Skip to content

סערת ההפרדה ב"סופרלנד" הגיעה גם לכנסת

"גזענות היא מחלה מסוכנת וממארת הפוגעת בחברה שלא מוקיעה אותה". כך אמר היום יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע, שכינס את הוועדה לדיון דחוף בעקבות פרשת הסופרלנד. סמנכ"לית הסופרלנד גילתה בדיון כי ההפרדה בין תלמידים יהודים לערבים קיימת כבר שנתיים-שלוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסערה בעקבות הפרדת תלמידים יהודים וערבים בסופרלנד בראשון לציון הגיעה היום לדיון בוועדת החינוך,  התרבות והספורט של הכנסת. לדיון התייצבו ג'לאל טוח'י, מנהל בית ספר אג'יאל ביפו ומורה בית הספר חאלד שקרא, שחשף את הפשרה. גם סמנכ"לית הסופרלנד חני ברוך הגיעה לענות על שאלות חברי הכנסת ולהעביר את עמדתה כנציגת האתר.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע פתח את הישיבה ואמר: "אנחנו נחשפים באופן ממוקד, כואב ומכאיב לתופעת הגזענות. מדובר בתופעה מסוכנת  שפוגעת בחברה שאינה מוקיעה אותה. המימד החיובי היחיד בעקבות הפרשה הוא שרבים וטובים מהמערכת הציבורית נזעקו כנגד הגזענות והוקיעו אותה".

"לחייב בתי ספר לקיים מפגשים משותפים". מצנע (צילום: הכנסת)
"לחייב בתי ספר לקיים מפגשים משותפים". מצנע (צילום: הכנסת)

ג'לאל טוח'י, מנהל בית הספר סיפר כי קיבל תגובות מחממות לב בעקבות המקרה: "אני חושב שסופרלנד הוא סימבול לתופעה הזאת. העברתי מסר לתלמידים שבאמצעות החוק אפשר לשנות והמפגש הזה כאן בוועדת החינוך של הכנסת מסכם את ליבו של העניין".

חאלד שקרא, מורה לתלמידים בכיתה ז' שנאסרה כניסתם לסופרלנד בימים מסויימים, אמר כי אסור לתת לגיטימציה להפרדה בין יהודים  לערבים. "זה יתחיל ביהודים וערבים ואחר כך ימשיך לקבוצות אתניות אחרות.  אני מציע לסופרלנד שכל כך חוששים מתגרות, שיגבירו את כוח העבודה ויכניסו יותר עובדים כדי למנוע קטטות וויכוחים, אם יתרחשו". הוא סיפר כי תלמידיו היו מתוסכלים מאוד מתשובת האתר וחלקם אף הגיעו לכדי בכי.  הוא פנה לחברי הכנסת ואמר "אני מקווה שבשיתוף פעולה אתכם נקטין את כמות הגזענות".

חני ברוך, סמנכ"לית סופרלנד: "הסופרלנד בכל ימות השנה פתוח לכל הדתות ולכל המגזרים, אך קיימת בעיה עם בני הנוער שמגיעים אלינו בגיל בעייתי. זה מקום שנפגשים בו בפעם הראשונה נוער יהודי וערבי וזה יוצר חיכוכים. משני המגזרים פנו אלינו בבקשה להפריד, אך ברגע שהבנו שיש מי שנפגע, התנצלנו בפני אלו שנפגעו ונתנו הוראה חד משמעית להפסיק עם ההפרדה". בתשובה לשאלת ח"כ חנין זועבי שהתעניינה לדעת כמה זמן כבר מפרידים בין תלמידים יהודים לערבים, ענתה ברוך כי ההפרדה מתקיימת כשנתיים-שלוש. עוד אמרה כי מתקיימת גם הפרדה של מגזרים אחרים כגון חרדים.

ממשרד החינוך נמסר כי בעקבות המקרה, הוציאה מנכ"לית משרד החינוך הנחיה לקיים פעילות הכנה לקראת החופשה ולקראת המפגשים בין שתי האוכלוסיות. "נדגיש את הערכים של סובלנות וקבלת האחר ואולי בעקבות הריענון נוכל להימנע מהאירועים הללו, שאנחנו דוחים אותם מכל וכל", אמר נציג המשרד.

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד): "סופרלנד הוא רק דוגמא. יש הרבה סופרלנדים שעושים הפרדה כזאת. האויב הכי גדול במאבק שלנו נגד הגזענות הוא השתיקה.  אנחנו יודעים על הרבה מקרים של אפליה וגזענות: בחורים טובים לא מתקבלים לעבודה בגלל שהוא ערבי או בגלל שלה יש כיסוי ראש. מדובר בגזענות שקטה".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "החברה הישראלית היא חברה גזענית. כל יום אנחנו חווים מקרי גזעניות ברמות שונות. נגזר עלינו לחיות ביחד, בואו נעשה את זה בכיף. אני אומר את זה הכי דוגרי – אין לנו חלופה אחרת".

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) הודתה למורה שהתלונן לאחר שלוש שנים של הפרדה. "יש גזענות בכל מקום: בכנסת, בחוקים, בספורט; תחנות מוניות לא מעסיקות ערבים, הרכבת מתנגדת לכריזה בערבית זה יעשה רעש; בדפי זהב מופיעים עסקים בליווי הכותרת עבודה עברית ועוד. אבל, דווקא בגלל שהמקרה הזה נחשף ומופיע בכל העיתונות, אם נסתפק בהתנצלות ניתן מסר שאנחנו עוברים בסלחנות על מקרי הגזענות. צריך לחשוב על ענישה מסוימת, לדוגמה, שכל בתי הספר לא יורשו להיכנס לסופרלנד".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד עדי ליברוס: "משרד המשפטים, שרת המשפטים והיועץ המשפטי  לממשלה רואים בחומרה כל גילויי גזענות ומתכוונים כל אחד בתחומו לפעול נגד התופעה.  יופץ תזכיר חוק שיעסוק בקביעת איסור פלילי על כל ביזוי או השפלה של אדם במטרה למנוע ממנו קבלה או כניסה לשירות ציבורי".

ח"כ שמעון אוחיון (ליכוד-ביתנו) יצא נגד השימוש במילה גזענות: "השימוש במילה גזענות היא אבסורדית. האם קיימת כאן גזענות בעקבותיה הושמד שליש במבני עמי? אנו חייבים להילחם בדה-לגיטימציה המתמדת על אף הקונפליקט בו אנו מצויים. אך אל לנו לתת יד למצב בו אויבי מדינת ישראל משתמשים במונחים מוטעים שהוטמעו בדרך קלוקלת".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) הגיב לדבריו: "יש תמיד לגזען הסבר רציונלי לדרך ההתנהלות שלו – פחד, חשש, ומחשבות קיומיות. לא צריך לתת שמות אחרים לתופעות שהן גזענות. החברה הישראלית היא סופרלנד אחד גדול. הסיסמא של סופרלנד היא 'זה לא סתם טירוף זה סופרלנד'! באמת, כל כך גזעני, כל כך מטורף, כלכך סופרלנד". עוד שאל "תארו לכם הפרדה ביורודיסני בצרפת של יהודים. האם דבר כזה היה מתקבל?

יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע סיכם והתייחס לדברי סמנכ"לית הסופרלנד: "אני מאוד מתקומם מהניסיון שלכם לתרץ, להצדיק ולהסביר ואני חש שאתם לא מבינים את השגיאה הגסה שלכם". למשרד החינוך אמר כי הוא  מתרשם שיש היום אווירה אחרת במשרד החינוך ועקץ את הוראת שר החינוך הקודם גדעון סער ש"לקח תלמידים לחברון כדי להכיר פלסטינים". עוד קרא מצנע להחזיר את הפעילות של השותפות עם הארגונים השונים התומכים במפגשים משותפים בין יהודים וערבים וקרא למשרד החינוך לפעול ליצירת אמנה עם כל אותם מקומות בילוי אליהם מגיעים תלמידים ולחייב אותם לסובלנות ולהכרת האחר. "אנחנו מתכוונים לעשות כאן בוועדת החינוך הכל כדי לחשוף את הבעיה ולהתמודד אתה. יש חייב את בתי הספר לקיים מפגשים משותפים משום שהעמקת ההיכרות תמנע את הגישות הגזעניות הקיימות בחברה הישראלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן