Skip to content

יום זעם שני בטורקיה: ההפגנות מתפשטות

הפגנה שלווה נגד הכחדת הריאות הירוקות של איסטנבול הידרדרה לעימות אלים בגלל ירי גז ושימוש בזרנוקי מים נגד המפגינים. כעת, המפגינים פונים נגד הממשלה ומדיניות הפנים והפיתוח שלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום שני של הפגנות ואלימות בטורקיה לאחר שהפגנת שבת אתמול הידרדרה לעימות אלים עם המשטרה. המפגינים מחו על הריסת פארק גזי בכיכר טקסים שבלב איסטנבול והפיכתו למרכז קניות בידי יזם פרטי, וזעמו על המשטרה שהשתמשה אתמול והיום באמצעי פיזור הפגנות קיצוניים כמו גז מדמיע וזרנוקי מים. המפגינים השיבו ביידוי אבנים ולבנים, והמשטרה הסתערה עליהם בכלי רכב בניסיון לפזר אותם בכוח. ההפגנה אמנם החלה כמחאה על הריסת הריאה הירוקה הגדולה האחרונה באיסטנבול, אולם מרגע  שהחל העימות האלים הזעם יוצא כעת לא רק על המשטרה אלא גם על הממשלה האיסלאמית, נוקשותה ומדיניות הפיתוח שלה.

ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, הודיע בנאום מתריס שההחלטה לא תשונה למרות ההפגנות, וכי המשטרה תישאר בכיכר ותשיב את הסדר על כנו כדי להבטיח את ביטחון האנשים ואת רכושם. עוד האשים את המפגינים כי הם משתמשים בכך כתירוץ כדי להפר את הסדר במדינה. הוא עומד על כך שהשינוי יכול להיעשות כל ארבע שנים בלבד, בבחירות.

המשטרה משתמשת בזרנוקי מים נגד המפגינים באיסטנבול
המשטרה משתמשת בזרנוקי מים נגד המפגינים באיסטנבול

ה- BBC מדווח כי ההפגנות התרחבו גם לאנקרה ולערים נוספות. אלפים חצו את הגשר המחבר בין שני חלקי העיר כדי להגיע לכיכר, ואחת המפגינות טענה כי עשרות אלפים בדרך לשם, וכי המחאה הופכת עממית יותר כשרבים מכים בסירים וצועקים נגד הממשלה. עוד דווח כי כוחות משטרה נוספים מגויסים מערי השדה. אזרחים מדווחים בטוויטר כי הוטל איפול תקשורתי על המהומות ולכן אין הם מתעדכנים בזמן אמת במתרחש. הממשלה מסרה כי תריסר פצועים אושפזו וכ-60 מפגינים נעצרו. הגרדיאן מסר כי אגודת הרופאים הטורקית מדווחת על כאלף פצועים באיסטנבול לבדה, בהם שישה שאיבדו את עיניהם בגלל ירי רימוני גז. באנקרה המפגינים שותים אלכוהול במחאה גם על ההגבלות על מכירתו ופרסומו שהוטלו לאחרונה על ידי המשטרה. הם ניסו לצעוד לכיוון הפרלמנט אולם נעצרו.

ההפגנה מבטאת מורת רוח גוברת על חיסול השטחים הירוקים בעיר כחלק מפיתוח שנוי במחלוקת. כמו כן, נשמעה טענה כי ההפגנה מופנית גם נגד הממשלה האיסלאמית השמרנית שאינה שומרת עוד על חילוניות המדינה, בניגוד לתפיסת האזרחים. המפגינים קוראים קריאות נגד ארדואן עצמו, הנתפס בעיניהם כנוקשה מדי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן