Skip to content

האיחוד האירופי ידון שוב בהקלת האמברגו על נשק לסוריה

בעוד הלחימה בסוריה מתעצמת וגולשת ללבנון, והנשיא אסד נהנה מתמיכתן הגלויה של רוסיה, סין ואיראן – הנשיא אובמה מציג "קווים אדומים" ונסוג מהם, ומדינות אירופה אינן יודעות כיצד לבלוע את הצפרדע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הייג - רק חיזוק המתונים יבלום את הקיצונים
הייג - רק חיזוק המתונים יבלום את הקיצונים

היום יתכנסו בבריסל שרי החוץ של האיחוד האירופי לדון בקריאת בריטניה וצרפת להקלת האמברגו כך שתתאפשר אספקת נשק למורדים בסוריה.

שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, צפוי לטעון שמשטר העיצומים הנוכחי, האמור להסתיים בסוף שבוע זה, אינו ממלא את ייעודו. הוא רוצה לתקן אותו כך שנשק יישלח לכוחות "מתונים" באופוזיציה, כלומר לכאלה שאינם קיצונים אסלאמיים. מדינות אחרות באירופה מתנגדות לחלוטין לסיום האמברגו, מחשש שהנשק ייפול בידי אותם מורדים "בעיתיים".

מוקדם יותר הודיע שר החוץ של סוריה, ואליד מועלם, שממשלתו מוכנה "עקרונית" להשתתף בוועידת שלום בינלאומית שרוסיה וארצות הברית מנסות לכנס בז'נבה. נציגי המורדים ה"מתונים" מכונסים כבר ימים אחדים בטורקיה ואינם מצליחים לגבש הנהגה מאוחדת, שתוכל לייצג אותם בוועידה כזאת, כל שכן להסכים על השתתפות בוועידה כזאת – בעוד הנשיא אסד אינו מראה שום נכונות להסתלק מהזירה. עמדתם הנוכחית היא שהם ישתתפו בוועידת שלום אם הנשיא יתפטר.

בשבועות האחרונים השיגו כוחות המשטר כמה הישגים טקטיים במלחמת האזרחים שגבתה כבר יותר מ-80,000 חיי בני אדם לפחות, רובם אזרחים. לכן אומר שר החוץ הסורי מועלם שוועידה בז'נבה תהיה "הזדמנות טובה לפתרון פוליטי".

הייג טוען שהסרה חלקית של האמברגו על ידי מדינות האיחוד האירופי, תשלים, ולא תחבל, בתהליך השלום, משום שהיא תחזק את ידי האופוזיציה במשא ומתן עם הנשיא אסד. "עלינו להבהיר שאם המשטר לא יישא וייתן ברצינות בוועידת ז'נבה", אמר הייג, "נהיה קשובים לכל דרך של חיזוק המתונים והצלת חיים, ולא נסייע באפס מעשה להגברת האלימות והרצח".

למעשה, הייג מסכים עם הערכת הנשיא אסד, שנפילת משטרו בתנאים הנוכחיים תביא לנפילת סוריה לידי קיצונים אסלאמיים. אלא שהוא מגיע למסקנה הפוכה: הוא מאמין שמניעת נשק מהכוחות המתונים בסוריה משחקת לידי הקיצונים המעוניינים בהתפרקות המדינה, ורק ניצחון של ארגוני האופוזיציה המתונים יאפשר את בלימתם, ובאותה הזדמנות ימנע הישגים מהמדינות התומכות באסד. בשבוע שעבר הוא הבטיח לחברי פרלמנט בריטים שהנשק יסופק רק "בפיקוח חמור" והכוחות שיקבלו אותו יתחייבו שלא ייפול בידי גורמים קיצוניים.

נכון לעכשיו כולל האמברגו האירופי על סוריה, שהוטל במאי 2011, בנוסף לאיסור על משלוח נשק, איסור על נחיתת מטוסי מטען סוריים בכל נמלי התעופה של האיחוד; בדיקת אניות ומטוסים החשודים בהעברת נשק; הקפאת נכסי 54 ארגונים ו-179 בני אדם האחראים לדיכוי או מעורבים בו ואיסור על יצוא ציוד מעקב.  כל העיצומים ארוזים בחבילה אחת, כך שאם לא יושג השבוע הסכם על חידושם, תוקף כולם יפוג.

האמברגו תקף לממשלת סוריה ולמורדים בה, אך בפברואר השנה הסכימו שרי החוץ של מדינות האיחוד לאפשר לחברותיו לספק למורדים סיוע צבאי לא קטלני "להגנת אזרחים" או לכוחות אופוזיציה שהאיחוד רואה בהם נציגים לגיטימיים של העם הסורי. היום ידחקו הייג, ושר החוץ הצרפי, לורן פביוס, בממשלות אירופה לתקן את ניסוח האמברגו, כך שיתאפשר משלוח נשק או יותר סיוע ל"חזית הלאומית למהפכה בסוריה ולכוחות האופוזיציה".

אפשרות אחרת היא שתוקף האמברגו יוארך כמות שהוא כדי לראות האם הוועידה בז'נבה תביא לתוצאות חיוביות. בכל מקרה אחדות דעים היא המפתח, ומדינות אחדות – אוסטריה, צ'כיה, הולנד, פינלנד ושוודיה – מתנגדות לכל שינויים בתנאי האמברגו. לטענתן משלוח נשק קטלני לאזור מלחמה פירושו הפיכה מוחלטת של מדיניות האיחוד האירופי. מעשית, הן חוששות שנשק כגון תותחי נ"מ או נ"ט יפלו בידי קיצונים אסלאמיים, חלקם נאמנים לאל-קאעידה, שאין לדעת איזה שימוש הם יעשו בהם בעתיד. היעדר פיקוד מרכזי וטענות על פגיעה בזכויות אדם בידי לוחמי המורדים, מחזקים את ידי המתנגדים לאספקת נשק למורדים.

בהנחה שדבריהם ישנו את עמדת רוסיה הממשיכה לספק נשק לנשיא אסד, המתנגדים להעברת נשק לסוריה טוענים ש"אין פתרונות קלים לבלימת שפיכות הדמים בסוריה, אך משלוח עוד נשק ותחמושת בוודאי לא יעצור אותה", כך אמרה אנה מקדונלד, האחראית על פיקוח הנשק בארגון הסיוע הבינלאומי אוקספם. "יש למקד את המאמצים הבינלאומיים בהפסקת ההעברה של הנשק לכל הצדדים ובמציאת פתרון פוליטי למשבר", אמרה.

ארצות הברית, המפגינה חולשה מול נחישות המדינות התומכות בסוריה, שלחה את שר החוץ שלה, ג'ון קרי, לשנות את עמדתן וללחוץ על מדינות אירופה המהססות בנוגע להסרת האמברגו, כלומר לטפל עבור וושינגטון בתפוח האדמה הלוהט שהיא חוששת שתיכווה ממנו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן