Skip to content

קרי: ארה"ב מחויבת לא רק לביטחון ישראל, אלא לביטחון האזור

בפגישה הבוקר בין ראש הממשלה למזכיר המדינה של ארה"ב, הודה נתניהו על החלטת הסנאט האמריקני הלילה, לפיה וושינגטון תתמוך בישראל במאבק מול איראן ותחריף את העיצומים על טהרן. בפגישה עם נשיא המדינה פרס, הזהיר קרי: "הרגע הזה הוא רגע קריטי לאזור ובמיוחד לישראל, לפלסטין ולירדן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך היום על החלטת הסנאט האמריקני הלילה, לפיה וושינגטון תתמוך בישראל במאבק מול איראן ותחריף את העיצומים על טהרן. בפגישה שקיים הבוקר עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אמר נתניהו: "החברות בין ישראל וארצות הברית הופגנה בדרך יוצאת מהכלל על ידי הסנאט שעומד לצד ישראל נגד תוכנית הגרעין של איראן".

"טילי S-300 מפרים את היציבות באיזור". ג'ון קרי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"טילי S-300 מפרים את היציבות באיזור". ג'ון קרי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בפתח הפגישה פנה נתניהו אל קרי ואמר לו: "ג'ון, אני שמח לקבל אותך שוב בברכה. אתה ידיד אישי ותיק שלי ושל מדינת ישראל. הידידות הזאת באה לידי ביטוי בביקורו ההיסטורי של הנשיא אובמה בישראל במרץ, והיא באה לידי ביטוי אתמול בהחלטה יוצאת הדופן של הסנאט האמריקני לעמוד לצידה של ישראל נגד תוכניתה הגרעינית של איראן. אני רוצה לשבח את ועדת החוץ של בית הנבחרים על הרחבת הסנקציות.

"אנחנו נדבר על איראן ועל מעשי הטבח הנוראים וחוסר היציבות בסוריה, אבל מעל הכל אנחנו רוצים להתניע מחדש את שיחות השלום עם הפלסטינים", אמר נתניהו. "עבדנו לשם כך רבות יחד. זה דבר שאתה ואני רוצים ואני מקווה שהפלסטינים רוצים גם. עלינו להצליח בכך מסיבה פשוטה והיא שאם יש רצון, נמצא דרך לעשות זאת".

קרי הוסיף: "קיימנו הרבה מאוד פגישות ודיונים רציניים ביותר. אנו פועלים יחד עם ראש הממשלה, עם השרה ציפי לבני ועם הצבא. הגנרל ג'ון אלן נמצא כאן בשטח, עובד יחד עם עמיתיו על סוגיות של ביטחון. אני מבקש לחזור ולהדגיש שארה"ב של אמריקה מחויבת, כפי שהיא תמיד הייתה ותמיד תהיה, לביטחון ישראל. ביטחון ישראל הוא סוגיה בעלת חשיבות עליונה בדיונים שלנו בכל הנוגע לתהליך השלום. אני מעריך את העובדה שראש הממשלה מקדיש אישית ממרצו כדי לסייע לנו בניסיון להגדיר את הצעדים שאנו נדרשים לעשות כדי למצוא את הדרך קדימה.

 "הרשו לי רק לומר לכולכם: אני מכיר את האזור הזה מספיק טוב כדי לדעת כי ישנם ספקות", אמר מזכיר המדינה קרי. "ישנה ציניות בקרב חוגים מסוימים, ויש לכך סיבות. חווינו שנים מרות של אכזבה. כולנו תקווה שבאמצעות עבודה מסודרת, זהירות וסבלנות, ותוך התמדה והקפדה על הפרטים, נוכל לשרטט את הדרך קדימה באופן שאולי יפתיע אנשים ובוודאי ימצה את הסיכויים לשלום. על כך אנו עובדים, ואני מודה לראש הממשלה על רצינותו ומחויבותו למאמץ זה".

 בנושא סוריה אמר קרי: "הגעתי זה עתה מפגישה בעמאן עם עשרה שרים נוספים. כולם הביעו הסכמה ומחויבות לנסות להתקדם לקראת פתרון של משא ומתן. לאיש אין אשליות לגבי העובדה שמדובר במדרון קשה, מורכב ותלול, אולם אנו גם מבינים שההרג המתמשך, הטבח שמתחולל וההתערערות האדירה של סוריה מתחילים לגלוש ללבנון ולירדן וכמובן שיש להם גם השפעה על ישראל. ולכן יש לנו מחויבות לראות אם ניתן יהיה ליישם את ז'נבה. שוב, אנו מודעים למכשולים, אבל אני חושב שראש הממשלה יודע טוב יותר מכל אחד אחר מהי המשמעות של האיומים הביטחוניים הללו – טילי S-300 המגיעים מרוסיה או ממדינות אחרות, מאיראן, ומערערים את יציבות האזור. ארה"ב מחויבת, לא רק מתוקף מחויבותה לביטחון ישראל, אלא גם מתוך דאגה לאזור, לנסות ולטפל בסוגיה זאת".

בפגישה שקיים לקראת ערב עם נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר מזכיר המדינה האמריקני: "אף אחד לא מכיר טוב כמוך את הסיבוכים והקשיים, הקיימים בניסיון לסיים שנים של קונפליקט ובניסיון להביא שני עמים עם היסטוריה ארוכה של אי-אמון , אכזבות, קונפליקטים לגשר על המחלוקות", אמר קרי לנשיא המדינה. "הרגע הזה הוא רגע קריטי לאזור ובמיוחד לישראל, לפלסטין ולירדן".

"רגע קריטי לאזור ולישראל". מזכיר המדינה, ג'ון קרי ונשיא המדינה, שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"רגע קריטי לאזור ולישראל". מזכיר המדינה, ג'ון קרי ונשיא המדינה, שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

מזכיר המדינה המשיך ואמר: "זה לא אני כבוד הנשיא, זהו באמת עניין של הישראלים והפלסטינים – האם יעשו את הבחירה הזו. ארה"ב, בהנהגת הנשיא אובמה, עומדת לרשות שני הצדדים, בניסיון לגשר על המחלוקות. נעבוד קשה ככל שנוכל. אתה יודע עד כמה תמיכתנו בישראל חזקה. אתה יודע כמה אכפת לנו, וכמה אנו מעריכים את המסע של העם היהודי.  אני מקווה שהמנהיגים ימצאו דרך למצוא פשרות ולהשיג את המטרות של שני הצדדים, ואני מצפה לעבוד יחד איתך למען מטרה זו".

נשיא המדינה שמעון פרס אמר:" אני יודע כי העול על כתפך הינו כבד והאחריות גדולה, כגודל התקווה. הצלחתך תהיה הצלחתנו, והפסד יהיה הפסדנו. אנו עומדים לצדך לאורך כל הדרך. כולנו חולקים את המשימה –  השגת שלום – ישראלים ופלסטינים, מבוגרים וצעירים, אימהות וילדים. אני מאחל להצלחתך, עלינו לעבוד עמך".

הנשיא התייחס למצב בסוריה ואמר: "אני מבקש להביע את הערכתי למאמציך להביא סוף לטרגדיה בסוריה, איננו יכולים כבני אנוש לעמוד מנגד, ולראות את הפגיעה הקשה הזו באזרחים חפים מפשע. משימתך היא משימה אנושית ולא רק צורך מדיני. גם בנושא זה, אנו עומדים לצדך לאורך כל הדרך. היכן שצריך לדבר נדבר והיכן שצריך לשתוק נשתוק". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן