Skip to content

ג'ק ואנס, אחד מהסופרים שמאחורי מותחני "אלרי קווין", הלך לעולמו

ואנס התפרסם בשנות הארבעים והחמישים בעיקר ככותב ספרי פנטסיה ומדע בדיוני והתמקד בכתיבתו בהם בתחומים הביולוגיים, במקום בטכניים. ניו יורק טיימס הכתיר אותו כ"סופר ייחודי ובלתי מוערך דיו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ואנס ליד הגה ספינתו. סופר פורה ומקורי בתחומי המתח והבדיון (ויקימדיה).

ג'ק ואנס, הסופר שעמד מאחורי סדרת ספרי המתח המיתולוגית "אלרי קווין" וזכה בפרסים בתחומי ספרות המסתורין, הפנטסיה והמדע הבדיוני, הלך השבוע לעולמו בגיל 96. הוא מת בביתו שבאוקלנד, קליפורניה.

שמו האמיתי היה ג'ון הולברוק, אך את רוב עבודותיו פרסם בשם ג'ק ואנס. הוא כתב גם 11 מתוחנים בשם ג'ון הולברוק ואנס ושלושה בשם אלרי קווין, וכמו כן נודע בשמות ספרותיים כאלן ווייד, פיטר הלד, ג'ון ואן סי וג'יי קאוואנסי. "הוא היה ברנש מורכב, ויש המון מה לספר עליו", אמר בנו, ג'ון ואנס ג'וניור, לסוכנות איי.פי.

הוא נולד בסן פרנסיסקו ולמד באוניברסיטת קליפורניה. זמן מה עבד כחשמלאי במספנות הצי בפרל הארבור. הוא עזב את עבודתו שם חודש אחד בלבד לפני שהיפנים התקיפו את המקום וגרמו בכך לארה"ב להיכנס למלחמת העולם השנייה. ואנס עבד כימאי, כמודד וכנגר, ובנו מתאר אותו כ"איש הצווארון הכחול". את סיפורו הראשון, "החושב העולמי", פרסם ב-1945, ומאז הוציא עוד למעלה מששים ספרים.בין יצירותיו הראשונות ניתן למצוא סיפורי פנטסיה שאותם כתב במהלך המלחמה. הם הופיעו בשנת 1950 תחת הכותרת "כדור הארץ הגווע". רבים מסיפוריו פורסמו בחוברות מדע בדיוני. בין השאר, עסק בהם בנושאים ביולוגיים כמו תפיסה על-חושית, גנטיקה, טפילי מוח, שינויי גוף, מימדים אחרים ועוד. זאת, על חשבון עיסוק בנושאים טכניים, כמו רובוטים למשל, שכמעט אינם מופיעים בכתביו.

אבל מרבית הרומנים שכתב עסקו דווקא בפרשיות מתח ומסתורין. וכאמור, שלושה מתוך ספרים אלה כתב תחת הפסבדונים "אלרי קווין", שם שבו השתמשו יוצרי הסדרה המקוריים פרדריק דנאי ומנפרד בנינגטון לי. אלרי קווין אינו רק שמו של היוצר הבדיוני של סדרת הספרים, אלא גם שמו של הבלש המככב בהם, שבמשך עשרות שנים נחשב לאחד הפופולאריים ביותר בספרות העולמית. בין השאר פרסם את רומן המתח "חדר למות בו", המתאר פרשיית רצח המתרחשת כולה בחדר סגור אחד.

על אף שמאז שנות השמונים סבל מעיוורון, הוסיף לכתוב בסיועה של תוכנה מיוחדת, לרבות את הרומן האחרון שלו "לורולו". בשנים האחרונות סבל מבעיות בכליות ומסכרת חריפה, שעימה התמודד באמצעות תזונה מתאימה.

בשנת 2009 פרסם ה"ניו יורק טיימס" כתבת פרופיל על ג'ק ואנס. הוא תואר בה כ"אחד הקולות הייחודיים והבלתי מוערכים דים בספרות האמריקנית".

ואנס בצילום מ-1953 (מתוך האתר הרשמי)
ואנס בצילום מ-1953 (מתוך האתר הרשמי)

 

1 Comment

  1. דורון
    30 במאי 2013 @ 9:10

    ראוי להזכיר גם את מעט התרגומים של ג'ק ואנס לעברית.

    למשל "סיפורי ארץ הגוועת" (ולא "כדור הארץ הגווע". תשקיעו דקה לגגל את הפרטים בכתבה לפני הפרסום, לא יעלה לכם כסף), הוצאת אודיסיאה, בתרגומה של ורד טוכטרמן:
    http://www.e-mago.co.il/Editor/fantasy-1372.htm

    אני זוכר לטובה גם את "מארון – אלאסטור 933", שיצא בהוצאת כתר בתרגום של עמנואל לוטם, עם איור עטיפה חובבני ונוסטלגי (ואופייני כל כך לניינטיז)…
    http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=579532

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן