Skip to content

חוק איסור ייבוא כבד עופות מפיטום אושר בוועדה

את הפיטום אסרה מדינת ישראל לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. אך מאחר שעד כה לא נאסר הייבוא של כבד ששייך לאווזים שפוטמו בכפייה ובסבל בחו"ל, מסעדות ישראל המשיכו למכרו בגאווה, מחירו האמיר והוא הפך לסמל סטטוס. ההצעה צפויה לעבור בקריאה טרומית בכנסת ביום רביעי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו שמחים לבשר כי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני דקות ספורות את הצעת החוק לאיסור סחר בכבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום בכפייה", נכתב בדף הפייסבוק של קבוצת "פיטום אווזים, לא בצלחת שלי".

עוד נכתב שם: "תודה ענקית לשרי הממשלה ולח"כ הרב דב ליפמן על קידום ההגנה על מי שלא יכולים להגן על עצמם – כעת ההצעה צפויה לעבור בקריאה טרומית בכנסת ביום רביעי הקרוב, ותודה גם לכל מי שכתב לשרים, שיתף במידע ותמך! עברנו את המשוכה הראשונה, אבל העבודה שלנו ממש לא הסתיימה, היא רק מתחילה – עד לאישור סופי ומוחלט של החוק. אנחנו קוראים לכם להמשיך להצטלם עם הברווזונים ולהצטרף לעצומת התמונות הענקית שלנו, עד שכל האווזים והברווזים יהיו מוגנים מפיטום. תודה לכולם". (עודכן ב-9.6.13)

"עופות מולעטים סובלים מפגיעה בתפקוד הכבד ובאיברים אחרים, מקשיי נשימה, מקושי ללכת ומהאימה הנובעת מההלעטה הכפויה. מי שלא מת בתהליך הפיטום, נשחט כשהוא על סף גסיסה. לא ניתן לייצר כבד שומני בדרך אחרת", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

מתוך קבוצת הפייסבוק "פיטום אווזים, לא בצלחת שלי"

את ההצעה (הצעת חוק איסור ייבוא ומכירת כבד של בעלי חיים שעברו התעללות, התשע"ג–2013) מקדם ח"כ דב ליפמן (יש עתיד). היא הוגשה בחודש שעבר (פ / 19 / 1087 , 22.4.13) וממשיכה את קודמתה מהכנסת ה-17, שהוגשה על-ידי יואל חסון, גדעון סער, רונית תירוש, נאדיה חילו, וח"כים נוספים ( פ / 17 / 3007, 15.10.07). על ההצעה הנוכחית חתומים עשרים ח"כים, ובהם גם איתן כבל (עבודה), סתיו שפיר (עבודה), רות קלדרון (יש עתיד), מסעוד גנאים (רע"מ תע"ל), ואמנון כהן (ש"ס).

בנאום בכנסת בזכות ההצעה שנשא ח"כ ליפמן בחודש מרץ אמר: "בשנת 2005 התקבלה החלטה בממשלה האוסרת על פיטום אווזים על אדמת ישראל. החלטה מצוינת. בהחלט סגרנו את הדלת שאפשרה את ההתאכזרות הזו, אבל השארנו חלון אחד פתוח: חלון שהולך וגדל, ובעצם מבטל בפועל את אפקטיביות החוק להגן על אלה שבאמת אינם יכולים להגן על עצמם. מטרת המהלך לא הייתה להעביר את כלכלת הפיטום מישראל לחוץ-לארץ, אלא לעצור את ההתעללות הנוראה. יש כאן עניין יהודי, ערכי, וחינוכי. זה לא אנושי לגרום מחלה קשה לבעל חיים רק לצורך בידור גסטרונומי של החך. הביס הקצר שלכם כרוך בסבל ארוך ומתמשך".

לפי ההצעה, ייאסר הסחר בכבד עופות שפוטמו בחו"ל. בקליפורניה חוקק שוורצנגר חוק דומה בשנת 2004, שנכנס לתוקף רק ב-2012. שוורצנגר הושפע בחקיקתו מפסיקת בג"צ בישראל שאוסרת על פיטום בכפייה. את הפיטום אסרה מדינת ישראל לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "מבחינה עובדתית, סמך בית המשפט העליון את מסקנתו, שהפיטום מהווה התעללות, על דוח של הוועדה המדעית של האיחוד האירופי בדבר בריאות בעלי-חיים ורווחתם" [2003].

אך מאחר שעד כה לא נאסר הייבוא של כבד ששייך לאווזים שפוטמו בכפייה ובסבל בחו"ל, מסעדות ישראל המשיכו למכרו בגאווה, וכדברי ח"כ ליפמן, מחירו האמיר והוא הפך לסמל סטטוס.

"להבטיח שההתעללות תיפסק – ולא רק תשנה מיקום"

"ישראל עשתה צעד חשוב באיסור על פיטום אווזים וברווזים", אומר ח"כ ליפמן, "יש להשלים את המהלך ולאסור גם על יבוא ומכירת כבד שומני, על מנת להבטיח שההתעללות תיפסק – ולא רק תשנה מיקום. זהו חוק בעל חשיבות ערכית, המשקף ערכי מוסר אנושיים בסיסיים של הגנה על חסרי ישע, וכן את האיסור ההלכתי על גרימת צער בעלי-חיים. לא אתן לאינטרסים זרים להמשיך את הצער הזה".

בדברי ההסבר להצעה נכתב עוד: "מבחינה נורמטיבית, האיסור על ייצור כבד שומני בישראל נגזר מחוק צער בעלי חיים. איסור זה משקף עיקרון תרבותי ומוסרי עמוק של הגנה על חסרי ישע, עיקרון המעוגן בהשקפות עולם הומניסטיות-אוניברסליות, בהלכה היהודית ובמסורות של הנצרות ושל האסלאם. הגנה על בעלי חיים יסודה בתפיסה אוניברסלית. הצבתם של סטנדרטים להגנת בעלי חיים, מטרתה שיפור תנאי חייהם ולא 'ייצוא' ההתעללות לחו"ל באמצעות יבוא כבד של בעלי חיים, שייצורו כרוך בהתעללות. הצעת החוק תסייע גם להגנת בעלי-חיים, משום שהאחריות על הפגיעה מוטלת לא רק על המתעלל הישיר אלא גם על מי שיוצר את הביקוש למוצר הכרוך בהתעללות".

דף הפייסבוק של עמותת הצילומים "די לסחר וייבוא של כבד אווז מפוטם"

מ"אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" נמסר: "כבד שומני הוא הכבד החולה של אווזים וברווזים, שעברו התעללות קשה. כדי לנפח את הכבד מלעיטים את העופות בכפייה בכמויות חולניות של מזון. לאחר שפיטום בכפייה נאסר בישראל, איסור הסחר בכבד מפוטם הוא צעד מתבקש. זה מוצר שכבר מזמן הפך לסמל להתעללות ולאטימות מוסרית".

ייצור כבד אווז שומני נאסר בישראל, איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורווגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה.

 * * *

קמפיינים ברשת החברתית

השרים החברים בוועדת שרים לחקיקה:

שרת המשפטים, ציפי לבני: [email protected]

שר האוצר, יאיר לפיד: [email protected]

שר הכלכלה, נפתלי בנט: [email protected]

שר הבינוי והשיכון, אורי יהודה אריאל: [email protected]

שרת הבריאות, יעל גרמן: [email protected]

שר החינוך, שי פירון: [email protected]

שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר: [email protected]

שר הפנים, גדעון סער: [email protected]

שר התקשורת, גלעד ארדן: [email protected]

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת: [email protected]

השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך: [email protected]

השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ': [email protected]

השר לענייני מודיעין ונושאים אסטרטגיים, יובל שטייניץ: [email protected]

השרה לקליטת העלייה, סופה לנדבר: [email protected]

[related-posts title="עוד בנושא התעללות בבעלי חיים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן