Skip to content

בוטלו כול התעסוקות המבצעיות של חיילי מילואים ל-2013

בצה"ל לא מחכים. הקיצוץ בתקציב יבוצע מייד. בתום ישיבת פורום מטכ"ל הודיע גנץ כי כלל התרגילים המטכ"ליים עד סוף שנת 2013 יבוטלו, בהם גם תרגיל חיל הים ותרגיל פיקוד המרכז. ארבעה גדודי מילואים שזומנו לעוד שבועיים, קיבלו ביטול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרמטכ"ל בני גנץ, החליט לבטל כליל את כול התעסוקות המבצעיות של גדודי המילואים בשנה הנוכחית, 2013. כך הודיע היום (שני) הרמטכ"ל בתום ישיבת פורום מטכ"ל שעסקה בקיצוץ תקציב הביטחון לשנה הקרובה. ארבעה גדודי מילואים, שכבר נערכו וזומנו לשירות מילואים בעוד שבועיים, קיבלו הודעות ביטול לצווי המילואים.

הרמטכ"ל גנץ (צילום: דו"צ)
קיצוץ בעקבות "הבור התקציבי". הרמטכ"ל גנץ (צילום: דו"צ)

נודע כי עד סוף השנה יבוטלו תעסוקות מבצעיות לכ-70 מסגרות גדודיות נוספות. למעט חטיבות מילואים בדרג המתמרן, בהם שריון וחי"ר, יתר יחידות המילואים יבצעו כשירות בסיסית בלבד, וכתוצאה מכך יצומצמו האימונים של פיקוד העורף, חיל ההנדסה וחיל התותחנים. בנוסף, צפוי צמצום גם באירועי יחידה ובפעילויות רווחה וחינוך. עוד הוחלט כי כלל התרגילים המטכ"ליים עד סוף שנת 2013 יבוטלו, בהם גם תרגיל חיל הים ותרגיל פיקוד המרכז.

משרד האוצר הציע לבצע קיצוץ בן ארבעה מיליארד שקלים בתקציב הביטחון, אך לפני כשלושה שבועות אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקצץ שלושה מיליארדי שקלים מתקציב המשרד.  נמסר כי ייבחנו בצה"ל דרכים נוספות, רחבות ומשמעותיות, לקיצוץ בתקציב בעקבות "הבור התקציבי" שנוצר עקב החלטות הממשלה עד סוף שנת 2015. "צה"ל ימשיך ביתר שאת לפעול על פי עקרונות 'צבא צנוע'", כך נמסר בהודעה. במערכת הביטחון מעריכים כי משנת 2016 תחל "ההתאוששות בתקציב הביטחון".

ביום חמישי שעבר, בערב הוקרה לחיילי המילואים שנערך בתל אביב, אמר גנץ למילואימניקים: "אתם, מפקדי וחיילי המילואים… ראויים להערכה מיוחדת בימים אלה בהם דנים בסוגיות השוויון בנטל בצה"ל. אתם מהווים מופת בידיעתכם שאם לא אנחנו, אף אחד לא יעמוד בחזית". הוא רמז כי "בעקבות הקיצוץ בתקציב, אנחנו מתבקשים להשתנות באופן בו אנו שומרים את הכשירות ולשמר את המוכנות במערך המילואים. חשוב שתדעו שגם בהמשך, על אף קשיי התקציב, נמצא לשמר את הכשירות ולהביא את התגמול הנכון".

שר הביטחון, בוגי יעלון אמר במעמד ערב ההוקרה כי "מערכת הביטחון וצה"ל אינם מנותקים מהמציאות הכלכלית שהתרגשה עלינו, וגם כאן נדרשת השתתפות בנשיאה באחריות". הוא הוסיף: "אנחנו עושים זאת בלב כבד ובדאגה גדולה נוכח המציאות הביטחונית המורכבת שניצבת בפנינו, שכן המחיר אינו קל והסיכונים שאנו נוטלים אינם פשוטים. ננסה ככל הניתן לצמצם את הפגיעה בכשירות ובהתעצמות". למרות הקיצוצים, תקציב הביטחון צפוי לעלות בשנים הקרובות עד ל-59 מיליארד ב-2018 במקום 52.5 מיליארד כיום.

ח"כ עמר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב לפרסומים על הקיצוץ בתקציב הביטחון ועל הכוונה לקצץ באופן מידי בקריאה לשרות מילואים: "אני לא מתרגש מהקיצוץ בימי המילואים. שמעתי את סקירותיהם של הרמטכ"ל ושר הביטחון בשבוע האחרון בוועדת חוץ ובטחון והתרשמתי כי הם הפנימו את ההכרח של קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון והם מבינים את אחריותם לספק ביטחון לאזרחי מדינת ישראל גם בתקופה קשה של קיצוצים ואני סומך על שיקול דעתם המקצועי. 

"ישנם קיצוצים שהשפעתם תבוא לידי ביטוי רק בטווח הבינוני ואף הרחוק וישנם מספר מצומצם יחסית של קיצוצים כמו קיצוץ בימי מילואים והעלאת העומס לתקופה מוגבלת על הצבא הסדיר, אותם ניתן לעשות מידית ואשר ישפיעו כבר על תקציב 2013 שמחציתו כבר מאחורינו. אני סומך את ידיי על שר הביטחון והרמטכ"ל כי הם נקטו במכלול של צעדים נכונים שנעשו לאחר שקילה של כל האופציות, מתוך ראייה רחבה קדימה, של ההתנהלות הנכונה בצה"ל".

חשוב לציין, שבהיקף המשימות הנוכחי אין לי ספק, שחיילי הסדיר יוכלו לעמוד במשימות הביטחון השוטף. אכן הקיצוץ בתקציב הביטחון מהווה סיכון מחושב כמו גם הסיכון שאלמלא אותו קיצוץ ידרדר מצבה הכלכלי והחברתי של ישראל עוד יותר ובכך ישפיע גם על כושר העמידה הלאומי שלנו. מדובר בסיכון מחושב ובהחלט איננו מהווה הימור"

 

1 Comment

  1. דור
    4 ביוני 2013 @ 0:04

    פשוט גועל נפש.הציבור של היום לא יאמין לכל המנפילציות וההפחדות הזולות שראשי מערכת הביטחון זורקות עליו.
    צריך להדיח את הרמטכ"ל ושר הביטחון כי לפי התנהגותם הם עוד יכולים להפיל מחדלים צבאיים עתידיים על הפארסה הזאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן