Skip to content

עודד קטש: הספורט בישראל הוא בית קברות ליצירתיות

בכנס באוניברסיטת בן-גוריון באילת שעסק באלימות בספורט, טען מאמן הכדורסל שיש להורים חלק בתופעה: "הלחץ שמופעל על הילד הוא אדיר. גם על המאמן. אם המאמנים לא היו תחת לחץ כזה, הייתה להם היכולת לחנך ולא רק לעודד להישגים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאמן הכדורסל, עודד קטש, התייחס לתפקידם של ההורים כמרכיב התורם לתופעת האלימות, בערב הפתיחה של כנס שארגנה בימים אלה אוניברסיטת בן-גוריון באילת בנושא "אלימות בספורט – החינוך כמנוע לשינוי". לדבריו: "מה עובר על שחקן, שרואה את אביו מקלל? שרואה את ראשי הקבוצה רבים עם ראשי קבוצה יריבה?" שאל. לטענתו, "הלחץ שמופעל על הילד הוא אדיר. גם על המאמן. אם המאמנים לא היו תחת לחץ כזה, הייתה להם היכולת לחנך ולא רק לעודד להישגים. כיום, הספורט הוא בית קברות ליצירתיות. מדכאים את הילדים. יש לראות בספורט כלי לביטוי עצמי ואישי". 

מדכאים את הילדים. קטש (צילום: ראובן פריזי, ויקימדיה)
מדכאים את הילדים. קטש (צילום: ראובן פריזי, ויקימדיה)

קטש גם הצביע על הקשר בין חוסר הכבוד שמפגינים ההורים ביחסם למאמן ומעורבותם המוגזמת בקבוצה לבין יחסם למורים ואחר כך למפקדים של ילדיהם בצבא. בדבריו נשמעה תחושת החמצה: "היכולת להשפיע דרך הספורט היא גדולה יותר מכל דרך אחרת. כמעט כל אחד מוצא את עצמו בסוג של ספורט. הספורט יכול להיות אמצעי ללמד לחיות בדרך הנכונה, ללמוד להתמודד עם כישלונות, עם ניצחונות ועם כוח. הספורט יכול להיות דרך חיים אלטרנטיבית לפשע וסמים. אני נפגע בשם הספורט, כשמבחינים בין ספורט לתרבות. ספורט הוא תרבות. כדורסל הוא אומנות", אמר. "חוסר המחשבה שנותנים לזה בגילאים צעירים – מקומם. זה מתחיל בבית הספר, כשהתוכן בשיעורי הספורט אינו רציני, וממשיך בכך שהעיריות ומנהלי קבוצות צעירות מקבלים ילדים תמימים, ולא מכוונים אותם נכון".

בנוסף לקטש, השתתפו בכנס גם מאמן בית"ר ירושלים אלי כהן, ראש עיריית סכנין מאזן גנאיים והעיתונאי נדב יעקבי. פרופ' מירי עמית, דיקנית אוניברסיטת בן-גוריון באילת, קראה במעמד זה להתחיל לחנך שחקנים ומאמנים לא רק לבעוט (בכדור בלבד!), אלא גם למגר את האלימות. בפתיחת הכנס בירך את הבאים ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי.

אמנון רז, בעברו שחקן הפועל ר"ג-גבעתיים, מכהן כיום כיו"ר איגוד המאמנים ועוסק שנים רבות בקבוצות צעירים. ברב השיח במסגרת הכנס הסביר רז כי כדאי ללמוד מניסיונה של אירופה. שם, הליגה מתחילה בגיל 12. צעירים יותר מגיעים ללמוד וליהנות. ההורים הם אלו שעושים בארץ את הבלאגן. כל הורה לילד בן 7 בטוח שבנו הוא מסי הבא, ומתחילה מלחמה.

משקלה של ההישגיות כמובילה לאלימות בלט גם בהרצאתו של ד"ר עופר מוכתר, שדן בהטיות משחקים בספורט. "תחרותיות היא במקרים רבים אנטיתזה של תחרותיות", ציטט את החוקר מילר והסביר כי דפוסי התנהגות חברתית חיובית, כמו שיתוף פעולה וסולידריות, אינם דרים בכפיפה אחת עם הישגיות. התרבות האמריקנית עסוקה ללא הרף בניצחון ובתחרותיות, אמר ד"ר מוכתר טען כי כשליש מהעוסקים בספורט בארה"ב מודים שהם משתמשים בחומרים אסורים בטענה שחינכו אותם לעשות הכל על מנת להצליח.

ד"ר שלומית גיא, מרצה באוניברסיטת בן-גוריון באילת, שיזמה וארגנה את הכנס, הביאה כדוגמה את אנגליה ואירופה, שם מובלטת חשיבות העיסוק בספורט וחשיבותה של התחרות מודגשת פחות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן