Skip to content

עשרות אלפי איראנים: "להפיל את הדיקטטור" ו"מוות לרודן"

ימים ספורים לפני הבחירות באיראן, הלוויה של איש דת באיספהאן שבאיראן הופכת להפגנת רבבות נגד המשטר ושלטון האיתוללה חמינאי. "שחררו את האסירים הפוליטיים", קראו המפגינים. המשטרה האיראנית נזהרה שלא להתעמת עם המפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלוויית מנהיג דת באיראן הפכה להפגנה זועמת נגד המשטר האיראני שכללה קריאות: "מוות לדיקטטור". עשרות אלפי איראנים השתתפו אתמול (שלישי) בעיר איספהאן שבאיראן בהלוויה של איש הדת הבדלן,  אייתוללה ג'ללודין טהרי, שהלך לעולמו בגיל 87 בתחילת השבוע.

ההלוויה הפכה להפגנה נגד המשטר ונגד אייתוללה עלי חמינאי, מנהיגה הדתי העליון של איראן, כשהמשתתפים החלו לצעוק "להפיל את הדיקטטור" ו"מוות לדיקטטור". הם קראו למשטר לשחרר מיד את שני מנהיגי התנועה הרפורמיסטית מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי, הנמצאים מאז הבחירות הקודמות במעצר בית בטהרן: "שחררו את כרובי ומוסווי".

ispahan
צילום מסך מסרטון ההפגנה באיספהאן

על פי דיווחי התקשורת הזרה, כוחות משטרה גדולים שהוצבו במקום נזהרו מלהתערב בנעשה ושמרו על איפוק. בסרטונים שצולמו על ידי משתתפים בהפגנה נשמעות אותן קריאות של קהל שאיננו חושש מנחת זרוע השלטון האיראני. יצוין כי מלבד שלושה סרטונים די זהים ביוטיוב אין אימותים נוספים לנכונותם. ב-BBC מציינים כי לדברי משקיפים המשטר האיראני חושש מהתפרצויות ההמונים עשרה ימים לפני הבחירות הצפויות באיראן.

הבחירות באיראן ייערכו בצל כישלונה של המהפכה הירוקה נגד משטר האייתוללות ב-2009 שהובילה לכך שמנהיגי הרפורמיסטים, מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי, הפסידו לאחמדינג'אד. השניים, שטענו לשחיתויות במשטר האיראני, נשלחו למעצר בית ממושך ולמעשה הודרו מהפוליטיקה. כינוי המחאה שכשלה בשם "המהפכה הירוקה" ניתן לה על שם הצבע שזוהה עם מוסאווי ותומכיו.

ב- 2009 החריפה המחאה במהירות ולאחר דיווחים רבים על הפגנות הענק, החלו השלטונות ברפובליקה האסלאמית להוציא מתחומי המדינה את הכתבים הזרים ולחסום אתרי אינטרנט שבהם דווח על המתרחש. שנה לאחר מכך בדצמבר 2010, החלה המחאה הגדולה שכונתה בעולם "האביב הערבי". המהפכה החברתית שטפה בתחילה את טוניסיה, מצרים, תימן ולוב, שם הופלו המשטרים השולטים ונמשכו באלג'יריה, מרוקו, עיראק, ירדן ועומאן. לפני כשנתיים החלה ההפיכה בסוריה. בשבוע שעבר החלה המחאה בטורקיה ואתמול נראו ניצנים חוזרים למרי אזרחי נגד השלטון באיראן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן