Skip to content

השר כץ חתם על ההסכם השמיים הפתוחים

ההסכם נחתם בלוקסמבורג עם 27 מדינות האיחוד האירופי בלוקסמבורג. כץ: "ההסכם יגדיל באופן מיידי את היצע היעדים ויוביל באופן הולך וגדל להנחות משמעותיות במחירי הטיסות". סגן נשיא נציבות האיחוד האירופי סיים קאלאס: "ישראל היא שותפת מפתח עבור האיחוד האירופי, וההסכם של היום חשוב מאוד לחיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים בין ישראל לאיחוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר התחבורה, ישראל כץ, השתתף היום בטקס חגיגי בלוקסמבורג בו חתם על הסכם התעופה שמים פתוחים עם נציגי האיחוד האירופי. במעמד החתימה נכחו שר התחבורה האירי ונשיא מועצת התחבורה, התקשורת והאנרגיה של האיחוד האירופי, ליאו ורדקאר, סגן נשיא האיחוד האירופי והאחראי על תחום התחבורה, סיים קאלאס, ו-27 שרי התחבורה של מדינות האיחוד האירופי. בטקס נכח גם גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית.

השר ישראל כץ ונשיא מועצת התחבורה, התקשורת והאנרגיה של האיחוד האירופי, ליאו ורדקאר, לאחר החתימה על ההסכם
השר כץ ונשיא מועצת התחבורה, התקשורת והאנרגיה של האיחוד האירופי, ליאו ורדקאר, לאחר החתימה על ההסכם

שר התחבורה כץ אמר בטקס: "החל מהיום הפכנו להיות חלק מאירופה בכל הנוגע לטיסות לישראל וממנה. ההסכם יגדיל באופן מיידי את היצע היעדים ויוביל באופן שילך ויגדל להנחות משמעותיות במחירי הטיסות. אני מאמין אמונה עמוקה בקשר עם האיחוד האירופי ובפוטנציאל הטמון בו. זהו הסכם שהובלתי בצורה נמרצת אל מול התנגדויות רבות ולא נכנעתי כיוון שטובת הציבור הרחב הייתה לנגד עיני".

בשיחה מלוקסמבורג הוסיף השר כץ למגפון: "בימים אלה זה דבר מובן מאליו שישראל מתקבלת לחבר מדינות כה רחב וחשוב. ההסכם הזה יקדם את חברות התעופה הישראליות, יאפשר להן לחבור לחברות תעופה אירופיות ולהצטרף לבריתות התעופה הגדולות. בחתימה על הסכם השמים הפתוחים רשמנו היום עוד פרק בקידום התעופה הישראלית, לאחר שחזרנו לקטגוריה 1 והתחלנו בבניית נמל התעופה אסף בתמנע. עכשיו אני מקווה להסיר את התנגדות צה"ל לבניית נמל תעופה משלים לנתב"ג. בכל העשייה הזאת נטל חלק נכבד גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית".

סגן נשיא נציבות האיחוד האירופי סיים קאלאס אמר בטקס: "ישראל היא שותפת מפתח עבור האיחוד האירופי, וההסכם של היום חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים בין ישראל לאיחוד האירופי. אנחנו מצפים לראות יותר טיסות ישירות אל ישראל וממנה, מחירים נמוכים יותר, יותר מקומות עבודה ותועלות כלכליות בשני הצדדים. הסכם זה מייצג עוד צעד משמעותי לפנים ביישום מדיניות התעופה החיצונית המחודשת והמחוזקת של האיחוד האירופי, שאומצה ב-2012".

שר התחבורה כ"ץ צפוי להמריא הערב בחזרה לישראל.

מהות ההסכם

במסגרת הסכם זה, יתאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות לישראל מכל מקום באיחוד האירופי, וחברות תעופה ישראליות תוכלנה מצדן להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחוד האירופי. שוק התחבורה האווירית של האיחוד האירופי וישראל ייפתח בהדרגה במהלך חמש השנים הקרובות במגמה להגיע לפתיחה מלאה של השוק עד 2018, ללא כל הגבלה על מספר הטיסות.

על סמך התנסויות עבר דומות עם מדינות אחרות, הפתיחה ההדרגתית של השוק צפויה לעודד מספר רב יותר של טיסות ישירות. יישומו ההדרגתי של ההסכם יותיר לחברות התעופה בשני הצדדים מספיק זמן כדי להתכונן לקראת תחרות מוגברת.

במקביל לפתיחה הדרגתית של השווקים, שואף ההסכם בנוסף לשלב את ישראל במרחב תעופה משותף רחב יותר עם האיחוד האירופי, שיתבסס על כללים משותפים. ישראל תיישם דרישות וסטנדרטים רגולטוריים התואמים את כללי התעופה של האיחוד האירופי בתחומים כגון בטיחות תעופה, איכות סביבה, הגנת הצרכן, לרבות זכויות נוסעים, ניהול תעבורה אווירית, רגולציה כלכלית, סוגיות תחרות, והיבטים חברתיים.

האיחוד האירופי הוא שוק התעופה החשוב ביותר של ישראל, עם 57% מטיסות הנוסעים הבינלאומית הסדירות לישראל וממנה החוצה. בדומה לכך, ישראל היא אחד משוקי התעופה החשובים ביותר עבור האיחוד האירופי במזרח התיכון, שוק בעל פוטנציאל גידול חזק. בשנת 2011, עמד היקף התעבורה האווירית בין האיחוד האירופי וישראל על סך 7.2 מיליון נוסעים. מדובר בגידול של 6.8% לעומת 2010. כיום פועלות באופן סדיר טיסות נוסעים ישירות בין ישראל ו-18 מן המדינות החברות באיחוד האירופי (אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ספרד, פולין, צרפת, קפריסין, רומניה, הרפובליקה הצ'כית ושבדיה).

מחקר שנערך לאחרונה מטעם הנציבות האירופית העריך את סך התועלות הכלכליות של הסכם תחבורה אווירית בין האיחוד האירופי לישראל בכ-350 מיליון אירו לשנה מרגע השלמת פתיחת השוק. ההסכם יחליף הסכמי שירותי אוויר דו-צדדיים בין מדינות-חברות מן האיחוד האירופי ובין ישראל. ההסכם הוא צעד נוסף בכינון מרחב תעופה משותף רחב יותר בין האיחוד האירופי ושכנותיו עד 2015. הסכמי תעופה מקיפים דומים כבר נחתמו עם מדינות מערב הבלקן, מרוקו, ירדן, גאורגיה ומולדובה; שיחות לקראת הסכמים מתקיימות בימים אלה עם אוקראינה, אזרבייג'ן ולבנון, ומתוכננות להיפתח בקרוב עם תוניסיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן