Skip to content

הכור בפוקושימה נכנע: לא יוזרמו לים מים שסוננו מקרינה רדיואקטיבית

יפן ביטלה תוכנית להשבת מים מהכור הגרעיני בפוקושימה לאוקיינוס השקט, לאחר שעברו טיהור. הדייגים חוששים מזיהום כמו גם גם המדינות השכנות . מאת אורי קציר תחנת הכוח של טוקיו (טפק"ו), האחראית על הפעלת הכור הגרעיני דאיצ'י בפוקושימה, הודיעה בתחילת החודש על ביטול תוכניתה להשיב אל הים כמות גדולה של מים מטוהרים. מדובר במים ששימשו בתהליך הייצור של הכור […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יפן ביטלה תוכנית להשבת מים מהכור הגרעיני בפוקושימה לאוקיינוס השקט, לאחר שעברו טיהור. הדייגים חוששים מזיהום כמו גם גם המדינות השכנות .

מאת אורי קציר

תחנת הכוח של טוקיו (טפק"ו), האחראית על הפעלת הכור הגרעיני דאיצ'י בפוקושימה, הודיעה בתחילת החודש על ביטול תוכניתה להשיב אל הים כמות גדולה של מים מטוהרים. מדובר במים ששימשו בתהליך הייצור של הכור הגרעיני ולאחר מכן נוקו ממרבית תכולת הקרינה שלהם. התוכנית, שפורסמה ברבים, נולדה בשל מצוקת מקום במיכלי האיכסון של הכור הגרעיני.

פרסום התוכנית גרם לסערה ציבורית, שאותה הובילו ארגוני דייג יפניים. הדייגים טענו שהים יזוהם בחומרים שעדיין נושאים עימם קרינה גרעינית, גם אם בכמות מופחתת, והעלו חשש מפני פגיעה קשה בדגה, וכתוצאה מכך גם באוכלוסייה הצורכת את הדגים. במקביל, סוכנות הדייג הממשלתית הודיעה אף היא על התנגדותה ליוזמה. טפק"ו נכנעה וביטלה את תכניתה. מנכ"ל החברה, ג'וניצ'י מטסומוטו, כינס מסיבת עיתונאים, בה הודיע כי החברה תנסה לבנות מיכלים נוספים להחזקת המים המטוהרים, כמו גם למחזר את המים בהם היא מחזיקה כעת, כדי לשוב ולקרר באמצעותם את ליבת הכור.

בואו לדבר על זה בדף הפייסבוק שלנו

טפק"ו מעריכה כי כמות האחסון של המים המטופלים גדלה מדי יום ב-200-500 טון.המשמעות היא שהמפעל צפוי להגיע לקיבולת אחסון של כ-155,000 טון בחודש מארס הקרוב. כבר באפריל הזרים הכור עשרת אלפים טונות של מים מטופלים ובהם רמות קרינה נמוכות אל הים. צעד זה גרר אחריו ביקורת חריפה מצד מדינות שכנות כסין ודרום קוריאה.

הכור דאיצ'י בפוקושימה. מודאגים מהמים המטוהרים.

מאז החלו התקלות הקשות בכורים הגרעיניים ביפן, בפוקושימה בפרט, עוקבים שם בחרדה אחר כמויות הזיהום במים, באוויר ובמזון. בתחילת דצמבר נמצאה כמות חריגה של החומר הרדיואקטיבי צזיום במוצרי אכילה לתינוקות שמייצרת חברת המזון מייג'י. בניסיון להרגיע את החששות, הודיעה שרת הבריאות של יפן, יוקו קמיאמה, כי משרדה יבצע בדיקות תקופתיות במזון תינוקות אחת לשלושה חודשים. קרינה ברמות גבוהות בהרבה מהמותר נמדדה גם במוצרים כירקות, תה, חלב, פירות ים, וכמובן גם מים. הבטחות פומביות שהשמיעו פקידים בכירים כי אין בכמויות הללו סכנה לציבור, לא הצליחו למתן את רמת החרדה הגבוהה. יפן החלה לייבא מוצרי מזון כתחליף. 

תחנת הכוח של הכור הגרעיני בפוקושימה נבנתה בשנות השבעים. היא מורכבת משש יחידות כוח המבוססות על מים רותחים שנבנו בשנות השבעים. הכור נפגע קשות במהלך רעידת אדמה בעוצמה 9.0 שפקדה את יפן ב-11 במרץ 2011, ובהצונאמי שבא בעקבותיה גרם להשבתת מערכות הקירור בכור. מייד הושבתה תגובת השרשרת הגרעינית שמשמשת לחימום המים לקיטור באופן אוטומטי. אולם, המים בכור המשיכו להתחמם עקב קרינה ממוטות הדלק הרדיואקטיבים.

נוצר צורך דחוף במציאת דרך לקירור אפקטיבי ככל האפשר של ליבת הכור, כדי למנוע דליפת חומרים רדיואקטיביים אל מחוץ לכור. למרות ההשבתה המיידית של הכור, נותרו בו שאריות קרינה מהדלק ולא ניתן היה לקרר בשל הפסקת ייצור החשמל בכור. טפק"ו דיווחה כי גנרטורים לשעת חירום סיפקו חשמל באופן אוטומטי, אולם פגיעת הצונאמי כשעה לאחר הפעלתם, הוציאה אותם מכלל פעולה, כך שלשלוש היחידות לא סופק קירור סדיר על מנת לצנן אותן. יחידות 1, 2 ו-3 קוררו באופן זמני באמצעות שאיבת מי ים.

לראשונה בהיסטוריה, נאלץ אז ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, להכריז על מצב חירום גרעיני.

מקור: רויטרס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן