Skip to content

מדוע נשים ממעטות לכתוב בוויקיפדיה? בקרוב נברר

רק 15% מהכותבים בוויקיפדיה הם נשים. הכנס החמישי של אקדמיית ויקיפדיה הישראלית יתקיים השנה ב-2 ביוני בהרצליה, וכותרתו: "עיינו ערך נשים – מדוע נשים ממעטות לכתוב בוויקיפדיה". בתום הכנס תועבר למעוניינים סדנת עריכה בוויקיפדיה, על ידי צוות העורכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בוויקיפדיה העברית יש כ-146,790 ערכים, נכון לכתיבת שורות אלו. האם רובם נכתבו על-ידי גברים?

"עיינו ערך נשים – מדוע נשים ממעטות לכתוב בוויקיפדיה" שואלת כותרת הכנס החמישי של אקדמיית ויקיפדיה הישראלית, ומבטיחה בכך שסוגיית ייצוג הנשים לא נעדרת מן השיח הוויקיפדי.

הכנס יתקיים השנה ב-2 ביוני במרכז הבינתחומי בהרצליה, ותתכבד לפתוח אותו יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד). ח"כ לביא הודיעה בימים אלה על פתיחתה המחודשת של ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשותו של ח"כ דוד צור (התנועה).

ח"כ עליזה לביא (צילם: דן בר-דוב)
ח"כ עליזה לביא (צילם: דן בר-דוב)

עוד תתכבד להרצות בו הפעילה החברתית בישאקה דאטה (Bishakha Datta) מהודו, חברת הוועד המנהל של קרן ויקימדיה העולמית. דאטה, המתגוררת במומבאי,  היא פעילה חברתית פמיניסטית, עיתונאית ויוצרת סרטים דוקומנטריים. היא ייסדה את הארגון Point Of View הממוקם בהודו, שמטרתו לקדם נשים באמנויות, בתרבות ובתקשורת. ב-1998 ערכה את הספר "ומי יכין את הצ'אפטי?" (And Who Will Make The Chapatis?) שסיפר את סיפוריהן של נשים כפריות והשתתפותן בפוליטיקה ההודית. ב-2003 יצרה את הסרט In The Flesh, שהתבונן מקרוב על חייהם של שלושה בני אדם בזנות בהודו.

"הרבה נשים מהססות להאמין שאכן יש להן ידע שהן יכולות לתרום"

בהרצאה שנתנה ב-2011 סיפרה דאטה שכשאלו אותה אם היא פמיניסטית היא השיבה "אני פמיניסטית כי פמיניזם זה הרעיון הרדיקלי לפיו כל הנשים הן אנושיות". השנה אמרה: "יש לי שם משתמש בוויקיפדיה, ואני עורכת לעתים קרובות בשפה האנגלית את הערכים בתחומים שמעניינים אותי, בדרך כלל סוגיות שקשורות בנשים, וגם אמנויות, תרבות, ספרות וקולנוע. אני מקווה שיום אחד אני אצליח לערוך את כל הערכים שאני חולמת לערוך אותם. יש לי מסר לציבור, ובעיקר לנשים – אם את אשה, בואי ותצטרפי אלינו. אנחנו קהילה נפלאה, אנחנו צריכים אותך. אני חושבת שהרבה נשים מהססות להאמין שאכן יש להן ידע שהן יכולות לתרום לעולם. שכחו מזה – לכל אחת מאתנו יש ידע שהיא יכולה לחלוק. אני מזמינה את כולכן להצטרף אלינו להרפתקה המופלאה של ויקיפדיה".

הכנס ינסה להתמודד עם הסיבות, ההשפעות והתוצאות של שיעור הכותבות הנמוך 

בהשתתפותה בכנס הישראלי תדון דאטה בהיעדר הנשים בוויקיפדיה (לפי נתוני קרן ויקימדיה, רק 15% מהכותבים בוויקיפדיה הן נשים) ובתכנית האסטרטגית של התנועה לעלות את מספר הכותבות בוויקיפדיה ל-25% עד 2015.  הכנס ינסה להתמודד עם הסיבות, ההשפעות והתוצאות של שיעור הכותבות הנמוך בוויקיפדיה.

בתום הרצאת הפתיחה יתקיים פאנל שידון בהיעדרותן של כותבות ועורכות נשים ובהצעות להעלאת מספר הכותבות, בהנחייתה של ד"ר עמית לביא דינור מהמרכז הבינתחומי הרצליה, ובהשתתפות: קרין נהון, חוקרת ומרצה בתחום פוליטיקה של המידע; שאולה הייטנר, חברת ועד איגוד האינטרנט הישראלי; יעל מרון, חברת ועד עמותת ויקימדיה ישראל ועורכת בוויקיפדיה; דאגלס איטו, עורכת בוויקיפדיה; ורונית הבר, עורכת ראשית של מגזין סלונה.

בתום הכנס תועבר למעוניינים סדנת עריכה בוויקיפדיה, על ידי צוות העורכים המתנדב בוויקיפדיה העברית במטרה להגדיל את מספר העורכים בעברית.

כנס "אקדמיית ויקיפדיה" יתקיים ביום ראשון, 2 ביוני 2013, משעה 09:30, במרכז הבינתחומי הרצליה, בניין אריסון – לאודר למנהל עסקים, אודיטוריום עטרה קאופמן (206 A).

הכנס מופק על ידי עמותת ויקימדיה ישראל בשיתוף בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה ומתקיים בחסות איגוד האינטרנט הישראלי.

השתתפות בכנס אינה כרוכה בתשלום, אך טעונה רישום מראש באתר הכנס
סדר יום הכנס

[related-posts title="עוד בנושא נשים"]

1 Comment

  1. אשה
    30 במאי 2013 @ 5:59

    התשובה פשוטה – נשים ממעטות לכתוב בויקיפדיה כי אין להן זין.

    מה הear אתם שואלים? גם כאן התשובה פשוטה: מכיוון שאין להן כזה, הן אינן מרגישות את הצורך התמידי בלפצות את עצמן על גודל האיבר בעזרת הוכחת ידיעותיהן ו/או שאר ירקות., uלהוכיח לשאר העולם שלהן יש גדול יותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן