Skip to content

המתנחלים: צה"ל אינו נותן מענה להסלמה ביהודה ושומרון

בדיון בוועדת המשנה לענייני איו"ש נמתחה ביקורת על כך שצה"ל אינו מצליח להגן על המתנחלים ביו"ש לנוכח העלייה הברורה בפעילות התוקפנית נגדם, ועל כך ששר הביטחון מנע מנציגי אוגדת איו"ש להופיע בוועדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החלטת שר הביטחון יעלון למנוע מצה"ל לשלוח נציגים לדיון העוסק בערעור המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון, זו החלטה חמורה ולא ראויה". כך אמר יו"ר ועדת המשנה לענייני איו"ש בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), בפתח דיון שהתקיים היום בהשתתפות ראשי היישובים ביהודה ושומרון. לדבריו, "נכון היה כי צה"ל, לכל הפחות, היה שולח נציג מאוגדת איו"ש כדי לספוג את התחושות הקשות שחווים המתיישבים".

ח"כ מוטי יוגב, הבית היהודי (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ מוטי יוגב, הבית היהודי (צילום: אתר הכנסת)

עוד הוסיף יו"ר הוועדה כי מאז מבצע עמוד ענן חלה עלייה משמעותית של למעלה מ-112% בנפח האירועים הביטחוניים בגזרה בהשוואה  לשנה שעברה, כולל ירי בנשק קל, זריקת אבנים ומטענים מאולתרים. ח"כ יוגב ציין כי בתקופה האחרונה התפתחה תופעה אסטרטגית מסוכנת בגזרה הכוללת שלושה מרכיבים מרכזיים: הסרת כלל המחסומים שהיו פרוסים ביהודה ושומרון, הסתמכות הולכת וגוברת על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, והדבר השלישי והחמור ביותר זו מדיניות ה״הכלה״, הגורסת שיש להימנע מיוזמה והתקפיות כדי לצמצם נפגעים בצד הפלסטיני". מדיניות זו הביא לכך שהתעוזה של מחבלים הולכת וגוברת ולחיילי צה"ל בשטח אין היום כל מרות.

ראשי המתיישבים באיו"ש שהשתתפו בדיון התייחסו בהרחבה למציאות הביטחונית ביהודה ושומרון שלתחושתם התערערה מאוד בתקופה האחרונה. ראשי המתיישבים הלינו על כך שצה"ל, לטענתם, שינה את הוראות הפתיחה באש, הפך אותן למורכבות מאוד ולכן אין פלא שיש עלייה משמעותית בהפרות הסדר ובתעוזה של הפלסטינים לפעול, כולל בתוך היישובים היהודיים עצמם. "חוסר האפשרות להגיב וליזום פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל. יש תחושה שצה"ל יוצא עם זנב בין הרגליים, אני מתבייש בשם חיילי צה"ל", אמר אחד מראשי היישובים.

עוד הוסיפו ראשי המתיישבים כי נראה שקיימת עדיפות בצה"ל לממש את מדיניות ההכלה על פני שמירה על מרקם החיים וחיזוק תחושת הביטחון של המתיישבים. אנחנו לא נאפשר את המשך הפגיעה במרקם החיים שלנו. עד היום הבלגנו אבל אם זה יימשך לא נוכל לעמוד בפרץ.

מיד בתום הדיון עם ראשי המתיישבים הוצגו הטענות בפני מפקד פיקוד מרכז, האלוף ניצן אלון, בדיון משותף של ועדת המשנה לענייני איו"ש וועדת המשנה לביטחון שוטף ומוכנות בראשות איתן כבל (העבודה). ח"כ כבל  ציין בסוף הדיון כי בכוונתו לקיים סיור בשטחי האימון של צה"ל כדי ללמוד קרוב מהשטח על אודות הוראות הפתיחה באש, הפנמתן על ידי החיילים לקראת התעסוקה המבצעית, בדגש על הדרג הזוטר והיכולת שלהם להתמודד עם המציאות הביטחונית בשטח למול הוראות הפתיחה באש הנתונות.

גם במליאת הכנסת נערך היום דיון במתרחש ביהודה ושומרון וחברי כנסת האשימו את הממשלה כי היא נכנעת לטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון.

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) הזהיר מפני אי יכולת מיגור הטרור והשבת הביטחון לאזרחי ישראל. לדבריו, אין אונות זו מקורה בהיעדר תחושת הצדק- "מי שמפנה את גבו לקודש השורשים ונותן בפועל את הריבונות לאויב הערבי מוצא עצמו חסר יכולת להתמודד מולו". בהמשך, הזהיר כי אזלת ידינו בהבטחת בטחון הפנים צופה לבאות במקרה האיום האיראני.

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) דיבר על ההתפרעויות בכבישים, זריקת בקבוקי התבערה והפגיעה בתושבים. הוא אמר כי בשום מקום אחר בעולם אין מצב בו החיילים עומדים חסרי אונים מול האויב הניצב מולם והתייחס ללוחמה האסימטרית מול הגורמים הלא צבאיים. "אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם הטרור הזה ואנו משדרים חולשה ורפיסות שיוצרת גושפנקא לאויב להמשיך בפעולות האיבה והטרור מולנו."

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) טען כי אין מדובר בהיחלשות הצבא וביכולת הרתעתו. לדבריו, האיבה והפילוג בחברה הישראלית זורעים את התקווה בעם הפלסטיני שמאמין כי מדינת ישראל תתפרק במוקדם או במאוחר- דבר המעצים את פעולות הטרור כלפינו. מדבריו: "מי שרוצה לטפל בטרור ביהודה ושומרון צריך לחזק את אחדותו של עם ישראל כולו".

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) טען שבגלל שאין חוק ריבונות ישראלית על שטחים אלו, האקטיביזם השיפוטי פעיל יותר ויותר ללא גבול. בהמשך הוא קרא להפסקת מדיניות זו על מנת לתת את מירב הסמכויות לגורמי הביטחון בשטח ולהעצים את יכולת תגובתם מול האיום. בהמשך לדברים אלו, ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) דיברה על התגברות הטרור בכבישי יהודה ושומרון והאשימה את הממשלה שנכנעה לו ולאסירים הפלסטינים. לדבריה על המדינה להיות תקיפה, נוקשה ואסרטיבית מול הגורמים האלה.

 סגן שר הביטחון, דני דנון (הליכוד ביתנו) השיב לחברי הכנסת ודיבר על מגמת העליה בהיקף האירועים והחיילים הנפגעים. הוא נתן גיבוי מלא לכוחות צה"ל למנוע מגמות אלו, ובתגובה לח"כ שטבון הוסיף ואמר כי תפקיד הצבא וכוחות הביטחון לתת מענה לתופעה זו בגיבוי מלא של הכנסת. דנון טען כי הדבר החשוב ביותר הוא הגיבוי ואמר כי "על כולנו לתת תמיכה מלאה לכוחות הביטחון העומדים מול האויבים הניצבים מנגד".

הצעה זו תעבור לוועדת הכנסת שתחליט איזה גוף יטפל בה, לפי הצבעה שנערכה בה 4 חברי כנסת הצביעו בעד מול ח"כ אחד שהתנגד.

1 Comment

  1. רפונזל
    22 במאי 2013 @ 22:32

    אני בעד שצה"ל ייצא מהשטחים הכבושים והם יגנו על עצמם.
    מי עוד בעד?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן