Skip to content

רכב חשמלי – לא נסתם הגולל

המיזם ששם את הרכב החשמלי על המפה, לפחות בתחום יחסי הציבור, נסגר, אבל רכב חשמלי ימשיך לנסוע במודל עסקי ידידותי יותר למשתמש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בטר פלייס" של שי אגסי היתה בהחלט רעיון פורץ דרך שזכה לתמיכה וחיבוק מצד הפוליטיקאים והציבור עוד לפני שהיה רכב אחד ולפני שנראו המספרים של עלות הרכב ועלות השימוש בו, ובכל זאת כשל הרעיון ועל כך כבר כתבתי בעבר.

הנעה חשמלית בגלגלים של פורד
הנעה חשמלית בגלגלים של פורד

תעשיית הרכב העולמית, בשונה מ"בטר פלייס", הלכה לכיוון אחר של פיתוח, שמדור הרכב שלנו עוקב אחריו באדיקות ואמונה שתעשיית רכב חשמלית תלך ותגדיל את חלקה בשוק.

טסלה S הוא רכב יוקרה משפחתי חשמלי המוכיח לנו מהו הכיוון של השוק החשמלי. הרכב החשמלי המסקרן ומצליח נמכר בארה"ב במחיר של 70,000 דולר ומתמודד מול רכבי יוקרה בעלי הנעה רגילה של מנוע בעירה פנימית, כמו מרצדס S קלאס. ולפי נתוני הרבעון הראשון של 2013 נראה כי הטסלה עקפה בגדול את ה-S החדשה של מרצדס. טסלה מכרה בארה"ב 4,750 מה-S שלה ואילו מרצדס מכרה רק 3,077 S-Class וגם רכבי היוקרה סדרה 7 של BMW נמכרו 2,338 ואאודי 8A רק 1,462.

מגזין הצרכנות האמריקני בחן גם הוא את ה-S של טסלה ויצא משבח וזאת בסרטים הבאים:

BMW הגרמנית כן מאמינה ברכב חשמלי והודיעה לא מכבר על כוונתה להשקיע 3 מיליארד אירו בסדרת “i” EV עוד בשנת 2013. לדברי דובר החברה כל ההשקעה תגיע ממקורות עצמאיים הבאים מרווחי החברה בשווקים מתעוררים כמו סין, שם הרוויחה החברה על פי הערכות, כ- 2.5 מיליארד אירו בשנת 2012.

היצרנית הבווארית מתכוונת להשיק עד סוף השנה את i3 electric city שיוכל להתמודד היטב עם תקנות זיהום האוויר המחמירות יותר שיכנסו לתוקף בסוף העשור בארה"ב, אירופה וסין. כיום החברה מייצרת כלי רכב עם ממוצע פליטות פחמן של 138 גרם לק"מ כאשר באירופה התקנות יחיבו ממוצע הנמוך מ-95 גרם לק"מ עד תחילת שנת 2020.

BMW מתכוונת להציג את ה- i3 electric city בתערוכת הרכב בפרנקפורט בספטמבר הקרוב ומיד ברבעון האחרון של השנה, להשיק את הרכב למכירה. בשנת 2014 מתכוונת ב.מ.וו להשיק גם את דגם הספורט ההיברידי i8 plug-in hybrid כאשר תג המחיר יהיה יותר מ- 100,000 אירו.

טסלה ו-BMW לא לבד. קבוצת הרכב רנו ניסן מאמינה בחשמלי ולא רק במודל שנכשל ( "בטר פלייס" ) בו השקיעה כספים רבים. דגם ה- Leaf של ניסן זוכה לתגובות טובות ומכר רק באפריל האחרון יותר מ- 24,000 כלי רכב חשמליים ועוד השנה מתכוונת החברה להשיק דגם מסחרי חשמלי- 200 NV שיצטרף לקנגו EV המסחרי ולצי הדגמים החשמליים של הקבוצה הכולל גם את Twizy, Fluence ואת הדגם החדש Zoe.

ביפן זוכה ניסן לתגובות מעודדות יותר מאשר ביבשת האירופאית כאשר נמכרו בה מאז ההשקה ב- 2010, יותר מ- 62,000 דגמי LEAF של ניסן. הרבה פחות מיעד המכירות המקורי של החברה, אולם בהחלט לא מספר שאפשר להמעיט בערכו.

על מנת להגדיל את המכירות הצולעות באירופה מתכוונת ניסן לבצע יותר מ- 100 שינויים בדגמים החשמליים על מנת לעמוד בציפיות הצרכן האירופי. השינוי המשמעותי ביותר הוא הגדלת טווח הנסיעה בין טעינות מ- 175 ק"מ כיום לכדי 200 ק"מ נסיעה נקיה בין טעינה אחת לשנייה, הורדת עלויות הייצור והוזלת הרכב כך שיוכל להתחרות במחירי רכב אירופאי פולט עשן וזיהום.

פורד נכנסת למגרש עם רכב חשמלי חדשני המבוסס על הפיאסטה. פורד מפתחת עם יצרנית החלפים הגרמנית Schaeffler את הקונספט הנקרא eWheelDrive.

במבט ראשון הרכב החשמלי הניסיוני של פורד ו- Schaeffler נראה כמו פיאסטה רגילה אולם בתוכו הרכב בנוי מסוללה ושני מנועים חשמליים בגלגלים האחוריים של הפיאסטה החשמלית. עד כאן הכל מוכר וידוע, אז מה חדש?

פרויקט eWheelDrive מיועד לפתח רכב אורבני חשמלי קטן יותר על מנת לנוע בו בקלות ולחנות בקלות בערים שנעשות צפופות יותר ויותר, וזאת ללא פגיעה ברווחת הנהג והנוסע כך שמרחב הפנימי של הרכב ישאר כמו המקובל כיום. אולם הנפח המיותר עקב הוצאת מנוע, גיר, מערכת קירור ועוד יוכל לאפשר להקטין את eWheelDrive למינימום ההכרחי. לדברי המתכננים יוכלו לעשות רכב ל-4 נוסעים בגודל של רכב דו-מושבי בעל הנעה במנוע בעירה פנימית סטנדרטי. כמו כן, נבחנת האפשרות לצייד את הרכב במערכת היגוי שתאפשר אפילו נסיעה לרוחב על מנת לתמרן בחניה צפופה ורחובות צפופים.

השלב הבא בפרויקט של פורד ושפלר הוא שיתוף האוניברסיטה למדעים של רגנסבורג ושל RWTH של אאכן גרמניה על מנת לפתח רכב חדש מן היסוד עד 2015.

שתי משוכות גבוהות עומדות עדיין בפני יצרני הרכב החשמלי: טווח הנסיעה ומשך הטעינה של הסוללות.
יצרנית הרכב השבדית וולוו, שוקדת ביחד עם סימנס על מטען חשמלי מהיר שיוכל להטעין סוללה תוך 90 דקות.

המטען החדש משולב בוולוו 30C החשמלית ומטעין הסוללה ממקור תלת-פאזי ביתי לטווח נסיעה של 165 ק"מ תוך 90 דקות וזאת בהשוואה למטען רגיל המטעין ממקור חשמלי ביתי של 230 וולט, המצריך 8 עד 10 שעות טעינה. ההספק המירבי של הרכב בעל הסוללה והמטען החדש מגיע עד 120 כו"ס. המהירות המירבית 125 קמ"ש והתאוצה מ-0 ל- 100 קמ"ש תוך 5.9 שניות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן