Skip to content

בלעדי: שלושה מטוסי אימון שיועדו לחיל אוויר התרסקו באיטליה

בעת מהלך אימון של חמישה מטוסי כפיר באיטליה נאלצו שלושה מטוסים לנחת נחיתת אונס או שננטשו באוויר והתרסקו. הטייסים נחלצו בשלום. משרד הביטחון: "מוכרות לנו שתי התרסקויות בלבד ולא במהלך טיסה אחת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה  מטוסי אימון חדשים מסוג כפיר, שנרכשו בעסקת הענק עליה הכריז משרד הביטחון בתחילת יולי 2012, נתקלו בקשיים במהלך טיסות אימון באיטליה ונאלצו לנחות נחיתת אונס. כך נודע אתמול למגפון. על פי המידע, במהלך טיסות אימון וניסוי של חמישה מטוסי כפיר נתגלו כשלים בשלושה מטוסים והם נאלצו לבצע נחיתת אונס או שננטשו באוויר והתרסקו. לטייסים, ככל הידוע, לא אירע נזק והם לא נפגעו. ממשרד הביטחון נמסר כי בשלב זה בוחר המשרד לא להגיב.

הבוקר (חמישי), לאחר פרסום הידיעה הגיב דובר משרד הביטחון, אסף זהר, ומסר כי למשרד הביטחון מוכרות שתי התרסקויות של מטוסי אימון, אחת לפני שנה והשנייה לפני חודש. הוא הכחיש כי היו שלוש התרסקויות והוסיף כי הדבר נודע למשרד הביטחון והוא עודכן לגבי כל המתרחש. לדבריו, הדבר לא אירע במהלך החודש האחרון ולא  מדובר בשלושה מטוסים אלא בשניים בלבד. עוד הודגש כי שתי ההתרסקויות לא אירעו במהלך טיסה אחת.

מטוס האימון כפיר M-346 (צילום: ויקימדיה)
מטוס האימון כפיר M-346 (צילום: ויקימדיה)

מדובר צה"ל נמסר אמש, כי המקרה הוא באחריות משרד הביטחון ולכן לא יגיב בשלב זה. יחד עם זאת ציין גורם צבאי כי לטייסים שלום. הבוקר עודכן דובר צה"ל בתגובת משרד הביטחון ומסר כי אם יהיו עדכונים נוספים, הם יימסרו בשלב מאוחר יותר. גורם צבאי הבהיר כי "לצה"ל מוכרות שתי נפילות של מטוסים והדגיש כי המטוסים עדיין אינם בחזקת חיל האוויר הישראלי ומכאן שלא שייכים לו ובאחריותו".  

משרד הביטחון הודיע בקיץ בשנה שעברה שהושלמה עסקת רכש של 30 מטוסי אימונים והדרכה מדגם M346 של חברת "איירמקי" האיטלקית, שנועדו לחיל האוויר הישראלי, בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקל.

ב-11 במאי השנה, בעת טיסה מעל שמי איטליה, התרסק מטוס מהדגם של מטוס האימון הבא של חיל האוויר הישראלי ה-M346. אב טיפוס של המטוס הזה כבר התרסק ב-2011 בטיסה מעל המפרץ הפרסי.

המטוס שהתרסק בחודש מאי היה אחד מארבעה אבי הטיפוס שנבנו על ידי היצרנית, חברת "איירמאקי" האיטלקית, במסגרת תכנית פיתוח מטוס האימון המתקדם. התקלה אירעה כ-20 דקות לאחר תחילת הטיסה, כאשר הטייס דיווח על בעיה טכנית. הטייס נפלט בזמן ולא נפגע. החברה פתחה בחקירה פנימית לבירור נסיבות התקלה.

זו הייתה הפעם השנייה שאב טיפוס של מטוס זה מתרסק, בפעם הקודמת, בנובמבר 2011, זה היה מעל המפרץ הפרסי כאשר המטוס המריא מדובאי, שם השתתף בתצוגות טיסה במסגרת תערוכה אווירית גדולה. בשני המקרים הטייסים הספיקו להיפלט החוצה ולא נפגעו.

מדובר בעסקת רכש גדולה ומשרד הביטחון הודיע בזמנו, כי ממשלת איטליה תבצע רכש גומלין בהיקף של כ-4 מיליארד שקלים מהתעשיות הביטחוניות בישראל. מטוס ה- M-346  הוא מטוס סילון המגיע למהירות הקול ומיועד לאימון צבאי מתקדם. המטוס הוא מתוצרת מפעלי אלניה איירמאקי – חברה-בת של תאגיד הענק "פינמכניקה". הוא נחשב למטוס אימון מתקדם מסוגו ומבוסס על פרויקט שנועד במקורו לפיתוח מטוס יק-130.

"הרכישה תאפשר לנו להחליף את מטוסי הסקייהוק, המשמשים כבר כ-40 שנה את מערך ההדרכה של חיל האוויר, ולשפר את בטיחותם של פרחי הטיס", אמר אז מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל. אודי שני, בהופעתו לפני ועדת השרים להצטיידות, בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן