Skip to content

אחרי הסערה – השופט נסים ישעיה התפטר הערב מכהונתו

אפילו ראש הממשלה נדרש לפרשה. נתניהו, המשמש גם כיו"ר הליכוד, הטיל וטו על מועמדותו של ישעיה לתפקיד אב בית הדין של הליכוד. "אם נאמרו הדברים מדובר באמירה שלא במקומה", אמר נתניהו. "אדם שמתבטא כך אינו ראוי לשמש בתפקיד אב בית הדין של הליכוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השופט ניסים ישעיה (צילום: אתר בתי המשפט)
הביע צער. השופט נסים ישעיה (צילום: אתר בתי המשפט)

אחרי הסערה הציבורית שעורר – הודיע הערב השופט בדימוס נסים ישעיה כי על התפטרותו. בהודעה שפורסמה הערב נמסר כי הוא הודיע למנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, שזימן אותו לבירור, כי מבקש לסיים לאלתר את כהונתו כיושב-ראש ועדת ערר לנפגעי פעולות איבה.

בהודעה שפורסמה הערב ע"י דוברות בתי המשפט, נאמר עוד "השופט בדימוס ישעיה הביע צערו פעם נוספת על האמירה, שלא היתה בה כוונה לפגוע או להביע דעה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, גינתה הערב במילים קשות את דברי השופט ישעיה, שעורר סערה לאחר שאמר כי "יש בנות שנהנות מאונס". לבני אמרה: "התבטאות השופט בדימוס ניסים ישעיה היא חמורה בכל מובן. השופט הודיע על פרישתו, וזה הדבר הנכון והראוי במקרה חמור זה. רק כך יוחזר אמון הציבור במערכת המשפט. לא מדובר בביטוי בלבד, אלא בתפיסה פסולה ומעוותת שנשים נאבקו בה במשך שנים, אשר מטילה על קורבן האונס את האשמה. אמירה כזו מפי שופט עלולה, גם אם לא התכוון לכך, לתת למוחות מעוותים הכשר לאונס.

"אמירה כזו מפי שופט עלולה לתת למוחות מעוותים הכשר לאונס". ציפי לבני. (צילום: דן בר דוב)
"אמירה כזו מפי שופט עלולה לתת למוחות מעוותים הכשר לאונס". ציפי לבני. (צילום: דן בר דוב)

"כל שופט צריך לדעת שהוא נבחן, ובצדק, תחת זכוכית מגדלת ציבורית ומוסרית, ועליו להתנהל באופן הראוי למי שמופקד על החוק והצדק, וקובע גורלות של אחרים", אמרה שרת המשפטים.

פרשת השופט בדימוס ניסים ישעיה, הגיעה עד לראש הממשלה, בנימין נתניהו. נתניהו, המשמש גם כיו"ר הליכוד, הטיל וטו על מועמדותו של ישעיה, לתפקיד אב בית הדין של הליכוד. "באם נאמרו הדברים מדובר באמירה שלא במקומה", אמר נתניהו. "אדם שמתבטא כך אינו ראוי לשמש בתפקיד אב בית הדין של הליכוד".

דבריו של השופט בדימוס חוללו סערה ציבורית. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ ד"ר עליזה לביא, פנתה הבוקר לשרת המשפטים ציפי לבני בדרישה להדיח מיד את השופט ניסים ישעיה מתפקידו בבית המשפט המחוזי. זאת, לנוכח דברים שאמר שלשום בעת דיון במשפט על אונס נערה בת 13 בידי ארבעה צעירים פלשתינים.

"להדיח את השופט". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)
"להדיח את השופט". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)

השופט אמר 'יש בנות שנהנות מאונס'. את הפרשה חשפה כתבת גלי צה"ל הדס שטייף. לדברי עורכת הדין שנכחה בדיון, רוני סדובניק: "תוך כדי להט הדיון השופט פתאום אמר בקול רם לאזני הנוכחים: 'יש בנות שנהנות מאונס'. השתרר שקט באולם. גם החברים להרכב שם שתקו לכמה דקות. הוא אפילו לא הבין מה הוא אמר. הוא לא הבין למה כולם שותקים".

"לא ייתכן ששופט, שזוהי תפיסתו, יישב בדין אפילו שעה אחת נוספת", אומרת יו"ר הוועדה עליזה לביא, "מטרידה לא פחות תגובת הנהלת בית המשפט, שמצאה לנכון לומר לכתבת גלי צה"ל 'כי לא הייתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס'. הנקודה איננה אם הייתה לו כוונה לפגוע אלא איך ייתכן שזוהי תפיסתו של שופט. אנו מדברים כבר שנים על חינוך והסברה, ואז נחשפים להתבטאות מסמרת שיער דווקא מפיו של שופט מחוזי שאמור לקבוע נורמות התנהגות. אני קוראת לשרת המשפטים להדיח את השופט מיד, ולחייב את כל השופטים בישראל לעבור הכשרה בנושא תקיפות מיניות, הכשרה שהנהלת בתי המשפט מסרבת כבר שנים לחייב בה את השופטים".

השרה לימור לבנת, יו"ר ועדת השרים לקידום מעמד האישה, קראה שלא לאפשר לשופט בדימוס ניסים ישעיה לשבת בהרכב שיפוט כל שהוא בעתיד.

"בנות הנהנות מאונס". השופט נסים ישעיה (צילום: אתר הרשות השופטת)
"בנות הנהנות מאונס". השופט נסים ישעיה (צילום: אתר הרשות השופטת)

השרה לבנת פנתה בעניין למנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר. לדבריה: "מדובר באמירה מחרידה ומקוממת שלא ניתן להשלים עימה, קל וחומר כאשר היא נאמרת מפי מי שיושב בכס השיפוט ואמור לפסוק בענייניהן של נפגעות אונס".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון פנתה הבוקר לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, בבקשה להשעות מיידית את השופט ישעיה מכס השיפוט, ולפעול לאלתר לעקירת תפיסות שוביניסטיות נתעבות לדבריה, ממערכת המשפט. "לא יתכן ששופטים במערכת המשפט שאמורה להגן על הקורבנות, ינהלו אותה באופן חשוך, חסר בושה וחסר אחריות", הבהירה. "התנצלות במקרה כזה אינה מספיקה ויש לפעול להדחתו של השופט ישעיה פן יפגעו נשים נוספות מתפיסותיו החשוכות". ח"כ מיכל רוזין (מרצ), ששימשה כמנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הגיבה: "אמירות מסוג זה, מהוות פגיעה נוספת ולא ייתכן שיבואו מתוך ראשי המערכת שאמונה על עשיית דין וצדק".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הליכוד ביתנו): "הזילות בה שופט מתבטא בצורה מזעזעת שכזאת, מבזה את בית המשפט".

ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו): "מדובר בהתבטאות מסוכנת המעבירה מסר שלילי לחברה ובטח לאותן לנשים שאזרו אומץ ומנהלות משפט נגד אנסים והמטרידים. אני מקווה כי נשיא בית משפט העליון יקרא להדחה לאלתר של השופט, כל הסדר אחר ישים אות קלון עלינו כחברה ועל כל מערכת בתי המשפט בישראל. אין לקבל את ההבהרה שלו. גם העובדה ששתי שופטות שדנו בהרכב לא עצרו את המשפט וגינו את האמירה של השופט מחייבת בדיקה".

1 Comment

  1. רות ריבק
    6 ביוני 2013 @ 13:18

    נתניהו מדבר ומדבר ו…האם הוא ממשיך להתייעץ עם המטרידן הכפייתי שלו(ה) נתן אשל?
    צא ולמד מי ראש הממשלה שלנו..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן