Skip to content

מצ"ח תחקור: הפלסטיני הוכה והמצלמה הוסטה הצדה

הפרקליטות הצבאית הורתה לחקור התעללות של חיילים בפלסטיני שנעצר באשמת זריקת אבנים. טענותיו כי לא זרק אבנים אבל הוכה ונבעט על ידי החיילים - לא נחקרו במשטרה או בצבא. מפעיל מצלמת האבטחה בהתנחלות עופרה הסיט את המצלמה בעת המעשה. בצה"ל "שוקלים גם נקיטת צעדים פיקודיים נגד המעורבים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוחמד דאר סעד מהכפר אל-מזרעה א-שרקייה נעצר בסוף אפריל השנה בעימות בין פלסטינים לחיילי צה"ל לא רחוק מעופרה. הוא הואשם בהשלכת אבנים על מצלמת האבטחה של ההתנחלות, ושוחרר ממעצרו לפני מספר ימים, ב-22 במאי. כתב האישום נגדו נמחק ובמקומו הואשם סעד בהשתתפות בתהלוכה לא חוקית ונקנס.

לכאורה הסיפור פשוט, אך ככל שמתבררים פרטיו עולה תמונה קשה של חיילים בגדוד דוכיפת בחטיבת כפיר, האמונה על השטחים, שמועלות נגדם טענות חמורות על התעללות פיזית לכאורה בפלסטינים. ומנגד – משטרת איו"ש שנוהגת באדישות, הפרקליטות צבאית שנראית כמי שמעוניינת להשיג הרשעת עציר פלסטיני בכל מחיר ובית משפט צבאי שנוטה לטובת הצבא, אבל גם לו נמאס מההידרדרות ביחסם של הגורמים הצבאיים והמשטרה.

השתלשלות האירועים

מעצרו של מוחמד דאר סעד התרחש בתאריך 26.4.2013, במבואות הכפר סילוואד, מזרחית לרמאללה ליד התנחלות עופרה. סעד, צעיר פלסטיני, הגיע להפגנה שנערכה שם בשעות אחר הצהריים. הוא לא הספיק להשתתף בהפגנה ונעצר על ידי שני חיילי צה"ל. לאחר מעצרו טענה התביעה כי הוא השליך אבנים במצלמות האבטחה של עופרה. בית המשפט הצבאי הסתפק בטענה זו והאריך את מעצרו עד תום הליכים. טענותיו כי לא השליך שום אבן וכי נעצר, נכבל והוכה בידי החיילים, נפלו על אוזניים ערלות. חוקרי המשטרה גם הם לא טרחו לאמת את האליבי שמסר או לטפל בתלונתו על אלימות, ובתאריך 5.5.2013 הוגש נגדו כתב אישום בגין יידוי אבנים.

צילום מתוך הסרטון המצורף. החיילים מקיפים את העציר ובועטים בו
צילום מתוך הסרטון המצורף. החיילים מקיפים את העציר ובועטים בו

יומיים אחרי כן, בתאריך ה- 7.5.13, הורה שופט בית המשפט הצבאי בעופר, סא"ל עמי נבון, לעצור את דאר סעד עד תום ההליכים. השופט בחר להסתמך על עדות יחידה שמסר במשטרה חייל מגדוד דוכיפת של חטיבת כפיר, שביצע את המעצר. כל זאת, על אף הסתירה בין העדות לבין גרסת הנאשם הפלסטיני. בית המשפט בחר לעשות כן בהסתמך על הלכת בית המשפט הצבאי, שלפיה מספיקה הפללה אחת בלבד כדי להחזיק עציר פלסטיני במעצר עד תום ההליכים.

במדינת ישראל, זו בתוך הקו הירוק, בית המשפט לא היה מאפשר מעצר עד תום ההליכים בלי לוודא אם יש אמת בגרסת הנאשם שטוען לא רק לחפותו, אלא להתעללות פיזית בגופו מצד מי שעוצר אותו. עורך הדין של סעד, נרי רמתי ממשרד עו"ד גבי לסקי, ערער על ההחלטה הזו ותבע לקבל לידיו את סרטון מצלמת האבטחה של ההתנחלות.

הסרטון המתעד את המכות – באדיבות משרד עו"ד גבי לסקי

בדיון שנערך יומיים מאוחר יותר, ב-9.5.2013, הותיר שופט בית המשפט הצבאי לערעורים, סא"ל צבי לקח, את דאר סעד במעצר, אולם הורה לתביעה הצבאית להשלים את החקירה ולהשיג את תיעוד מצלמת האבטחה, שלפי עדות החייל, העצור השליך עליה אבנים. בדיון שנערך ב-20.5.2013 לא הצליחה התביעה להביא את תיעוד הווידאו, על אף שחוקר משטרה צפה בו. התובע הצבאי הודה כי "יש קושי להשיג את התמונות מהיישוב הזה" וכי התביעה מנסה לדבר עם הרבש"צ (רכז ביטחון שוטף צבאי) של עפרה שיואיל בטובו לשחרר את הסרטון. צפייה בסרטון מסבירה היטב מדוע לא רצו המתנחלים או התביעה להציג את הסרטון בבית המשפט.

1. בסרטון נראה שהחשוד לא מופיע בשום תמונה כשהוא משליך אבנים. הוא ודאי לא נראה משליך אבן אחת לכיוון המצלמה.

2. לעומת זאת, נראה בבירור שהוא מוכה על ידי החיילים שגם בועטים בו, ולפני שהועלה לג'יפ הצבאי בועט בו חייל נוסף.

3. נראה כי בעת שהמצלמה צילמה את מעצרו, מבין כנראה איש המוקד בהתנחלות כי עדיף שהמעשה לא ייראה, הוא מבצע "זום אווט", מרחיק את המצלמה מהמעצר, מסיט אותה מייד לכיוון אחר ועוקב כביכול אחר התרחשות אחרת. אלא שגם שם, כשהוא מבצע "זום אין (תקריב) של עדשת המצלמה, היא מצלמת עצירים אחרים שנעצרים על ידי החיילים.

בתאריך 22.5, כמעט חודש לאחר המעצר, הוצג הסרטון בפני הצדדים. כאשר התברר כי תיעוד הווידאו מאשש את גרסתו של העציר הפלסטיני כי הוכה לכאורה על ידי החיילים שעצרו אותו, התביעה החליטה למחוק את האישום של זריקת אבנים וחפצים ולהמירו באישום בהשתתפות בתהלוכה ללא רישיון. דאר סעד שוחרר לאחר שהורשע בעסקת טיעון בעבירה הפעוטה של השתתפות בתהלוכה ללא היתר. 27 ימי מעצרו הומרו בעונש מאסר בפועל והוא נדרש לשלם קנס של 1,500 שקלים בנוסף למאסר על תנאי אם ישתתף בהפגנה דומה שנתיים מיום שחרורו. 

מצ"ח חוקרת

לאחר שהדבר נודע לארגון בצלם, פנה הארגון לצה"ל בתביעה לחקור את האירוע. בצלם דרשו לפתוח "בחקירת אירוע חמור שבמהלכו היכו חיילים ושוטרי מג"ב צעיר פלסטיני בעת שעצרו אותו. האירוע תועד במצלמת האבטחה של התנחלות עפרה, אולם מפעילי המצלמה הסיטו את המצלמה ממוקד האלימות, ככל הנראה כדי לשבש את התיעוד, וצילום ווידאו של המעצר לא הועבר לסנגורו של העצור במשך חודש כמעט, שבמהלכו הוחזק במעצר". עדותו של החייל לא נבדקה, המשטרה לא ביצעה חקירה מלאה, הפרקליטות תבעה והפלסטיני שילם את המחיר.

בצלם כאמור, טוענים כי לאחר שהאמת נחשפה, יש להעמיד לדין את האחראים להשלשלות הזו ולנקוט בצעדים נגדם.

מדובר צה"ל נמסר למגפון: "הפרקליטות הצבאית הורתה על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע. עם סיום החקירה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. במקביל, נשקלת האפשרות לנקוט בצעדים פיקודיים נוספים נגד המעורבים."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן