Skip to content

האולטימטום של לפיד: "או שיהיה שוויון בנטל או שהממשלה תתפרק"

"אם מישהו חושב שהלכתי לפוליטיקה רק כדי לפתור את הקטסטרופה הכלכלית שהשאירה פה הממשלה הקודמת, אז הוא לא מבין מה אנחנו עושים פה. אני לא מציע לאף אחד להתבלבל מכך שאני מתנהל באופן אחראי כשר אוצר", איים לפיד. נתניהו בתגובה: "עד ליישום החוק בשטח נראה עוד הרבה כותרות ומשברים, גם מדומים וגם אמיתיים. אני בטוח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנאום קצר, שנמשך פחות משתי דקות, הניח יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אולטימאטום שלא יכול להיות ברור ממנו לפתחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני רוצה להיות מאוד ברור בנושא השוויון בנטל", פתח לפיד את דבריו. "או שיהיה שוויון בנטל או שהממשלה תתפרק".

לפיד בחליפת האיומים: "לא נשב בממשלה שלא תעביר את השוויון בנטל" (צילום ארכיון: דן בר דוב)
לפיד בחליפת האיומים: "לא נשב בממשלה שלא תעביר את השוויון בנטל" (צילום ארכיון: דן בר דוב)

לפיד, שדיבר בישיבת סיעתו בכנסת המשיך ואמר: "מהרגע הראשון יש עתיד לקחה על עצמה להיות החלק היציב. לקחתי על עצמי את כל החלקים הקשים בקואליציה, אבל אם מישהו חושב שהלכתי לפוליטיקה רק כדי לפתור את הקטסטרופה הכלכלית שהשאירה פה הממשלה הקודמת, אז הוא לא מבין מה אנחנו עושים פה. אני לא מציע לאף אחד להתבלבל מכך שאני מתנהל באופן אחראי כשר אוצר. מי שחושב שיש עתיד תתקפל בנושא של השוויון בנטל, פשוט לא מבין אותנו וגם לא מכיר אותנו.

 "לא נשב בממשלה שלא תעביר את השוויון בנטל", אמר לפיד. "יש פה הזדמנות היסטורית לתקן את הפצע הזה, שמדמם באמצע לבה של החברה הישראלית, ומי שפוגע בהזדמנות הזאת כדי לעשות רווחים פוליטיים קלים חוטא לעם ישראל, פוגע בציונות, פוגע בצה"ל ופוגע בכל צעיר ישראלי שהלך אי פעם לבקו"ם.  אני קורא למפלגות בקואליציה – ובעיקר לליכוד ביתנו – להתעשת ולחזור ולהתנהג כמו שמפלגת שלטון אמורה להתנהג ולהפסיק את המשחק הזה. הוא לא מביא כבוד לאף אחד מאיתנו. הוא מסכן את עצם הקיום של הממשלה ובעיקר הוא מונע את תיקונו של עוול היסטורי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב על המשבר בקואליציה בישיבת סיעתו ואמר: "אחרי 65 שנים אנו ניצבים בפני שינוי היסטורי שיביא להגברה משמעותית ביותר של השוויון בנטל", כתב נתניהו. "עד ליישום של החוק בשטח אנו נראה עוד הרבה כותרות ונראה הרבה משברים, גם מדומים וגם אמיתיים. אני בטוח שניתן למצוא פתרון לסעיפים הבודדים שנשארו פתוחים. יהיה חוק".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ניסה, עוד לפני שלפיד איים לפרק את הקואליציה, להרגיע את הרוחות. "אני קורא לכולם לא לשבור את הכלים", אמר בנט בישיבת סיעת הבית היהודי. "אולי ייקח עוד יום ועוד יום עד שנגיע לפתרון. כולנו מסכימים שאנחנו לא רוצים לראות גדודי משטרה צבאית פושטים על בני ברק ולכן צריך תהליך מושכל של מערכת תמריצים כדי לחבר את החרדים לחברה הישראלית, אנו נמשיך את המאמצים ומשוכנע שנצליח לגשר ולמצוא את הדרך הנכונה".

קודם לדבריו הברורים של לפיד, בישיבת סיעתו, פרסמה הבוקר מפלגת יש עתיד הודעה שבה האשימה את הליכוד בהפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני. זאת, לאחר שדיוני ועדת פרי פוצצו הלילה בעקבות מחלוקת בין שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון לבין יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי. במפלגת יש עתיד אף משמיעים על רקע זה, איום איום בפרישה מהקואליציה.

הפיצוץ בדיוני ועדת פרי

בהודעה נאמר: "התנהלות שרי הליכוד-ביתנו בדיוני ועדת פרי לשוויון בנטל היא הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני ומעמידה בסכנת החמצה את ההזדמנות ההיסטורית להביא לשוויון בנטל השירות הצבאי והכלכלי. החלת חובת השירות וחוק שירות בטחון על כלל האוכלוסייה היא צעד הכרחי ביצירת שוויון בחברה הישראלית והיעדרה מעמיד בסכנה את המשך קיומה של הקואליציה".

"בלי בידול והשנאה". משה (בוגי) יעלון (צילום: אבי חיון)
"בלי בידול והשנאה". משה (בוגי) יעלון (צילום: אבי חיון)

הבוקר הודיע יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי, כי הוא ומפלגתו לא יוותרו על העיקרון של גיוס אחד לכולם. "אחרי לילה ארוך, בו אושרו רוב סעיפי החוק, חלקם היסטוריים, הפסקתי את ישיבת הועדה", כתב פרי בעמוד הפייסבוק שלו. "ההתנגדות המפתיעה של חלק מן השרים באשר לחובת הגיוס במתווה הקבע והחלת חוק שירות בטחון על תלמידי הישיבות המשתמטים, חייבו אותי לקבל החלטה.

"חובת השירות היא לב ליבה של מתווה הגיוס החדש ואיני מתכוון לוותר על עקרון זה", כתב השר פרי. "אנו מחויבים להגביר את השוויון בנטל בקרב הציבור הישראלי – הבטחנו, ולא נפר זאת. הדבר ייעשה רק על ידי חוק אחד, עם גיוס אחד,לכולם. כל ניסיון לייצר חוק רק למראית עין – יסוכל".

חברי הוועדה היו אמורים לאשר הלילה את כל סעיפי החוק לשיוויון בנטל, אך הדיון הופסק בעקבות מחלוקת בין שר הביטחון משה בוגי יעלון לבין יושב ראש הוועדה יעקב פרי.

הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע כי אם תלמיד חרדי לא יתייצב לשירות אחרי גיל 21, הוא יהיה נתון לסנקציות פליליות כמו כל אזרח אחר. אולם השרים משה (בוגי) יעלון, אורי אריאל ולימור לבנת החברים בוועדה התנגדו ודרשו בדיון כי סנקציות אלה לא יוטלו באופן אוטומטי, אלא רק בכפוף לשיקול דעתו של שר הביטחון. בשיחה טלפונית לילית בין השר יעקב פרי לבין יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הורה לפיד להפסיק את השיחות והבהיר כי אינו מוכן לקבל את האפשרות הזאת.

"הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני". לפיד הורה להפסיק את הדיון (צילום: אלעד גוטמן)
"הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני". לפיד הורה להפסיק את הדיון (צילום: אלעד גוטמן)

עוד לפני הפיצוץ בישיבה הבהיר שר הביטחון משה יעלון כי יש להביא להשתלבותם של חרדים כבני מיעוטים בחברה לא בדרך של דה-לגיטמציה ובלי עיצומים פליליים. "החוכמה היא להוביל להשתלבות חרדים ומיעוטים, והדרך הנכונה היא לעודד ולאפשר, ולא לעשות זאת באמצעות בידול והשנאה", אמר במועצת המכינות הקדם צבאיות אמש. "איננו משנים מציאות של 65 שנים באבחת חרב או בחוק דרקוני אלא בתהליך. זה מה שאני מקווה שיקרה הלילה. בלי לדבר על סנקציות פליליות או על איומים, אלא בתהליך הדרגתי. זו הדרך היחידה והנכונה להביא להשתלבות חרדים ומיעוטים".

מוקדם יותר הצליחו חברי הוועדה להעביר את הסעיף המאריך את שירותם הצבאי של בני ישיבות ההסדר בחודש אחד בלבד – מ-16 ל-17 חודשים – במקום לשנתיים. בפשרה הזאת תמכו השרים יעלון, לבנת, אריאל ופרי. לעומתם, השרים פרץ ואהרונוביץ' התנגדו. חברי הוועדה אישרו גם את הסעיף המעניק פטור ל-1,800 תלמידי ישיבות שיוגדרו "עילויים בתורה" בכל מחזור.

מופז ללפיד: "אל תהיו סמרטוטים"

בוועדה עלתה גם סוגיית הבטחת מעמדן וזכויותיהן של הנשים בצה"ל. השרה לימור לבנת מהליכוד אמרה בישיבה כי יעדי הגיוס המוצעים ישנו את המרקם האנושי בצה"ל ועלולים לפגוע במעמדן של הנשים בצה"ל. לדבריה, יש לשמור על ההישגים שהשיגו נשים בצבא לאורך השנים ולהבטיח את המשך שילובן. "חשוב לשמור על המשך שילובן של הנשים בצה"ל ועל ההישגים שהן הגיעו אליהם לאורך השנים", אמרה לבנת. "יש כאן חשש חוצה מפלגות של חברות כנסת שהדבר יביא לפגיעה במעמד הנשים. חובתנו להסיר את החשש הזה עכשיו בניסוח החוק".

בשאלת גיוסם של הערבים לצה"ל קבעה הוועדה כי אלה לא יחוייבו להתגייס. ארבעה חברים הצביעו בעד, אחד נמנע, והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' התנגד. ״שמנו פוקוס על מגזר אחד ובאחר לא נוח לגעת", אמר השר אהרונוביץ'.

אתמול תקף מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, את חברי הוועדה: "כל אלה שעושים עלינו רעה, לבטל את בני הישיבות מהתורה שלהם, הקדוש ברוך הוא יפר עצתם ויפר מחשבתם. וישיב להם גמול בראשם ואתה אלוהים תורידם לבאר שחת, אנשי דמים ומרמה, לא יחצו ימיהם, כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ".

בעקבות הדחייה באישור דוח פרי, אומר הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון:   "יש לברך על כל דחייה באישור דו"ח ועדת פרי, גם אם מהסיבות הלגמרי לא נכונות. יש לקוות שבזמן הדחייה ראשי הקואליציה יתעשתו ויבינו שדו"ח ועדת פרי הוא דו"ח לא צודק, לא יעיל ולא חוקתי. הוא אינו מביא שוויון בנטל אלא פאטה מורגנה של שוויון בנטל".

רגב ציין, שעל פי הדו"ח, בארבע השנים הקרובות, "לא רק שלא תהיה חובת גיוס לחרדים – אלא שקרוב ל-50 אלף בחורי ישיבות יקבלו פטור מלא משירות כלשהו. נראה שגם כאשר המפלגות החרדיות אינן בקואליציה הן ממשיכות להלך אימים על הממשלה".

לדברי רגב, "לא ניתן לשער את הנזק שיגרם לאמון הציבור במערכת הפוליטית וביש עתיד, כשהציבור יבין ששוב הונו אותו ובמקום שוויון בנטל הוא קיבל גרסה נחותה של חוק טל. הדרך היחידה להגיע לשוויון בנטל היא להחיל מייד יעדי גיוס מחייבים, בהדרגה על פי יכולות וצרכי הצבא, שיאכפו באמצעות סנקציות כלכליות יעילות על הסרבנים".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' התייחסה בפתח ישיבתה של סיעת העבודה לסוגיית הגיוס ואמרה: "אנחנו בעיצומו של קרב אחרי כותרות, ספינים והטעיות ונראה שהממשלה הזו על כל זרועותיה עוסקת יותר בפוליטיקה ישנה ורדיפה אחרי קרדיטים ולא שמה לב איך כל היעדים שהציבה לעצמה אבדו גובה. גיוס החרדים לא רק שלא יגבר אלא יפחת לחלוטין כי יצירת סכסוך כזה בחברה הישראלית ישיג את ההיפך. לפיד משתף פעולה עם הקיצוניים שבציבור החרדי, אלו שלא מוכנים לדבר, והתוצאה תהיה גיוס של פחות חרדים והרבה כותרות. אנחנו פועלים אחרת. יש לנו צוות סיעתי שבראשו עומד ח"כ איציק שמולי שבוחן את העניין לעומק, ואנו מתנהלים בכובד ראש ואחריות כלפי הנושא החשוב הזה. אנחנו מסתייגים מהצורה הפופוליסטית שבה כל גורמי הממשלה מתייחסים לסוגיה הזו".

ח"כ איתן כבל (העבודה) הגיב על האולטימטום של לפיד: "האיומים של לפיד לפרק את הממשלה הם לא יותר ממסך עשן סביב המתווה שהוא רוקם. זהו מתווה שמפקיר את הציבור החילוני לשאת כמעט לבדו בנטל ומהווה הפרה נוספת ובוטה להתחייבות שלפיד נתן לציבור בבחירות. לפני שהוא מפרק את הממשלה מוטב כי לפיד יבין כי מדובר פה בנושא ערכי ולא בנושא פוליטי".

כבל הוסיף כי, "הרעיון לגייס חרדים מגיל 21 הוא בלוף שמזלזל באינטליגנציה של הציבור, והרעיון לפיו בני ישיבות הסדר ישרתו פחות מחילונים וחרדים הוא קומבינה פוליטית שמדיפה ריח רע. במקום להתעסק בניסיונות מריחה עלינו להבין כי זוהי שעת כושר היסטורית לבצע שינוי אמיתי על מנת לקדם את נושא השוויון בנטל, ואם הממשלה הזאת תחמיץ אותה היא תרשם בספרי ההיסטוריה כממשלה שנתנה את חותמת הכשרות הסופית להשתמטות ולחוסר השוויון".

ובינתיים, ח"כ שאול מופז, יו"ר "קדימה", קורא לאנשי "יש עתיד": "אל תהיו סמרטוטים!"

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו הוא אומר: "אני קורא לאנשי יש עתיד שלא לוותר על העקרונות שבגינם נכנסו לממשלת נתניהו ולא להתקפל.

"ההתנהגות של שר הביטחון בוגי יעלון שתוקע את הסעיף על הטלת סנקציות על משתמטים בוועדת פרי פוגעת בצה"ל ובמאמצים להביא לשוויון בנטל. קשה שלא להתרשם, שמההתנהגות של שר הביטחון נודף ריח פוליטי רע. בדיוק כפי שעשה לנו נתניהו בממשלה הקודמת גם עכשיו הוא משתפן באמצעות שר הביטחון שלו. הגיע הזמן שחוק הביטחון שלפיו מי שלא מתגייס נענש יחול על כולם כולל כולם. לא ייתכן ששני בניי, קצינים ביחידות מובחרות, יישאו בנטל יחד עם עוד עשרות אלפי צעירים וצעירות בישראל ויידעו שלהתגייס זה חובה, בעוד אלפי חרדים יזכו לפטורים והקלות ללא סיבה.

"יש לנו מדינה אחת וכולנו צריכים לשאת בנטל!", אומר ח"כ מופז.

[related-posts]

2 Comments

  1. יפה
    27 במאי 2013 @ 15:49

    העלאת המיסוי על העניים ומעמד הביניים היא גם שוויון בנטל. מדוע רק להכביד על בעלי ההכנסות המליארדים (ששכרם הוא נטל על יתר העובדים שיותר ויותר מהם נותרים עניים)? גם העניים צריכים לתת כתף במימון רווחי העתק של המאיון העליון.

    כל פעם שחוזרים לספין החרדים או שהוא קורס נמוך יותר בסקרים או שעומד לצאת עם החלטה מאוד לא פופולרית.

  2. רפונזל
    27 במאי 2013 @ 14:00

    צפוף להם שם בצמרת.
    כולם רוצים להיות ראש ממשלה.
    כולם פצחו במערכת בחירות החל מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית, ומה באשר למדינה ולאזרחיה?
    "אויש נו, למה אתם מעצבנים כאלה"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן