Skip to content

הסנדיי טיימס: רוסיה לא תעביר טילי S-300 לסוריה

לפי הסנדיי טיימס, גורם רוסי בכיר התראיין לעיתון ומסר כי רוסיה החליטה לא להעביר בשלב זה לסורים את מערכת הטילים המשוכללת. יחד עם זאת, הרוסים הבינו מישראל כי היא תימנע מלתקוף שוב בשטח סוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורם רוסי מסר לסנדיי טיימס הלונדוני, כי רוסיה לא תעביר טילי S-300 לסוריה. כך מפרסם העיתון הבוקר  (ראשון). לפי המקור, ההחלטה התקבלה בעקבות פגישת ראש המשלה, בנימין נתניהו, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שנערכה ברוסיה לפני כשבועיים. נתניהו הגיע לרוסיה יחד עם יועצו לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, והסביר לפוטין  את חששה של ישראל כי הנשק יגיע לידיים הלא נכונות ויזלוג לידי החיזבאללה וקבוצות טרור נוספות.

רכב שיגור לטילי S-300 נגד מטוסים מנמיכי טוס (צילום: ויקימדיה)
רכב שיגור לטילי S-300 נגד מטוסים מנמיכי טוס (צילום: ויקימדיה)

"אנחנו מודאגים מנפילת מערכות הנשק בידיים הלא נכונות. הקהילה הרוסית בישראל היא גדולה מאוד וחשובה לאינטרסים של רוסיה ולדרך שבה היא משפיעה על היחסים עם ירושלים. לא ניתן לדבר כזה לקרות", צוטט הגורם בטיימס. הוא הוסיף כי נתניהו הסביר לנשיא רוסיה שהטילים יוכלו לשמש לתקיפה אפשרית נגד מטוסים שממריאים מנמל התעופה בן גוריון או נגד מטוסים שנוחתים בו.

בתמורה לביטול עסקת מכירת הטילים המתקדמים, כך לפי העיתון, מוסקבה הבינה מישראל כי היא לא תתקוף בשטח סוריה. בשבוע שעבר התייחסו לעניין זה גם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, ורמטכ"ל הצבא האמריקני, גנרל מרטין דמפסי. הייגל ציין כי מזכיר המדינה קרי נועד עם פוטין וכי האמריקנים ממשיכים לעבוד עם הרוסים. "אנחנו עושים כל מה שביכולתנו על מנת לשכנע את המדינות להיות זהירות מחשש להסלמה, שמקורה ביכולות צבאיות ובאמצעים אחרים. אחיזה בנשק (מתקדם) במזרח התיכון היא מסוכנת מאוד ואנחנו נפעיל את השפעתנו כדי שהמצב הזה לא יימשך", אמר הייגל.

הגנרל דמפסי הסביר לגבי מערכת הטילים כי זו "מערכת משוכללת מאוד שמפירה את האיזון באזור ומגבירה את הסיכון. עם זאת, יש דרכים להתמודד עם הארסנל הנמצא בידי המשטר הסורי, אך לצערנו אין לנו דרך למנוע ממשלוחי נשק להגיע אליו".

סוריה חתמה בשנת 2010 על עסקה עם הרוסים לפיה תרכוש טילי S-300 בתמורה ל-800 אלף דולר. לבקשת ישראל דחתה רוסיה את מימוש העסקה בשנה שעברה, אך לפי הפרסומים השתנתה גישה זו לאחר שישראל תקפה לכאורה שלוש פעמים בשטח סוריה. הותקפו משלוחי נשק, טילים ומערכות רדאר משוכללות.

הגורם הרוסי הסביר לסנדיי טיימס כי סוריה גם מוכנה לשלוח נציגים לוועידת השלום שאמורה להתקיים בז'נווה בחודש הבא. הוא ציין כי סוריה מוכנה להשתתף בוועידה ללא תנאים מוקדמים בעוד המורדים דורשים כי אסד יתפטר "וזה לא מקובל עלינו. ואנו ממתינים שהאמריקנים יפתרו את הבעיה הזו מול המורדים". הוא אף התייחס להתקדמות שהשיג צבא אסד לאחרונה בלחימתו נגד המורדים ואמר כי "זו לא תוביל בהכרח לניצחונו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן