Skip to content

האם צריכת סיבים תזונתיים מסייעת למנוע אירוע מוחי?

לתזונה יש תפקיד קריטי במניעת קרישי הדם ומכאן למניעה של שבץ מוחי. צריכת סיבים תזונתיים בתפריט מאוזן תורמת להורדת הסיכון ויש לכך יתרונות רבים נוספים כמו תחושת שובע ושמירה על משקל תקין. ויש גם הצעה לתפריט יומי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבץ מוחי הוא הסיבה העיקרית לנכות תפקודית אצל מבוגרים והסיבה השנייה למוות בעולם. אחד הגורמים לשבץ מוחי הוא היווצרות של קריש דם הנודד למוח, חוסם כלי דם קטנים וגורם לאי-אספקת חמצן לאזור מסוים במוח ולפגיעה באותו האזור. הפגיעה של אזורים מסוימים במוח מביאה לשינויים בתפקוד, בדיבור, בשליטה באיברים שונים, בזיכרון ובפונקציות נוספות בהתאם לאזור הנפגע. 

כיצד נוצרים קרישי הדם?

קריש דם נוצר בתהליך של טרשת עורקים. כתוצאה משחיקת כלי הדם קיימת הסננה של כולסטרול, הגורמת לדלקת בדופן כלי הדם ויצירת קריש דם.  כל גורם אשר משפיע על החלשת כלי הדם מעודד יצירת קרישי דם, בין אם מדובר בלחץ דם גבוה, סכרת, כולסטרול גבוה בדם או שומנים מסוג טריגליצרידים הנוצרים מעודף שומן וסוכר בתפריט. לכן, לתזונה יש תפקיד קריטי במניעת היצירה של קרישי הדם.

כיצד סוג הפחמימות משפיע על מניעת אירוע מוחי?

עלייה בטריגליצרידים – טריגליצרידים הם שומנים הקשורים לשלד סוכרי, כאשר הם עולים בדם הם עלולים להגביר את טרשת העורקים ואת הדלקת. הם עולים בדם כתוצאה מצריכת עודפת של שומן וסוכר ובייחוד סוכר פירות וסוכר שולחני. הגברת כמות הסיבים בתפריט מלחמים מלאים, דגנים מלאים וירקות מביאה לשובע ומפחיתה את כמויות הפחמימה הנצרכות. בכך מפחיתים הסיבים את הטריגליצרידים ומסייעים במניעת יצירה של קרישי דם.

להגדלת כמות הסיבים: לצרוך 4 ירקות ביום רצוי מצבעים שונים (צילום: ציפי מנשה)
להגדלת כמות הסיבים: 4 ירקות ביום רצוי מצבעים שונים (צילום: ציפי מנשה)

עלייה בסוכר בדם – עודף סוכר בדם נקשר לחלבון ויוצר חלבון מסוכרר אשר פוגע בכלי הדם. לכן, במצב של סכרת לא מאוזנת קיימת פגיעה קבועה בכלי הדם ויצירת דלקת. צריכת סיבים תזונתיים מאטה את ספיגת הסוכר במעי ומורידה את רמות הסוכר בדם.

תנגודת לאינסולין ויצירת דלקת – פחמימות פשוטות ומעובדות נספגות מהר יותר מאשר דגנים מלאים ופחמימות מורכבות. הספיגה המהירה של הסוכר גורמת לעלייה מהירה של האינסולין בדם ועם הזמן עלולה לגרום לכך שהגוף יתעלם מנוכחות האינסולין וייווצר מצב של תנגודת לאינסולין. תנגודת לאינסולין מקושרת ליצירת מתווכי דלקת ועלולה להגביר את הדלקות בגוף ומכאן את היווצרות קרישי הדם.

ויטמינים ומינרלים כנוגדי חמצון – דגנים מלאים כגון לחם מלא, אורז מלא, קינואה, קורנפלקסים מלאים, ירקות ופירות, מכילים שלל של סיבים תזונתיים מאחר שהם נאכלים עם קליפת הדגן. בנוסף, בקליפת הדגנים נמצאים גם רוב הוויטמינים והמינרלים בצמח ונוגדי חמצון נוספים אשר מפחיתים את חמצון הכולסטרול, את שקיעתו ואת הפגיעה בעורקים ובכלי הדם.

עודף משקל כתוצאה מעודף פחמימות – עודף משקל, ובייחוד זה הממוקם באזור הבטן, גורם ליצירת מתווכי דלקת ולעלייה בסיכון לטרשת עורקים. צריכת סיבים תזונתיים, אשר משרה תחושת שובע, תורמת לשמירה על משקל תקין ומפחיתה את גורמי הסיכון לאירוע מוחי.

במחקר שפורסם ב-2004 בקרב 78,779 נשים בארה"ב נמצא, כי צריכה עודפת של פחמימות מעובדות קשורה לעלייה בסיכון ללקות בשבץ מדמם, במיוחד בקרב נשים שסובלות מעודף משקל או מהשמנת יתר. בנוסף, צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים מדגנים קשורה לסיכון נמוך יותר של שבץ משני הסוגים.

מכאן אפשר להסיק כי צריכת סיבים תזונתיים בתפריט מאוזן תורמת להורדת הסיכון ללקות באירוע מוחי דרך מנגנונים רבים וכי צריכה עודפת של פחמימות פשוטות ומזוקקות עלולה להגביר את הסיכון לשבץ מוחי.

כיצד להגביר את צריכת הסיבים התזונתיים?

סיבים תזונתיים נמצאים בקליפות של מזונות מן הצומח, לדוגמה: קליפות של פירות וירקות, קליפת החיטה, קליפת האורז וכדומה. לכן, בכל פעם שאנו אוכלים את המזון ביחד עם הקליפה שלו אנו מעשירים את התפריט שלנו בסיבים תזונתיים. חיטה אשר נטחנת עם הקליפה היא חיטה מלאה, חיטה אשר הסירו ממנה את הקליפה תיתן קמח לבן – לחם לבן / פסטה / פתיתים / קרקרים לבנים וכו'.

קטניות מכילות הרבה סיבים אך גם ויטמינים, מינרלים ופחמימות (צילום: ויקימדיה)
קטניות מכילות הרבה סיבים אך גם ויטמינים, מינרלים ופחמימות (צילום: ויקימדיה)

טיפים להגברת כמות הסיבים בתפריט:

  1. צרכו כ-4 ירקות ביום רצוי מצבעים שונים ועם הקליפה.
  2. צרכו כ-2 פירות ביום בנפרד עם הקליפה אם אפשר.
  3. העדיפו לחם מלא או שיפון – אפשר לראות ברכיבים מאילו קמחים עשוי הלחם או לבדוק בטבלה  שיש מעל 7 גרם סיבים ל-100 גרם מוצר.
  4. שלבו קטניות בתפריט היומי – קטניות מכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים אך גם עושר של ויטמינים, מינרלים ופחמימות בערך גליקמי נמוך, אשר תורמות לשובע והורדת הסוכר. קטניות הן אלו הבאות בתרמיל: עדשים, שעועית, פול, אדממה, לוביה, מש, אפונה וכו'.
  5. גוונו בסוגי הדגנים המלאים – אורז מלא, קינואה, בורגול, דוחן, חיטה, בטטה, קוואקר, כוסמת וכד'.
  6. שלבו מדי פעם ירקות מקבוצת המצליבים כמו ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, במיה וכו'  – הם מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.
  7. אפשרות – אכלו 2-3 יחידות של פרי מיובש ביום בשילוב עם 2-3 אגוזים או שקדים לא קלויים (רצוי בצלחת ובישיבה ולא בהיסח הדעת כדי להימנע מעודף סוכר ושומן).
  8. הקפידו על חלבון בכל ארוחה –  אמנם אין בו סיבים, אך שילוב חלבון בארוחה תורם לשובע, להפחתת הכמויות, לשמירה על משקל ולהורדת קצב הספיגה של הסוכר והערך הגליקמי. חלבון נמצא בבשר, דגים, עוף, ביצים, מוצרי חלב, טופו וקטניות.
  9. שלבו בכל ארוחה – חלבון (מזון מן החי), פחמימה מלאה וירק – כך תקבלו את כל רכיבי התזונה הנדרשים עם כמות מספקת של סיבים, ויטמינים ומינרלים ועם ערך גליקמי נמוך ביותר.

עודף סיבים – הידעת?

סיבים תזונתיים הם פחמימה, אשר אינה נספגת בגוף ולכן אין לה ערך קלורי. עם זאת, בדרכה במערכת העיכול החוצה היא תורמת רבות לבריאותנו. סיבים תזונתיים נותנים נפח בקיבה ומגבירים את תחושת השובע, הם קושרים סוכר במעי וגורמים לו להיספג לאט יותר לדם בכך הם תורמים להורדת הסיכון לסכרת וגם לאנרגיה לטווח ארוך יותר, הם קושרים חומצות מרה ומפחיתים כולסטרול בדם, הם מסייעים לפעילות מעיים תקינה ומונעים עצירויות, הם מונעים סרטנים של המעי הגס ומשפרים את מערכת החיסון בכך שהם מזינים את החיידקים המצפים את דופן תאי המעי. עם זאת, עודף בסיבים גם הוא אינו מומלץ מכמה סיבות:

  1. עודף בסיבים תזונתיים גורמים לגזים, כאבי בטן ונפיחות בבטן.
  2. מתן תוסף סיבים תזונתיים לילדים עלול לפגוע בספיגה של ויטמינים ומינרלים ומכאן לפגוע בגדילה.

מה עושים?

צורכים סיבים מהמזון ולא דרך תוספים – תוסף מומלץ רק במקרים של עצירות או היעדר סיבים בתפריט.

מעלים את צריכת הסיבים בהדרגה – אם ממחר נעביר את כל התזונה שלנו לתזונה עשירה בסיבים בבת אחת נסבול מאוד מכאבי בטן וגזים. לכן, שפרו כל יום קצת:

שבוע ראשון – עברו ללחם מלא או שיפון

שבוע שני – דאגו ל-4 ירקות ביום

שבוע שלישי – שלבו דגנים מלאים כתוספת לבשר

שבוע רביעי – הוסיפו כוס קטניות לתפריט היומי

שבוע חמישי – הוסיפו ירקות מקבוצת המצליבים

שבוע שישי – הוסיפו לארוחת ביניים 3 פירות יבשים ו-3 אגוזים לא קלויים בצלחת.

תפריט עשיר בסיבים תזונתיים לנשים:

בוקר

2 פרוסות לחם מלא + גבינה עד 5% + מלפפון עם קליפה

ביניים

יוגורט ביו 3% לבן + 5 תותים

צהריים

150 ג' בשר / עוף /דג

+ 3 כפות דגן מלא (אורז מלא / בורגול / קינואה / קוסקוס מלא/ חצי בטטה)

+ 3 כפות קטניות (עדשים / שעועית לבנה / שעועית מש / גרגירי חומוס /  פול / סויה / לוביה / תורמוס / אפונה).

+ 2 ירקות חתוכים או סלט קטן עם כפית שמן זית.

+ מיני חטיף שוקולד.

ביניים

3 תמרים / משמש מיובש / שזיף מיובש / תאנה מיובשת + 3 חצאי אגוזים או שקדים בצלחת בישיבה.

ערב

ביצה 1 (קשה / רכה / עין /חביתה / מקושקשת / שקשוקה) או קופסת טונה 5% או 3 סרדינים

+ פרוסת לחם מלא

+ ירק חתוך

+ כף טחינה ירוקה / 2 כפות גבינה 5%

לילה

פרי חתוך בצלחת

ערך תזונתי: כ- 1400 קלוריות, 140 ג' פחמימות (40%), 86 ג' חלבון (26%), 27 גרם סיבים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, C. BS בסטודיו C

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן