Skip to content

פוליטיקה חדשה? על מי אתה עובד, שר האוצר?

איך הרגשת את עקב האכילס, זיהית את המקומות הרגישים שמדממים אצלנו - גיוס חרדים, משכנתאות מטורפות. הפוליטיקה נשארה ישנה, קומבינטורית ומלוכלכת. מה שהשתנה זה שאתה בתוכה. ה"בוז" הראשון והכואב הזה יהיה רק אחד מיני רבים שיצעקו לך, ומה שנשאר מהדהד באוויר הן רק הבטחותיך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ליל הבחירות השאיר את רובנו בתדהמה, מין ערבוביית רגשות שלא נתנו מנוח. ישבנו מודאגים מול המקלט שניות לפני המדגם. אני זוכרת בבירור ששאלתי את עצמי איזו "פצצה" תנחת עלינו עכשיו, מאיזה כיוון, מה יהיה היקף ההריסות שתשאיר אחריה וכמה זה יעלה לנו.

תשעה-עשר מנדטים, מר לפיד, לא פחות ולא יותר, תשעה-עשר מנדטים קיבלתם, אתה ומפלגתך יש עתיד. חרשת כל מקום אפשרי בארץ, דיברת בלהט על זוגות צעירים שלא יכולים לקנות דירה בארץ הזאת, על אנשים שלא גומרים את החודש, שלא יכולים להרשות לעצמם לצאת לבלות, כי הם נשחקים בטירוף יוקר  המחייה. בד בבד כתבת בדף שלך בפייסבוק את כל אשר יושב על ליבך בקשר לפוליטיקה הישנה והמסריחה. הקלדת בלהט, במילים מלטפות ויפות כמו שרק אתה יודע.

יאיר לפיד במצעד הגאווה. קריאות בוז (צילם: דן בר-דוב)

גם המראה החיצוני המצודד שלך עשה את העבודה, הפוזות הנכונות למצלמה, הגבר הנחשק בעיני רבים ובמיוחד רבות, הג'ל בשיער המסודר למשעי. איש תקשורת מוערך, איש טלוויזיה שכל המי ומי עברו דרכו, מהזמרת הראשונה ועד אחרון הפוליטיקאים, עונים בצייתנות על השאלון הידוע, שאחר כך מן הסתם עזר לך מאוד לתפוס הרבה אנשים בביצים.

גם עצם העובדה שהיית מנחה "אולפן שישי" בחדשות ערוץ 2 רק היטיבה איתך, כי מי כמוך יודע את כל השטיקים, את השאלות שיישאלו, את הניסיון להביך אותך בתור מרואיין, וכמובן לנסות להוציא ממך כמה שיותר, על הכל.

עד שהוצאת אותם לאור הוצאת לנו את הנשמה

ידעת להתראיין, עמדת מול כולם כמו פנתר, לא נכנעת אפילו לשנייה מול הסקרנים התובעניים. דיברת רק על מה שחפצת, לא היה לנו מושג בכלל מיהם חברי מפלגתך, עד שהוצאת אותם לאור הוצאת לנו את הנשמה. ובמשך הזמן הזה הצהרת בתוקף אך בנועם: זאת הקריירה השנייה שלי, לא תהייה לי עוד אחת, אני פה כדי לשנות, פוליטיקה חדשה זה אני.

הסטטוסים בפייסבוק נשפכו כמו עראק שנייה לפני ההתייקרות, אך יחד איתם גבר גם זרם החסומים. לא דיברו בשבחיך ולא ליקקו לך? אופס, נחסמו. המשכת בשלך, ידעת היטב להריח את התסכול ואת חוסר האונים בעם. איך הרגשת את עקב האכילס של רבים מאיתנו, ידעת לזהות את המקומות הרגישים שמדממים אצלנו – גיוס חרדים, משכנתאות מטורפות. היית תומך נלהב ב"מחאה החברתית", וצמד המילים "מעמד הביניים" לא מש מבין שפתיך.

והנה, עשית זאת, שיחקת אותה. תשעה-עשר מנדטים. אפילו את אביך, טומי לפיד ז"ל, השגת. מיהרת לפייסבוק, אמרת "תודה", וכמה ימים אחרי זה זייפת בחינניות עם שלל חבריך שירים של הביטלס. כולם היו טובים ושמחים במחיצתך, וגם אתה שמחת עד הגג.

אז מה השתנה מאז, מר לפיד? מיקיר העם והפתעת הבחירות לא לקח לך הרבה זמן להפנות עורף למאות אלפי בוחריך, לאלו שהאמינו בלב תמים ובתקווה עזה, שאתה תשנה כאן סדרי בראשית. אלו שהאמינו שאכן זמנה של הפוליטיקה הישנה והקלוקלת עבר, והיא תפנה את  מקומה לפוליטיקה מזן  אחר, למנהיגים  שנבחרים ע"י העם, עובדים  לרווחת לרווחתו ולא ההפך.

אז האמינו, אז אמרת, אז מה?

החלשים נפגעים, אלו שכל אגורה נספרת אצלם בתקציב החודשי

כולנו צופים לאט לאט ובטוח בכניסה המוצלחת שלך לתוך משבצת הפוליטיקאי החלקלק, שאינו בוחל במגדלים באוויר, שמשאיר את ההבטחות הרחק מאחור. הגזירות החדשות לא איחרו להגיע, ואיך לא, החלשים נפגעים, אלו שכל אגורה נספרת אצלם בתקציב החודשי, אותם דפקת ראשונים. זה הכי נוח, בר ביצוע ומיידי. מי יגן על החלשים? מי סופר אותם בכלל?

וכשעמדת על דוכן הנואמים במצעד הגאווה בתל אביב, ומאות אנשים קראו לך ללא לאות קריאות בוז, בתמימותך לא הבנת כל כך על מה הם מדברים. הם הרי הומואים ולסביות, ואתה "שר בכיר".  חשבת שהם קודם כל צריכים להגיד לך "תודה רבה יאיר, אנחנו איתך, תודה שבאת".

אין על מה להגיד לך תודה. הפוליטיקה נשארה ישנה, קומבינטורית ומלוכלכת. מה שהשתנה בה זה שאתה בתוכה. ה"בוז" הראשון והכואב הזה יהיה רק אחד מיני רבים שיצעקו לך, ומה שנשאר מהדהד באוויר אלו רק הבטחותיך.

לא הצבעתי עבורך. העדפתי אותך כאיש תקשורת חביב, כמראיין, אפילו ככותב שירים רומנטי, שירים שנהגתי לשיר והיום נתקעים לי בגרון.

גם אם לא הכל אבוד, זה לא בזכותך.

[related-posts title="טורים נוספים מאת איתנה לוי אליעזר"]

1 Comment

  1. אילן
    10 ביוני 2013 @ 23:37

    כל מילה אמת. זאת מפלגות אופנה גם אני ואת איתנה יכולים לרוץ לכנסת. "קרירה שניה" אמר אדון לפיד?
    אבל האמת החבויה —- פנסיה טובה!! עלינו מר לפיד עלינו כי אצלנו כמיהה למנהיג עולה כסף כמה???
    תשלח חשבון תמיד אנחנו משלמים . אבל בחיית יאיר שהחשבון יהיה כולל שרות למה אין לנו כוח וכסף

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן