Skip to content

היוע"מש לשר הביטחון: "הסדר אכיפה פלילית באיו"ש"

היועץ המשפטי לממשלה פנה לשר יעלון וביקש ממנו לפעול בדחיפות לאכיפת חוקי הבנייה והתכנון בשטחים. "היעדר אכיפה פלילית בתחום עבירות התכנון והבנייה באיו"ש תורם להנצחת המצב הקיים באיו"ש של "איש הישר בעיניו יעשה", מתריע היועץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פנה היום (שלישי), לשר הביטחון, משה יעלון, בבקשה שיפעל בדחיפות להסדיר את נושא האכיפה הפלילית של עבירות תכנון ובנייה ביו"ש, וישלים את הטיפול בדבר. בפנייתו כתב היועץ המשפטי לממשלה כי באזור יהודה ושומרון אין כמעט אכיפה פלילית של עבירות תכנון ובנייה, זאת בעיקר בשל היעדרו של גוף חוקר המופקד על עניין זה.

הפנייה היא המשך לפניות קודמות של היועץ המשפטי לממשלה לשר הביטחון הקודם, אהוד ברק, בשנה שעברה. המדינה הצהירה בבג"ץ בשנה שעברה, בשם שר הביטחון, כי פניותיו אלה של היועץ המשפטי לממשלה מצויות בבחינה ונשקלת אפשרות לפעול לשם תגבור יחידת הפיקוח במנהל האזרחי, והכשרת אנשיה לפעול כאמור.

"אין כמעט אכיפה פלילית על עבירות תכנון ובנייה". שכונת האולפנה בבית אל שפונתה ביוני 2012 (צילום: מטה שכונת האולפנה)

היועץ המשפטי לממשלה קובע כי "היעדרו של גוף חוקר הביא לכך שכיום, פרט למקרים מעטים יחסית המטופלים על ידי הרשויות המקומיות, אין כמעט אכיפה פלילית על עבירות תכנון ובנייה באיו"ש, וזאת למרות החשיבות הרבה שמייחסים כל העוסקים במלאכה, ובפרט הריבון בשטח – הצבא, לטיפול באכיפה הפלילית בעבירות אלו, החשובה לשם יצירת הרתעה והתמודדות עם התופעה".

עוד הוסיף היועץ המשפטי לממשלה במכתבו: "במכתבי אל שר הביטחון הקודם הבעתי את דעתי, שיש מקום שהיחידה לפיקוח על הבנייה במנהל האזרחי, האוכפת את הפיקוח במישור המנהלי, תיקח על עצמה את הטיפול החקירתי גם במישור הפלילי של עבירות בתחום התכנון והבניה באיו"ש. נוכח חשיבות הנושא והיעדר האכיפה, אף ציינתי שגוף התביעה יהיה כפוף למחלקה לאכיפה דיני מקרקעין או יהיה חלק ממנה. לאחרונה נדרש לעניין גם מבקר המדינה, בדו"ח על מערכת הביטחון, בפרק 'סוגיות בתיאום בין גופי אכיפת החוק באזור יהודה ושומרון'. מבקר המדינה העיר בדו"ח כי: 'היעדר אכיפה פלילית בתחום עבירות התכנון והבניה באיו"ש תורם להנצחת המצב הקיים באיו"ש של 'איש הישר בעיניו יעשה'. חשוב שהשרים הנוגעים בדבר – שר הביטחון, השר לביטחון פנים ושר המשפטים יתייחסו לנושא זה בהקדם ויפעלו להסדירו על ידי נקיטת הצעדים הדרושים".

בסיום מכתבו כותב היועץ המשפטי לממשלה: "כפי שציינתי בעבר, רגישות נושא הבנייה הבלתי חוקית באיו"ש והעובדה כי בשטחים רחבים באיו"ש אין מענה פלילי לעבירות המבוצעות בתחום זה, מחייבים מתן פיתרון לתחום האמור. כאמור, דו"ח מבקר המדינה קבע שחשוב ששר הביטחון, השר לביטחון פנים ושר המשפטים יידרשו לנושא בהקדם ויפעלו על מנת להסדירו… כשנה וחצי לאחר פנייתי הקודמת לקודמך בתפקיד אני סבור כי יש מקום להשלים את הטיפול בעניין זה. לפיכך, אני פונה אליך כדי שתפעל על מנת להסדיר את הנושא, ויפה שעה אחת קודם. אודה אם תידרש באופן אישי לעניין חשוב זה."

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן