרים את אהוד ברק על מגוריו במגדלי אקירוב. מבחינתי, אם יש לו כסף – שייהנה, גם אם הוא נבחר ציבור. כל עוד הוא לא גנב ממישהו, אז הוא לא חייב דין וחשבון לאף אחד. אולם, בשונה מהדוגמאות שהצגתי, על ההתנהגות שלך את חבה הסבר לציבור, ולצערי מדובר בהתנהגות בזויה וחסרת כל כבוד.

הלואי שהיית עושה שינוי של 180 מעלות, אבל אינני חושב שזה יקרה, כיוון שיש לך אופי מתגרה. ערבי בכנסת ישראל חייב להיות חכם בהתנהגותו ובדבריו, יותר מאשר להיות חכם בעיני עצמו. הסיבה לכך היא שלכל משחק יש כללים. ואת אינך יודעת לשחק לפיהם. לא רק שאינך יודעת לשחק, את הורסת את המשחק עבור הבוחרים שבחרו בך. הדבר שקול לכך שקהל של קבוצת כדורגל  ידרוש ששחקן פלוני ישחק כדי שיקנה להם ניצחון. כשהשחקן נכנס למגרש הוא מנסה בכל מאודו להרשים את אוהדיו ולהבקיע שער, אך הוא יודע שיהיה לו קשה להבקיע את השער שאוהדיו רוצים, אז הוא בוחר בפתרון שהוא חושב שיספק את אוהדיו: הוא מבקיע גול עצמי כדי להבקיע שער.

חברת הכנסת זועבי, אני בטוח שאינך גזענית, שאינך שונאת יהודים, ושאת אוהבת את המגזר הערבי ורוצה שלום בית בין שני המגזרים. אבל אין לך כל יכולת להיות חברת כנסת שמייצגת רק את המגזר הערבי. כי האינסטינקט שלך מוביל אותך רק להתגרות בצד הישראלי מהכיוון הפלסטיני. לא לשם כך נבחרתְ אלא לדברים אחרים. תשרפי מאה מכוניות אספנות למען עוד כיתה לבית הספר בטייבה למשל; תשתוללי בכנסת כדי לעזור לרעבים במגזר הערבי; תשביתי את תנועת הרכבות ביום ראשון למען שיפור הספורט במגזר הערבי; תאיימי לקפוץ מבניין עזריאלי כדי שירשו לערבים ביפו לשפץ את בתיהם, ותארגני מאה משטים מחו"ל שיגיעו לחופי המדינה כדי למחות על כך שבערוץ 2 וערוץ 10 לא משדרים ולו סרט ערבי אחד במהלך השבוע בפריים טיים (וסרט ערבי עדיף שבעתיים מהריאליטי של ימינו). אבל – וזה אבל גדול – אל תעשי את מה שאת עושה.

אם את רוצה עצה ממני, הנה היא: התפטרי מהכנסת ובכך תוסיפי לעצמך כבוד. התפטרי כדי להירגע מעט. שבי קצת בבית, חשבי על מה שעשית, קראי ספרים, שחקי קצת ב-PS3, צפי במשחקי יובנטוס (משחקת נהדר), הסתכלי על חברי הכנסת מרחוק, אחרי שכבר היית שם, ושפטי את התנהגותם. פשוט קחי זמן עם עצמך ותפסיקי להיות מטרה לעלבונות כי זה מה שהפכת להיות כיום. את בהחלט חכמה, טובה ובעלת כוונות טובות. הדבר המוזר הוא שאת אפילו אינך חמומת מוח או טיפשה. מנגד, אין כל ספק שאת אינך פוליטיקאית ושאין כל קשר בינך לבין המושג "פוליטי".

אז אנא, גברתי הנאווה – התפטרי! חבל שתאבדי גם את פיקחותך. ודעי כי כל מה שאמרתי הוא רק בגדר ביקורת בונה, כולה למענך ולטובתך.

1 Comment

  1. ג. נח'לה
    27 בינואר 2012 @ 11:29

    נהניתי לקרוא כל מילה… מסכים איתך !!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן