Skip to content

"בתקציב הנוכחי פינוי המוקשים בארץ יימשך לפחות 50 שנה"

כך אמר סמנכ"ל משרד הביטחון, בצלאל טרייבר, בדיון שקיימה ועדת החוץ והביטחון על פעילות הרשות לפינוי מוקשים. יו"ר הוועדה ח"כ אביגדור ליברמן: "יוצא לי לא אחת להסתובב ברמת הגולן ובדרום הארץ ואני מתרשם שבמקומות רבים הסימון של שדות המוקשים מאוד לא בולט"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בתקציב הנוכחי פינוי שדות המוקשים בארץ יימשך לפחות 50 שנה". כך אמר היום בצלאל טרייבר, סמנכ"ל משרד הביטחון, בדיון של ועדת החוץ והביטחון בנושא פעילות הרשות לפינוי מוקשים. החוק להקמת המנהלת לפינוי מוקשים הוסדר בוועדת החוץ והביטחון לפני כשנתיים לאחר פציעתו הקשה של הילד דניאל יובל שאיבד את רגלו כשעלה על מוקש ברמת הגולן.

יו"ר הוועדה ח"כ אביגדור ליברמן (הליכוד ביתנו) אמר בפתח הישיבה, כי "האחריות המוטלת על אנשי המנהלת היא עניין של פיקוח נפש. חשוב מבחינת הוועדה לוודא שתקציבה של המנהלת לפינוי מוקשים איננו עולה על מוקש. יוצא לי לא אחת להסתובב ברמת הגולן ובדרום הארץ ואני מתרשם שבמקומות רבים הסימון של שדות המוקשים מאוד לא בולט", אמר יו"ר הוועדה. "הרבה יותר קל וזול לפחות בשלב הראשון, עד שיפנו את השדות באופן סופי, לגדר את השדות ולסמן אותם באופן ברור יותר".

"פינוי של שדה מוקשים לוקח לפחות 10 חודשים" (צילום: צבי זינגר)
"פינוי של שדה מוקשים לוקח לפחות 10 חודשים" (צילום: צבי זינגר)

עוד הוסיף ליברמן: "חשוב להדגיש כי למול הבעיה התקציבית המידית של הרשות, כל השדות שפונו עד עכשיו הועברו לחקלאי הדרום שהחלו מיד לייצא את היבולים לחו"ל במיליונים. המשמעות היא שמעבר לרווח הבטיחותי שנקבל מפינוי המוקשים, הרי שיש כאן רווח כלכלי משמעותי למדינת ישראל בעיקר כשהתוספת התקציבית איננה גדולה למול התרומה העצומה".

סמנכ"ל משרד הביטחון, בצלאל טרייבר, הדגיש בדיון כי "בפועל פוטנציאל הרשות לפינוי מוקשים רחוק מאוד ממיצוי בעיקר בשל מגבלות תקציביות העומדת על פער של 23 מיליון שקל. אם לא היינו מוגבלים בהיבט הכספי והתקנים הנוספים שהובטחו היו עומדים לרשותנו, היינו יכולים להרחיב את פעילות המנהלת עד פי שתיים ויותר. בתקציב הנוכחי שעומד לרשותנו פינוי של כל שדות המוקשים בארץ יימשך לפחות עוד 50 שנה".

ארווין לוי, ראש הרשות לפינוי מוקשים במשרד הביטחון ציין כי "מרגע שהמנהלת החלה לפעול הספקנו לפנות באופן סופי שלוש שדות מוקשים שמוגדרים כשדות שאינם נחוצים לביטחון המדינה מתוך סה"כ השדות הפרוסים על 130 אלף דונם". לצערנו עד לשלב הנוכחי הצלחנו לגייס כסף מתרומות לטובת תפעול המנהלת רק מקרן אחת".

מרסל אביב, ראש חטיבת תכנון וביצוע הנדסי במשרד הביטחון, אמר: "נכון להיום מאז שהמנהלת החלה לעבוד, הצלחנו לפנות כ-30 אלף מוקשים מסוגים שונים בשלושה אתרים. מבחינתנו כשאנחנו מסיימים מבצע פינוי אנחנו חותמים על השדה ברמת וודאות מוחלטת. כל פינוי של שדה מוקשים לוקח לפחות 10 חודשים. לעיתים מצאנו מוקשים גם בעומק של מטר וחצי. בשדות המוקשים שהוטמנו על ידי צה"ל קל לנו יותר לפעול מאחר ואנחנו נגישים למפות המדויקות שסימן צה"ל. לעומת זאת כאשר אנחנו עובדים על שדה מוקשים ברמת הגולן שהוטמן על ידי הסורים, העסק הרבה יותר מורכב ומסוכן מאחר ואין לנו כל מפה שתעמוד לרשותנו".

ח"כ מאיר שיטרית (התנועה) הציע בדיון לבחון את האפשרות שמנהל מקרקעי ישראל  יממן חלק מהוצאות התפעול של המנהלת לפינוי מוקשים, "מאחר והמנהל משווק את שדות המוקשים לחקלאים ויזמים מיד לאחר שפונו, ובתהליך זה הוא מכניס לקופתו הרבה מאוד כסף".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן