Skip to content

וינשטיין: ב"פרשת השגריר" יש סיכוי סביר להרשעה

לקראת פתיחת שלב ההגנה של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הסביר היום היועמ"ש יהודה וינשטיין מדוע החליט להגיש כתב אישום בפרשה ה"קלה" של מינוי השגריר, ולסגור את החקירה ב"פרשת החברות", הידועה כחמורה יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"האחריות לקבוע האם קיים סיכוי סביר להרשעה המצדיק הגשת כתב אישום רובצת לפתחו של   התובע ולפתחו בלבד. הוא לא יוכל לגלגל אחריות זו לחצרו של בית המשפט, מתוך הנחה ותקווה שזה יוציא עבורו את הערמונים מן האש ויחליט עבורו בתיק גבולי ומעורר התלבטות", כך הציג היום היועץ המשפטי לממשלה,  יהודה וינשטיין, את משנתו בפתיחת כנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת.

לא מגלגל אחריות לחצר של בית המשפט. וינשטיין (צילום: ויקימדיה)
לא מגלגל אחריות לחצר של בית המשפט. וינשטיין (צילום: ויקימדיה)

דבריו אלו באו כהקדמה להסבריו מדוע החליט להנחות את הפרקליטות לתבוע את ח"כ אביגדור ליברמן, בתיק המכונה "פרשת השגריר", בניגוד להחלטה לא להגיש כתב אישום כנגדו ב"פרשת החברות", שהיא החמורה וכבדת המשקל בין שתי הפרשיות. מחרתיים (יום רביעי) יעלה ככל הנראה שר החוץ לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, על דוכן העדים כדי להעיד בפני בית משפט השלום בירושלים בפתיחת שלב ההגנה במשפטו.

"כך אמרתי וכך פעלתי, הלכה למעשה", אמר וינשטיין. "דברים אלה יפים גם בכל הקשור לפרשת ליברמן, והביקורת שהושמעה שם, ביקורת שאני מוצא לנכון להתייחס אליה כאן, ולהזכיר בהקשר זה כמה מושכלות ראשונים. בסופה של דרך עמדתי אל מול מסכת הראיות בפרשת החברות ובחנתי מסכת זו במבט קר, בחינה מדוקדקת ומקיפה. בחנתי את מהימנותן ואמדתי את סיכוייהן לבוא בשערי בית המשפט. החלטתי כי לא מתקיים בתיק סיכוי סביר להרשעה בעבירות בהן נחשד ליברמן ויש לסגור את התיק. לעומת זאת, ב'פרשת השגריר' החלטתי להגיש כתב אישום, התלוי ועומד כיום בפני בית המשפט. והדברים פשוטים. היכן שיש ראיות וסיכוי סביר להרשעה יוגש כתב אישום".

ליברמן
יש ראיות. ליברמן

היועץ שב והדגיש: "כשמתקיים סיכוי סביר להרשעה, חובה עליי להגיש כתב אישום. כמובן אם קיים עניין לציבור בהגשתו. בהעדרו של סיכוי כזה, חובתי שלא להגישו".  דבריו אלו באו לאחר שבכירים בפרקליטות טענו שהיה על המדינה להגיש כתב אישום נגד וליברמן גם, ובמיוחד, ב"פרשת החברות".

משפטו של שר החוץ לשעבר מעורר עניין רב בציבור בתקשורת כאחד. במיוחד לנוכח העובדה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, שומר עבורו את תיק החוץ בממשלתו הנוכחית וממתין לזיכויו בבית המשפט או לחלופין, להרשעתו ללא קלון – עובדה שתאפשר לליברמן לחזור לצמרת ההנהגה המדינית.

משפט השגריר – השתלשלות הפרשה

22.2.2008  – נשלח מייל על ידי פרקליטות המדינה למשרד החוץ ובו בקשה לקבל מידע על חשבונת הבנק של ליברמן שם.

6.4.2008 – מבקר משרד החוץ לשעבר, ויקטור הראל, כתב דו"ח בו סיפר שביקר בשגרירות בבלארוס, בעת שבן אריה עמד בראשה, ותיאר את התנאים העגומים של עובדיה. ויקטור הראל אומר כי בפגישה שקיים עם ליברמן, מתח ביקורת על בן אריה בשל תפקודו המקצועי וטען שמינויו אינו ראוי. על הדו"ח שכתב הראל טען עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטו של ליברמן, כי הוא אינו מסתמך על חומר כתוב והטיח בו בעת עדותו בבבית המשפט: "אין לך בדל נייר, אתה חורץ גורלות על סמך הניסיון שלך".

איך זה נודע?

המידע הגיע הלכה למעשה מפיו של בן אריה בעצמו – כחודש לפני שמונה לתפקיד השגריר בלטביה נערכה לבן אריה בדיקת פוליגרף בשב"כ. בשיחה המקדימה עם הבודק הוא אמר כי נושא מסירת מידע מסווג לגורם בלתי מוסמך מטריד אותו והוא סיפר לבודק כי כשהיה שגריר במינסק התבקש להעביר מידע על חקירת שר למשרד המשפטים הבלארוסי. בן אריה התוודה כי סיפר זאת לאותו שר – אביגדור ליברמן. הבדיקה לא התבצעה כפי שתוכננה ובן אריה נשלח לדרכו. בן אריה חוזר לשיחה נוספת בשב"כ בחודש נובמבר, אז הוא כבר סיפר את הכל. חלפו כשלושה חודשים ורק בינואר 2010 נמסר המידע ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז. מזוז, שסיים אז את תפקידו, הספיק להורות על פתיחת חקירת משטרה. במרץ 2010 הושעה בן אריה מעבודתו.

2.3.2010 –  נחקר ליברמן במשרדי יאח"ה, חקירה שהוא הגדירה כ"שדרוג" ביחס לחדרי חקירות אחרים שבהם נחקר בעבר. על פי תמליל החקירה שהוצג בבית המשפט הוא מתאר את בן אריה "חלש אופי ואינטליגנט", ומוסיף מאוחר יותר, "הבן אדם פשוט אידיוט. אמרתי לה (לפאינה קירשנבאום), הוא עלול עוד לסבך את עצמו ואותי". באשר למינויו לשגריר, אמר ליברמן: "האם אני דיברתי עם מישהו מהחברים בוועדה? בוועדת המינויים? אני באמת, באמת… אתה יודע אני מנסה ככה, כרגע להיזכר האם פניתי, האם דיברתי עם דני אילון (סגן שר החוץ לשעבר, ר"ח), האם נכנסתי אליו. אני לא חושב שאני דיברתי".

לאחר מכן, בחקירתו הנוספת במשטרה, לאחר עדותו של דני אילון, הוא טען נחרצות כי לא דיבר עמו בנושא. על העברת החומרים הסודיים אמר בן אריה כשנחקר בנושא: "אני חושב שהיו שתי סיבות שבגללן העברתי לליברמן את תוכן הבקשות בעניין חקירתו – הסיבה העיקרית היא שאני מאוד מעריץ את אביגדור ליברמן כאישיות מדינית ואף כמנהיג, ואני חושב שליברמן הוא חף מפשע ואף שיש גורמים שמעוניינים להפליל אותו. ועכשיו אני מבין שזה לא נותן לי שום זכות להתערב בהליכים משפטיים, אבל אז הייתה לי מחשבה שהנה אלה שרוצים את דמו של ליברמן ואני לא אתן להם לשתות את דמו של ליברמן". לסיום חלקו בפרשה זו הורשע בן אריה במסגרת הסדר טיעון ונשלח לארבעה חודשי עבודות שירות.

עדותו של סגן שר החוץ לשעבר דני אילון: בעדותו במשטרה, סיפר אילון שליברמן ביקש ממנו למנות את בן אריה לשגריר בלטביה, וכי שני חברי ועדה נוספים, שמעון רודד ויוסי גל, סיפרו לו דברים דומים. יוסי גל הכחיש את הדברים, רודד העיד ואמר שאינו זוכר, אך אי אפשר לשלול את העובדה ששרון שלום, ראש המטה של ליברמן, פנה אליו בעניין. בעניין זה טוענת הפרקליטות, שאי אפשר להתעלם מכך שמכיוון שכיסא שר החוץ שמור על ידי נתניהו לליברמן, הוא עלול לשוב ולהיות הממונה עליהם, ועל כן הם חוששים לדבר בגילוי לב.

"אין להקל, כפי שאין גם להחמיר, עם שר, חבר כנסת, שופט, ראש רשות מקומית, או כל נבחר או עובד ציבור אחר, לעניין מבחן הראיות. דינם כדין כל אדם אחר, ויש לבחון את חומר הראיות נגדם לפי כללי הראיות הרגילים, לשם החלטה אם יש בראיות די כדי להעמיד לדין", סיכם היום וינשטיין את עמדתו בנוגע למשפטו של ליברמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן