Skip to content

"זו לא כיכר תחריר אבל זוהי טורקיה גדולה"

במילים אלה נפתח מאמר מערכת באחד העיתונים הטורקיים החשובים במדינה. 1,700 עצורים, זהו האומדן הרשמי. המשטרה הטורקית הסיגה את כוחותיה כדי למנוע חיכוך. עשרות אלפי טורקים דורשים מארדואן להתפטר. "אני לא רודן", משיב ארדואן, "אני משרת את העם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

1,700 מפגינים נעצרו עד כה בידי משטרת טורקיה מתחילת ההפגנות לפני שלושה ימים. כך נמסר לפני זמן קצר (ראשון) בסוכנות הידיעות הטורקית, אנטוליה, מפיו של שר הפנים הטורקי, מועמר גולר. לדבריו, התקיימו 235 הפגנות בלא פחות מ-67 ערים ברחבי המדינה. "מרבית העצורים כבר שוחררו אחרי שתושאלו וזוהו בידי הרשויות", אמר גולר.

פינוי מפגינים בסילוני מים (צילום: סוכנות הידיעות הטורקית)
פינוי מפגינים בסילוני מים (צילום: סוכנות הידיעות הטורקית)

ההפגנות שהחלו בפארק גזי באיסטנבול, פרצו בגלל החלטה שרירותית של רג'יפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה, להקים שם מבנה שיועד להיות ספריה או מלון. "גם שליט חייב להבין שעליו להקשיב לקול העם ולא להקשיח את לבו", נפתח היום מאמר מערכת ב"זמאן טודיי" המתפרסם בטורקיה. "זו לא כיכר תחריר אבל טורקיה גדולה", פותחת כותרת "בזמאן יום ראשון" הטורקי, את הידיעה על ההפגנות היום.

ההפגנות  שהתפשטו מאיסטנבול לאנקרה הוציאו לרחוב אלפי צעירים חילונים דמוקרטים שקראו לארדואן "רודן" והשמיעו נאצות נגד המפלגה האסלאמית. הצעירים קראו תיגר נגד החוקים הדיקטטוריים לפיהם אסורה נשיקה ברחוב, שתיית אלכוהול בלילות ועוד. ארדואן הגיב בכעס. בנאומו לפני הפרלמנט הטורקי הוא אמר: "אינני דיקטטור, כל מה שעשיתי נועד לשרת את עמי. מי שרוצה לראות דיקטטורים שיביט לעבר פארק גזי".

בצהריים דיווחה רשת הטלוויזיה הרוסית NTV על שימוש נוסף בגז מדמיע לפיזור מפגינים שצעדו לעבר משרדו של ראש הממשלה באנקרה. ארדואן, שהבין לאן נושבת הסערה, הסיג היום את כוחות המשטרה מאיסטנבול.

במהלך הלילה דעכו ההפגנות אך בשעות הצהריים שבו אנשים והתאספו בכיכר ובמקביל נאספו כ-1,500 בני אדם באנקרה הבירה. רבים נופפו בדגלי המדינה, שרו וקראו לארדואן להתפטר. חלק מהם השוו אותו לסולטן וכינו אותו דיקטטור. גם באנקרה נעשה שימוש בגז מדמיע לפיזור המפגינים, אך מהתמונות המגיעות משם עתה לא נראים בינתיים עימותים אלימים בין השוטרים.

הערב התקיימה הפגנת הזדהות עם המפגינים בערי טורקיה מול שגרירות טורקיה בתל אביב. המפגינים נשאו שלטים בטורקית ובאנגלית וקראו: "ארדואן התפטר", "לשחרר את פארק גזי".

"הפסק להשתמש בגז". הפגנה מול השגרירות בת"א (צילום: דן בר דוב)
הפגנה מול השגרירות בת"א (צילום: דן בר דוב)

[related-posts]

(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן