Skip to content

מנהיג שיעי עיראקי קורא להפסקת המשבר הפוליטי בארצו

המנהיג השיעי המרכזי בעיראק קורא לשיבתו של טארק אל-האשמי לבגדד ולהשבת הסדר הפוליטי במדינה על כנו, זאת על רקע הסתבכות פרשת אל-האשמי, ועליית המתיחות במדינה לשיא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המנהיג השיעי המרכזי בעיראק קורא לשיבתו של טארק אל-האשמי לבגדד ולהשבת הסדר הפוליטי במדינה על כנו, זאת על רקע הסתבכות פרשת אל-האשמי, ועליית המתיחות במדינה לשיא

מאת אסף בירון

עמאר אל-חכים
המשבר הפוליטי חייב להסתיים. עמאר אל-חכים

עמאר אל-חכים, מנהיג שיעי עיראקי בכיר, אמר אתמול (ה') כי המשבר הפוליטי בין הבכירים השיעים לגוש הרוב הסוני במדינה חייב להסתיים. "אני מבקש להזמין את מפלגת 'אל-עיראקיה' (המפלגה הסונית הגדולה; א"ב) לחזור ולתפוס את מקומה בפרלמנט", אמר אל-חכים במהלך ביקורו בטורקיה. "אנו נבדוק את דרישותיהם המוצדקות של אנשי המפלגה ונעשה כל מה שצריך".

אל-חכים, איש-דת רב עוצמה וראש "המועצה האסלאמית העיראקית העליונה", הגוף השיעי המרכזי והחזק ביותר בעיראק, לא הציע פתרון ממשי לאתגר שבשלו פרצה המחלוקת: צו מעצר שהוציאה ממשלתו של נורי אל-מאלכּי השיעי, נגד סגן הנשיא ממוצא סוני, טארק אל-האשמי, באשמת מעורבות בטרור. צו המעצר אילץ את אל-האשמי לברוח מהמדינה אל החבל האוטונומי הכורדי בצפון עיראק.

תגובת הגוש הסוני בפרלמנט  לצו המעצר היתה החרמת הפרלמנט העיראקי ומפגשי הקבינט, דבר ששיתק כליל את פעילות הממשלה העיראקית. אל-האשמי מכחיש את הטענות לגביו כי הפעיל יחידות מתנקשים, שמטרתן היתה לחסל בכירים שיעים, ומסרב לעמוד למשפט בבגדד.

פחות מחודשיים לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים מעיראק, גאתה האלימות במדינה והגיעה לשיא עם הסלמת המשבר הפוליטי סביב צו המעצר של אל-האשמי. המשבר מסב דאגה רבה לטורקיה השכנה. טורקיה מתמודדת עם בעיות המיעוט הכורדי במדינה משנת 1984, כאשר כמה יחידות של המחתרת הכורדית PKK מוצאות מחסה בצפון עיראק. טורקיה, שהרוב המכריע של אוכלוסייתה הוא סוני, מתחה ביקורת על ראש ממשלת עיראק אל-מאלכי בנוגע למחלוקת במדינה. אל-מאלכי האשים את טורקיה בהתערבות בענייניה הפנימיים של עיראק.

המשבר בממשלה העיראקית החריף את היריבות בין הזרמים האסלאמיים במדינה, אשר מתחילת הפלישה האמריקנית לעיראק בשנת 2003 גרמה ללחימה בין מליציות סוניות ושיעיות על השליטה במדינה וגבתה אלפי קורבנות משני הצדדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן