Skip to content

ריבית בנק ישראל לחודש יוני תרד לאחוז ורבע

כך החליטה הוועדה המוניטארית והאינפלציה של בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, על מנת להחליש את הגורמים להתחזקות השקל ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סטנלי פישר: תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית. צילום: ויקימדיה
סטנלי פישר: תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית. צילום: ויקימדיה

הוועדה המוניטארית והאינפלציה בבנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, החליטה להוריד את ריבית בנק ישראל לחודש יוני לרמה של 1.25%. "ההחלטה להוריד את הריבית היא עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין", נמסר מהוועדה.

הסיבות להחלטה להוריד את הריבית

בהמשך לצעדים עליהם הודיעה הוועדה לפני שבועיים, החליטה הוועדה הפעם להפחית את הריבית ובכך להקטין את הפערים בין ריבית בנק ישראל לריביות המשקים המרכזיים בעולם על מנת להחליש את הגורמים להתחזקות השקל.

מדיניות ההרחבה של בנקים מובילים בעולם

בנוסף התברר, כי במהלך החודשיים האחרונים נמשכה המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים המובילים ואף הואצה בחודש האחרון. הבנק המרכזי האירופי(ECB) הוריד את הריבית לרמת שפל של 0.5% ונשיא הבנק ציין, כי אינו שולל הורדת ריבית נוספת; בארה"ב תכניות ההקלה הכמותית נמשכות; הבנק המרכזי של יפן הודיע בתחילת אפריל על הכפלת קצב רכישות האג"ח. המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות הגדולות צפויה להימשך, על פי הודעותיהם, גם בהמשך השנה.

אינפלציה

סביבת האינפלציה המשתקפת מעליית המחירים בפועל ומהצפיות לה היא מתונה. ב- 12 החודשים האחרונים עלה המדד ב- 0.8%, מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה. הצפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים נמצאות מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

צמיחה

האינדיקאטורים המעודכנים לפעילות המשק שפורסמו עד כה מצביעים על המשך צמיחה בשיעור מתון ברביע הראשון ועל מגמה מעורבת בחודש אפריל. מדדי האקלים הנגזרים מסקר מגמות בעסקים של הלמ"ס והמדד המשולב למצב המשק מצביעים על עלייה בקצב הצמיחה ביחס לרביע הקודם. מנגד, תכניתה התקציבית של הממשלה, תעמיד את יעד הגרעון לשנת 2013 על 4.65 אחוזי תוצר וב-2014 יפחת הגרעון ל-3 אחוזי תוצר. ירידה זו צפויה למתן את קצב התרחבות הביקושים.

נתונים מקרו כלכליים שהתפרסמו על משקים מובילים בעולם היו מעורבים. נמשכת ההתאוששות המתונה בכלכלת ארה"ב ואילו באירופה נמשכת ההאטה. קרן המטבע העולמית הורידה באפריל את תחזית הצמיחה ל – 2013 עבור מרבית המשקים המרכזיים.

מחירי דירות

קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, וב-12 החודשים שהסתיימו במארס מחירי הדירות עלו ב-10.5%. יישום צעדי המיסוי בתחום הדיור שאושרו על ידי הממשלה, צפויים למתן את הביקושים בשוק הדיור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן