Skip to content

‫רבבות מפגינים בליל המהומות הקשה ביותר בערי טורקיה‬

המפגינים באיסטנבול הפעילו מחפר נגד המשטרה, ובאיזמיר שרפו את משרדי מפלגת השלטון. המשטרה הגיבה במטחי גז מדמיע, פצעה ואסרה מאות מפגינים. מפלגת האופוזיציה "מפלגת העם הרפובליקנית" הכחישה שיזמה את המהומות, ומאשימה את מדיניותו של ארדואן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יצירתיות באיסטנבול
יצירתיות באיסטנבול

רבבות הפגינו בליל המהומות הקשה ביותר בערי טורקיה ששיאו בשרפת משרדי מפלגת הצדק והפיתוח, מפלגת השלטון, באיזמיר. מוקד המחאה בטורקיה אינו הפארק עוד, אלא ראש הממשלה.

מה שהחל כשביתת שבת נגד תוכנית הממשלה להרוס פארק באמצע איסטנבול ולהקים על מקומו מרכז קניות הפך למחאה הגדולה ביותר נגד ראש הממשלה רצ'פ טייפ ארדואן מאז עלה לשלטון לפני עשר שנים.

בחלוף שבוע כמעט מראשית המהומות בכיכר טקסים, המפגינים הזועמים אינם מראים כל נכונות לחדול – וארדואן המתריס אינו מגלה כל נכונות להיענות לדרישותיהם. במשך רוב היום אתמול שררה בכיכר טקסים באיסטנבול אווירת חגיגה בנוכחות משטרתית דלה, קריאות נשמעו להתפטרות ראש הממשלה ארדואן, אך היו גם כאלה שרקדו.

אך בשכונת בשיקטש הסמוכה, הפעילה משטרת המהומות גז מדמיע ותותחי מים כדי להרחיק את הקהל ממשרדו של ארדואן, בארמון דולאמבהצ'ה, על חוף הבוספורוס. מחזות דומים התרחשו גם באנקרה, שם פשטה המשטרה על מרכז קניות במרכז העיר ועצרה מאות מפגינים.

מאוחר בלילה התרחבו המהומות סמוך לארמונו של ארדואן, והמפגינים הפעילו מחפר ומשאיות כדי לפרוץ את שורות השוטרים, אל בניין הממשלה. אין עדויות לשימוש באש חיה, אולם מאות מפגינים נפצעו, אחדים נפצעו קשה מפגיעות ישירות רימוני גז. לקראת בוקר סילק האוויר הרווי גז מדמיע את רוב המפגינים.

שר הפנים של טורקיה אמר שיותר ממאתיים הפגנות התקיימו ב-67 ערים ברחבי המדינה. אתמול (ראשון) חידש ראש הממשלה ארדואן את קריאתו לשים קץ להפגנות: "אם אתם אוהבים את המדינה, אם אתם אוהבים את איסטנבול, אל תתפתו למשחקים האלה". הוא האשים את מפלגת האופוזיציה הראשית החילונית בהסתת ההמונים, שאותם כינה "קומץ בוזזים" ואמר שתוכניות פיתוח הנדל"ן שעוררו את המהומות יימשכו.

מפלגת האופוזיציה "מפלגת העם הרפובליקנית" הכחישה שיזמה את המהומות, והיא מאשימה את מדיניותו של ארדואן: "היום האנשים ברחובות טורקיה אינם רק תומכי מפלגתנו, אלא תומכי כל האידיאולוגית ומכל המפלגות"' אמר אחד ממנהיגי המפלגה.

המהומות החלו ביום שישי בעקבות עקירת עצים בכיכר טקסים כהכנה להקמת מרכז קניות גדול, אך עד מהרה התרחבו להפגנת התנגדות למפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" האסלאמית. אלימות תגובת המשטרה זיעזעה את אזרחי טורקיה ואלפי תיירים שנלכדו במהומות.

במשך עשר שנות שלטונו של ארדואן עברה כלכלת טורקיה מהפך, ומכזאת הסובלת ממשברים היא היתה לאחת היציבות והצומחות ביותר באירופה. ארדואן הוא עדיין המדינאי הפופולרי ביותר בטורקיה, אבל רבים מבקרים את סגנון שלטונו הסמכותי, ואת מה שהם מכנים התערבות דתית, בסגנון רודני, בחיי אזרחי הרפובליקה החילונית. הוא מכחיש זאת: "הם אומרים שרג'פ טאיף ארדואן הוא דיקטטור. אין לי מה לומר אם הם מכנים את מי שהתמסר לשירות מולדתו, דיקטטור".

ארדואן - כל מי ששותה אלכוהול, הוא אלכוהוליסט
ארדואן - כל מי ששותה אלכוהול, הוא אלכוהוליסט

לאחרונה הוחמרו התקנות נגד מכירת אלכוהול ונאסר על גילויי חיבה פומביים בין בני זוג: "אני רוצה שידעו שאני מטיל הגבלות אלה רק לטובת בריאותם… כל מי ששותה אלכוהול, הוא אלכוהוליסט".

אפשר שההתנגדות לאלכוהול מסמלת יותר מכול את מהפכת ארדואן נגד מורשת כמאל אתאטורק, שעליו אמר אחד ההיסטוריונים ש"הטביע את עצמו בדליי ערק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן