Skip to content

אושר טרומית: חיילי צה"ל יוכלו לתבוע בגין הוצאת לשון הרע

"הפגיעה החמורה בלוחמים שנשלחו לסכן את חייהם גורמת לא רק לחיזוק מגמת דה הלגיטימציה של מדינת ישראל בעולם, אלא גם, לעתים תכופות, מחבלת בשליחותו של החייל לבצע את משימתו שעניינה הגנה על חיי אזרחי ישראל", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"חוק ג'נין ג'נין", אושר היום במליאת הכנסת בקריאה טרומית.

עפ"י החוק היום אין בהוצאת לשון הרע על ציבור, עילה לתובענה אזרחית או לקובלנה פלילית פרטית. עוד קובע החוק כי לא יוגש כתב אישום בנסיבות שכאלה אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה, או בהסכמתו.

הצעת החוק, שהוגשה ע"י ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), היא למעשה תיקון לחוק לשון הרע, המאפשר ללוחמי צה"ל את הזכות המשפטית להגיש תביעת דיבה. לפי החוק הקיים, לכל אדם זכות לשם טוב ובאם נפגע שמו על ידי אחר רשאי הנפגע לתבוע דיבה ולהגן על שמו הטוב. לעומת זאת, אם נאמרו דברי לשון הרע על ציבור הרי שהללו אינם יכולים לתבוע דיבה אלא בהמלצת היועץ המשפטי לממשלה, דבר אשר לא נעשה בכל 48 שנותיו של החוק.

מבצע חומת מגן בעקבותיו נוצר הסרט "ג'נין ג'נין" השנוי במחלוקת (צילום: דו"צ)
מבצע חומת מגן בעקבותיו נוצר הסרט "ג'נין ג'נין" השנוי במחלוקת (צילום: דו"צ)

"חוק ג'נין ג'נין" מבקש לפטור את חיילי צה"ל מהתלות ביועץ המשפטי לממשלה, ולתבוע דיבה במצבי לשון הרע במהלך פעילות מבצעית.

בדברי ההסבר נכתב כי "מאז נחקק חוק איסור לשון הרע ועד ימינו לא עשה היועץ המשפטי לממשלה שימוש בסמכותו זו, המוקנית לו בחוק, ולו פעם אחת, וההסדר החוקי המאפשר את בירור אשמתו של אדם המפיץ לשון הרע על ציבור הפך לאות מתה.

"הפרצה המשפטית קראה לגנב והיה מי שידע לנצל היטב את המצב הבעייתי. משמיציה של ישראל, המנהלים נגדה מסעות של דה-לגיטימציה בזירה הבינלאומית ומבקשים להביא להחרמתה של המדינה ואזרחיה, בחרו בשנים האחרונות בציבור חיילי צה"ל כמטרה נוחה להאשמותיהם והכפשותיהם ביודעם כי כל הליך משפטי לא יינקט נגדם. טענות שקריות רבות נגד חיילי צה"ל הוכחו אמנם במהלך השנים כבדותות, ואולם בשל החסימה הדיונית, המעוגנת בסעיף 4 לחוק, החיילים שנפגעו והמוניטין הצה"לי שנרמס נותרו ללא כל מענה משפטי. כך יוצא שדווקא מי שנשלחו על מנת להגן על אזרחי המדינה וגבולותיה הם שמוצאים עצמם מוכפשים ללא הפסק באמצעי התקשורת השונים".

עוד נאמר: "הפגיעה החמורה בלוחמים שנשלחו לסכן את חייהם גורמת לא רק לחיזוק מגמת דה הלגיטימציה של מדינת ישראל בעולם, אלא גם לעיתים תכופות  מחבלת בשליחותו של החייל לבצע את משימתו שעניינה הגנה על חיי אזרחי ישראל".

חיילי צה"ל. יוכלו לתבוע מוציאי לשון הרע? (צילום: טל ים)
חיילי צה"ל. יוכלו לתבוע מוציאי לשון הרע (צילום: טל ים)

הצעת החוק מבקשת להכיר בעובדה שלוחמי צה"ל הם ציבור השונה באופן מהותי מכל ציבור אחר במדינת ישראל. "ייחודו של ציבור זה נובע הן מחשיבות מעמדו של צה"ל בעולם ומהפגיעה החמורה שנגרמת לישראל בשל ההאשמות הכוזבות המופנות כלפיו, והן מהפגיעה החמורה הנגרמת לחיילי צה"ל הנותרים ללא כל אפשרות להגן על שמם הטוב לאחר שנשלחו לבצע את המשימות הקשות ביותר, העולות כדי סיכון חיים".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) התנגד לחוק ואמר כי מדובר בחוק אנטי-דמוקרטי, סותם-פיות וגזעני. "היום זה צה"ל, ומחר יהיה אסור לבקר את המשטרה או כל משרד ממשלתי", טען.

44 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-16 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאה ראשונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן