Skip to content

פרשת אורן נהרי: עוד מסמר בארון

השבוע, זו היתה ההחלטה להחליף את מגיש הכל דיבורים אורן נהרי בנועה ברק. ההחלטה ההזויה התורנית במסלול ה "one way ticket" איתו מידרדרת רשות השידור במדרון תלול. עוד אחד הסימפטומים של המחלה חשוכת המרפא של הנהלת הרשות. מחפשים תשובות הגיוניות? אין. את ההיגיון המעוות, לעומת זאת, תמצאו בויקיפדיה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, המנהל בפועל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 במשוואה העקומה שבין אורן נהרי ונועה ברק, שווה להתעכב קצת על דמותה של האחרונה: היא החליפה בעבר את איתי לנדסברג בהגשת מבט שני, אחר כך- בקדנציה של המנכ"ל הנוכחי יוני בן מנחם, היא החליפה את קרן נויבך על אותו כסא. היא היתה מועמדת להחליף את מירב מילר מגישת מבט, אלא שמילר החליטה לשוב לכסאה מחופשת הלידה ובנושא הזה כנראה שהחוק נוקשה מדי אפילו עבור גוף תמנוני כמו הנהלת רשות השידור. 

מאז שהלך ירון דקל לגלי צה"ל, התפנתה ברשת ב' פינת אקטואליה נחשקת ויוקרתית של התכנית הכל דיבורים. ברשות השידור, כמו ברשות השידור, סימנו  עוד נישה נוחה למקורבי ההנהלה. כך קרה שאורן נהרי, אחד ממגישי התכנית, זומן לשיחה אישית. לא עם מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם. לא עם מנהל הרדיו, מיקי מירו. עם מנהל רשת ב' יאיר קורן. אנחנו לא יודעים מה היה בשיחה האישית הזו, אבל תוצאתה ידועה. 

אורן נהרי (צילום: ציפי מנשה)

 נראה שנהרי, מבכירי הערוץ הראשון וללא ספק איש אשכולות ומהפרשנים הראויים של הערוץ, מצא את עצמו מפנה את מקומו בהגשת התכנית לטובת נועה ברק. אותה נועה שלמענה הודחו נויבך ולנדסברג.  ברק היתה גם מועמדת להנהלת אגודת העיתונאים בירושלים, אלא שהיא לא נבחרה. בקרב עובדי רשות השידור רווחת הדעה כי ברק הייתה מועמדת מטעם ההנהלה ודי היה בכך כדי למנוע את בחירתה.

באגודה בירושלים ציינו השבוע, בתגובה רשמית להדחתו של נהרי, כי  "מקצועיות ועיתונאות חסרת פניות הן סיבת קיומו של השידור הציבורי. מהחלפתו של נהרי עולה ריח של שיקולי הנהלה שאינם עומדים בקנה אחד עם העיקרון הזה. אין זאת הפעם הראשונה וככל הנראה גם לא האחרונה בה נעשה ניסיון לבצע החלפות של מגישים דעתנים ובעלי מוניטין של עצמאות בהגשה. אגודת העיתונאים בירושלים תפעל לקיומו של שידור ציבורי עצמאי וחסר פניות ותגן על זכותם של מגישים בעלי יכולת מוכחת להישאר בתפקידי מפתח".  

נתנו למישהו אחר לעשות את העבודה השחורה: המנכ"ל יוני בן מנחם ומנהל הרדיו מיקי מירו (צילום: ציפי מנשה)

 "זוהי אחת ההחלטות האומללות שאי אפשר אפילו להגן עליהן", אמר לנו עובד בכיר בקול ישראל בתגובה להחלטה להחליף את נהרי בברק. "הם מורידים מישהו שיש לו אמירה מקצועית מאוד אינטליגנטית והם לא מבינים, או שזה לא מזיז להם, איזה אפקט בומרנג יהיה להחלטה שלהם: זו החלטה שתפגע ברשות השידור כי כולם רואים עד כמה היא מגוחכת והזויה. יותר מזה, ההחלטה הזו עלולה אפילו לפגוע בנועה ברק עצמה".

ואמנם, מקריאת טוקבקים סביב הפרשה אפשר להתרשם כי ההערכה הזו נכונה: אם ההנהלה רצתה לקדם את ברק, הרי היא הובילה דווקא לשורת השמצות נגדה ברשת, בעיקר סביב הטענה שהיא לא מהליגה של אורן נהרי, בלשון המעטה. עובדים ברשות השידור מספרים כי המגישה הזו מקורבת להנהלה, כפי שהיתה גם מקורבת להנהלה הקודמת. היא החלה את דרכה כתחקירנית בראשית שנות האלפיים, ולאחר מכן הפכה לכתבת, למגישת מבזקים ותכניות. עכשיו, אומרים ברשות השידור, השמיים הם הגבול.

נלחם בטחנות הרוח? יגאל רביד (צילום: ציפי מנשה)

עוד סיבה להתמרמרות היא ההצנחה של אנשי הערוץ הראשון לתכניות הרדיו היוקרתיות של רשת ב', על חשבון אנשי הרדיו. " מצניחים אנשים מהטלוויזיה ואצלנו משאירים מגישים ללא תעסוקה" אומרת לנו עיתונאית ברשת ב'. "לא היה לנו ויכוח כשאורן נהרי היה מגיש והיינו רוצים שהוא ימשיך. לא התנגדנו גם לרעיון שהוא יגיש את התכנית כל השבוע כשזה הוצע לו לא מזמן. אבל המציאות החדשה משנה את עמדתנו במאה ושמונים מעלות. גם ברדיו יש מגישים מוכשרים ודעתנים שבוודאי לא נופלים מנועה ברק. אנחנו לא צריכים תמיכה מהטלוויזיה. המדיניות הזו רק פוגעת בתדמית של רשת ב' ואם מישהו בהנהלה רוצה לקדם אנשים המקורבים לצלחת, זה לא צריך להיות על חשבוננו".

בערוץ 1, במקביל, סוערות הרוחות סביב התעקשות ההנהלה להמשיך את העסקתו של משה נסטלבאום כמנהל חטיבת החדשות, בניגוד להמלצת הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה ועל אף החלטת מבקר המדינה לפתוח בחקירה בעניין ההטרדות המילוליות המיניות שהוחשד בהן. הממונה על המשמעת המליץ להעביר את משה נסטלבאום מתפקיד ניהולי, בעקבות כתב תובענה שהוגש נגד על ידי יגאל רביד ובו מתוארת התנהלות בעייתית של נסטלבאום הכוללת אמירות סקסיסטיות פוגעניות. רשות השידור הודיעה כי "הוועד המנהל קיים דיון ארוך ומפורט בכל אחת מאמות המידה הרלוונטיות תוך בחינת מכלול הנסיבות והגיע לכלל מסקנה כי העברתו של נסטלבאום מתפקיד ניהולי אינה מוצדקת.  בניגוד לפרסומים השונים שמופצים בימים האחרונים ללא בסיס על ידי בעלי עניין, הוועד המנהל הינו גוף סוברני שלא נותן לשיקולים זרים להשפיע על אופן קבלת החלטותיו".

גיבוי מלא מההנהלה: נסטלבאום

למעשה, אומרים עובדים בחטיבת החדשות, כי נסטלבאום כמעט ואינו נראה בבניין וכי מי שמנהל בפועל את החטיבה הוא אלון מזר. יתר על כן, למגפון נודע כי אנשים שהעידו בנציבות נגד נסטלבאום קיבלו מכתב ולפיו מנהלם הוא מזר ולא נסטלבאום: "האם זו התנהלות תקינה?" תהה באזנינו אחד העובדים.

כל התהפוכות הללו מתחוללות בתקופה שבה עדיין לא הצליחה ההנהלה לבצע את משאלתה ולמנות את זליג רבינוביץ' לתפקיד מנהל הערוץ הראשון. במקביל נכנסים לתוקף הסכמי הרפורמה הכרוכים בהורדת שעות נוספות ואף בעזיבת עובדים. בין העיתונאים העוזבים את ערוץ 1 נמנים משה גרטל, שכבר נפרד בשידור השבוע, ויולי אופק. ואגב, אם מישהו היה מודאג בקשר למינוי של זליג, אז שיפסיק לדאוג. בויקיפדיה, נכון לעכשיו, הוא כבר המנהל בפועל, במקביל לעוד כמה תפקידים בכירים שהוא ממלא. בפועל.

[related-posts title="עוד על קצה המזלג בפרשות זליג, נסטלבאום ורשות השידור בכלל"] 

 

5 Comments

  1. יוסי
    3 ביוני 2013 @ 14:18

    כשר אבל מסריח !!!
    מעניין מי זו נועה ברק הזו אשר מצליחה לגרום להדחות כה נרחבות. 🙂

  2. שיאון
    2 ביוני 2013 @ 12:41

    מי יודיע ליוני בן מנחם שהוא לא מתאים והוא מוחלף? חנוכת בתי כנסת ברשות השידור היא הפעולה הכי גדולה שהוא מסוגל לה.מישהו צריך להסביר לו שהוא עובד ציבור ולא רק מלחך פנכה של גורמי השלטון.

    • רות ריבק
      3 ביוני 2013 @ 1:21

      לא "משהו" רקוב ברשות השידור, אלא הדג הזה מסריח מהראש כבר מזה עידן ועידנים.
      למה אפשר לצפות ממקום שיונק את ההצדקה לקיומו מליחוך פינכה לאדוניו, קרי הממשלה?
      אורי נהרי הוא ממש גאון בידע ואוצר בזכרונו ים של ספריות תרבות .
      מענין איך תרמה הגב' נועה מה שמה לכך שהיא הפכה לעדיפה על נכס צאן תרבות כמו אורן נהרי?
      בושה וחרפה !!!

  3. חיים
    1 ביוני 2013 @ 22:26

    לדעתי במשחקי הכסאות הללו רשות השידור תוקעת לעצמה כדור בברך. לדעתי אורן נהרי מבחינת הידע הרחב שלו והאינטילגנציה שלו עולה אלף מונים על זו של הגברת ברק במקום לבחור את הטובים ביותר ,אז מעדיפים את יקירי ההנלה וזה מביא לעזיבת מאזינים ומעבר לתחנות רדיו אחרות

  4. דני גבע
    31 במאי 2013 @ 13:16

    האם לא ברור שהגיע הזמן לסגור את רשות השידור?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן