Skip to content

שובו של הדולר האמריקני

בטווח הארוך, הדולר צפוי להתחזק כנגד מטבעות הסחר המובילים בעולם. אם מגמת צמצום פערי הריבית מול ארה"ב תימשך ובמידה שבנק ישראל יצליח לעקר את ההשפעה של הפקת הגז הטבעי על שער החליפין, הדולר עשוי להתחזק אל מול השקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדולר האמריקני נמצא בעמדה חלשה יותר כנגד מטבעות הסחר העיקריים בעולם, כבר כמה שנים. הסיבות העיקריות לכך קשורות לעובדה שמאזן הסחר הבינלאומי של ארה"ב מצוי בגרעון מתמיד מזה מספר שנים, אשר הלך וגדל במהלך 2012. כמו כן, מאזן התשלומים השלילי וסביבת הריבית האפסית, על רקע תוכנית ההקלות הכמותיות, הביאו להיחלשותו של הדולר האמריקני.

דולר אמריקני (צילום: ויקימדיה)
היפוך מגמה? דולר אמריקני (צילום: ויקימדיה)

מעבר לסיבות העיקריות הקשורות להיחלשותו של הדולר, בחודשים האחרונים נוצר חשש נוסף המשפיע על שוק המט"ח העולמי, בדמות מלחמת מטבעות בין המדינות המתועשות הגדולות. התגברות האיומים מפני סיטואציה שכזו, גרמה לקובעי המדיניות בעולם להתערב בנושא. במטרה "להרגיע את הרוחות" בשוק המט"ח העולמי, החליטו בחודש פברואר שרי האוצר ונגידי הבנקים של 20 הכלכלות המובילות בעולם (G20), לחתום על התחייבות משותפת שלא להתערב בשערי המטבעות.

לאחרונה זיהינו כי, הבשילו מספר תנאים אשר עשויים לתמוך בסיום מגמת היחלשותו של הדולר האמריקני ואף היפוך המגמה, אשר תביא להתחזקותו של הדולר בעולם בטווח הארוך, וייתכן כי גם אל מול השקל.

הסיבות העיקריות:

1. תחזיות צופות כי בטווח של 7-10 שנים, התלות של ארה"ב בנפט זר תפחת למינימום, ובעקבות כך הגרעון במאזן הסחר הבינלאומי שלה יצטמצם דרמטית. יש לציין כי, ארה"ב נחשבת לצרכנית כבדה של אנרגיה, עד כדי כך שהתצרוכת היומית שלה הגיעה לכ-20 מיליון חביות נפט. לפי תחזית שסיפקה הסוכנות לאנרגיה האמריקנית, הביקוש צפוי לגדול ב-11% עד שנת 2030. נכון להיום, ארה"ב מסוגלת לייצר באופן עצמאי 40% מהיקף הצריכה, ואת 60% הנותרים היא נדרשת לייבא. אולם בשנים הקרובות צפוי לחול שינוי ביחס בין הייצור לייבוא, בשל המעבר של ארה"ב להפקת גז טבעי ונפט מסלע משקע הנקרא "פצלי שמן". ההערכות הקיימות סוברות כי כמות הנפט שניתן להפיק בטכנולוגיה זו, תספק לארה"ב עצמאות בתחום האנרגיה במשך 4 שנים, ואילו כמות הגז המוערכת במאגרים תספיק ל-30 שנה.

2. בכל העולם נרשמת מגמה של מדיניות מוניטארית מרחיבה, הכוללת הורדת ריבית אגרסיבית לצד תוכנית הרחבה כמותית. מאחר שארה"ב השכילה להיות הראשונה ביישום המדיניות המרחיבה, היא נמצאת כמה צעדים לפני שאר העולם בדרך לחזרה לפסי צמיחה. נציין כי, בהסתכלות מאקרו כלכלית ניתן להיווכח שהאינדיקאטורים הכלכליים בארה"ב מצביעים על מגמה של הבראת המשק, זאת בעוד שיבשת אירופה שקועה במיתון. נזכיר כי רק בחודש שעבר הוריד נגיד ה-ECB את הריבית בגוש האירו לרמה של 0.5%, כחלק מהניסיון לעצור את התכווצותה של הכלכלה האירופית.

3. שני מנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה האמריקנית: שוק הנדל"ן האמריקני ושוק התעסוקה, נהנים מהתאוששות הדרגתית מאז המשבר העולמי ב-2008. נכון להיום, האבטלה בארה"ב ירדה ל-7.5% בחודש אפריל, והאינדיקאטורים העיקריים מתחום הנדל"ן מאותתים על המשך מגמת התאוששות. כפועל יוצא, השיפור הניכר בשני סקטורים מהותיים אלו יתמכו בהתאוששות הדולר בעולם.

שורה תחתונה: בטווח הארוך, הדולר צפוי להתחזק כנגד מרב מטבעות הסחר המובילים בעולם. בזווית הישראלית נציין כי, במידה ומגמת צמצום פערי הריבית מול ארה"ב תמשך ובמידה ובנק ישראל יצליח לעקר את השפעת הפקת הגז הטבעי על שער החליפין, הדולר עשוי להתחזק אל מול השקל.

הכותב הוא אנליסט מחקר של אינפיניטי

1 Comment

  1. מיכאל
    22 במאי 2013 @ 19:39

    הגרפים יפים אבל נראה שאתה חי בעננים, מתעלם מהחובות של ארה"ב, עשיתי קופי פייסט מאתר אינטרנט כלכלי אולי תלמד משהו לפני שאתה מנסה לכתוב כתבות …
    החוב הלאומי בארה"ב גדל בתוך 8 ימים ביותר מכל תקציב מדינת ישראל, מאחר שגדילת החוב היא אקספוננציאלית (בריבית דריבית) מנקודה כלשהיא המדינה כבר מאבדת שליטה על החוב שלה. הנה לפניכם דוגמא מהכלכלה הגדולה בעולם:
    בכל יום במהלך השבוע האחרון ,החוב הלאומי של ארה"ב גדל בממוצע של 12.5 מיליארד דולר וסך הכל עלה במשך שמונה ימים בסכום הבילתי נתפס של 100 מיליארד דולר! יותר מכל תקציב מדינת ישראל בכל 2012. כדי לקבל פרספקטיבה מה המשמעות של גדילה מעריכית/אקספוננציאלית של חוב נציין שכל החוב הלאומי של ארה"ב במהלך שנות ה30 של המאה הקודמת היה לעיתים נמוך מעליה של יום בודד בלבד בחוב בתקופה הנוכחית. כמו כן, העלייה הנוכחית של 100 מיליארד דולר בשמונה ימים שווה ליותר מכל החוב שהיה בארה"ב בתחילת שנות ה40.
    הנה נתוני החוב העכשויים של ארה"ב מתוך אתר treasurydirect:
    החוב בארה"ב הוא כל כך גבוה עד כדי כך שאפילו הנשיא אובמה הודה בראיון שקיים בספטמבר לתוכנית של דייב לטרמן ,כי אינו יודע מה גובה החוב המדויק.
    בראיון דייב לטרמן סיפר לאובמה שהוא ראה בועידת הרפובליקאים את שעון החוב הלאומי שעמד על כמה טריליוני דולרים ושזז במהירות מטורפת קדימה. לטרמן שאל את אובמה : "מה זה היה?"
    אובמה התחיל לספר ללטרמן על ההיסטוריה של החוב האמריקאי אלא שזה לא ויתר ושאל שוב:
    "אתה זוכר מה המספר שהיה? 10 טריליון דולר?". אובמה השיב שאינו זוכר ואף לא תיקן את המנחה שהחוב כבר חצה את ה16 טריליון. אחרי הכל טריליון דולר פה או 6 טריליון דולר שם ..מי כבר סופר בכלכלה שכל המטרה שלה היא למשוך עוד קצת זמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן