Skip to content

פארק קרסו למדע: הנכס האסטרטגי החדש של ב"ש

הפארק שייפתח ביולי השנה הוא מוזיאון מדע אינטראקטיבי וגן מדעי בלב העיר, שמטרתו לעורר עניין במדעים וטכנולוגיה ולאפשר למבקרים בו הזדמנויות לרכישת ידע וכישורים. יו"ר קרן רש"י, גבי אשכנזי: "ההחלטה להקים את הפארק דווקא בבאר שבע אינה מקרית. הוא ימנף את הנטייה של בני הנוער לרכישת השכלה אקדמית בתחומים אלה ויסייע לפיתוח תשתית אנושית איכותית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיתונאי הנגב זכו השבוע לסיור חשיפה מרשים "בפארק קרסו למדע" בבאר שבע. הפארק מציג עולם חוויתי ומרתק של מדע וטכנולוגיה, הכולל תערוכה ייחודית בנושא הגרעין שהפיקה הקריה למחקר גרעיני בנגב. הפארק, המהווה נדבך נוסף במיתוגה של העיר, יפתח את שערייו לקהל בחודש יולי הקרוב.

את הקמת הפארק, שעלותו נאמדת ב-160 מיליון ש"ח, יזמה קרן רש"י בשיתוף עיריית באר שבע ומשרד החינוך והצטרפו אליהם משפחת קרסו, מפעל הפיס וגופים נוספים.

הפארק ממוקם בקמפוס גוסטאב לוואן יחד עם בית יציב ובית הספר למעוף ונמצא בלב באר-שבע. במקום הגדול, המתפרש על פני 17 דונם, יוכלו באי הפארק – בעיקר תלמידים אבל לא רק – לשחק במיצגים מרהיבים ולהכיר את ההמצאות והפיתוחים בתחום המדע. בפארק יוצגו 11 תערוכות במתחמים חווייתיים, לצד מתקנים המוצבים במרחבים ירוקים. בתערוכה "עולמו של צ'יפ" יכיר המבקר את השבב הקטן שמניע את הטכנולוגיה והגאדג'טים שמקיפים אותנו. "צופן החיים" היא תערוכה שתיקח אותנו למסע אל מסתרי התא.

דב ברק מקמ"ג וגבי אשכנזי בתערוכת גרעין המדע שנועדה להנגיש את סודות האטום (צילום: דודו גרישפן)
דב ברק מקמ"ג וגבי אשכנזי בתערוכת גרעין המדע שנועדה להנגיש את סודות האטום (צילום: דודו גרישפן)

עניין מיוחד מצאו העיתונאים בתערוכת התקשורת, שמתעדת את תולדות התקשורת והאינטראקציה האנושית החל בשימוש שעשו באתונה בשליחים רכובים על סוסים, דרך הטלגרף, הפקס והטלפון ועד האינטראקציה החדשה ברשתות החברתיות והתקשורת הלווינית. בנוסף מציע פארק קרסו את "הגן המדעי"  – משחקי ענק דרכם לומד המבקר על עקרונות מדעיים. 

גולת הכותרת של הסיור הייתה ללא ספק תערוכת "גרעין המדע" שנועדה להנגיש את "סודות האטום", להציג את יתרונותיו ושימושיו השונים ולבאר מושגים שתמיד היו נראים כנחלתם של חוקרים ומדענים בלבד. התערוכה היא תוצאה של שיתוף פעולה נדיר של צוות מקצועי מהוועדה לאנרגיה אטומית, הקריה למחקר בנגב והמרכז למחקר גרעיני בשורק, אשר נועדה להסיר את החשש מנושא הגרעין והקרינה. לראשונה יוכלו המבקרים להציץ מקרוב במראה של כור גרעיני ולהכיר את שימושיה השונים של האנרגיה הגרעינית בתעשייה.

 

פארק קרסו למדע, המבנה שימש בעבר כבית הספר לילדי הבדואים (צילום: ויקימדיה)
פארק קרסו למדע, המבנה שימש בעבר כבית הספר לילדי הבדואים (צילום: ויקימדיה)

בתערוכה דגם מוקטן של הכור הגרעיני בדימונה. מסביר דב ברק, עובד קמ"ג ואוצר תערוכת הגרעין לתקשורת: "כיום יש יותר מודעות לפתיחות ואנחנו מאמינים שאפשר לספר על קמ"ג ולספר על הפעילות הגרעינית בישראל. ככול שאנשים ידעו יותר, כך ייטב לנו".

הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר קרן רש"י כיום, גבי אשכנזי, מחזק את דבריו :""קיימת בורות סביב הגרעין והשימוש בו לצורכי מדע ורפואה. אני חושב שטוב עשתה הוועדה לענייני אנרגיה אטומית בשיתוף פעולה זה ובחשיפת המידע, שייתרום לחינוכם של הילדים".

מאיר בקשי, מנכ"ל פארק קרסו למדע, ציין: "הפארק עומד בסטנדרטים בין לאומיים של למידה וחוויה אינטראקטיביים. ילדים ומבוגרים שייכנסו לפארק, יצאו ממנו עשירים יותר בידע וסקרנים בתחושה. טובי המומחים מהתעשייה והאקדמיה, חוד החנית של המדע בישראל, היו שותפים לבניית התוכן המרתק. אני בטוח שהפארק ימשוך אליו את שוחרי המדע ואת כלל הציבור".

ראש עיריית ב"ש, רוביק דנילוביץ: "פארק קרסו למדע, בשילוב עם מערכת חינוך חזקה שראשיתה בבתי הספר והמשכה באוניברסיטת בן גוריון, מצטרף לנכסים האסטרטגיים של העיר. הפארק מהווה שחקן מרכזי בתכנית העל של פיתוח והעצמת אזור הדרום כמוקד חינוכי-תרבותי במדינת ישראל. מדובר בפרויקט לאומי חדשני, רחב מימדים, שיעניק לילדים את ההזדמנות לרכוש ידע בתחומי המדעים והטכנולוגיה דרך הידיים, תוך התנסות וחוויה".

גבי אשכנזי: "ההחלטה להקים את הפארק דווקא בבאר שבע אינה מקרית. זה עשרות שנים שקרן רש"י מקדמת שינוי חינוכי בפריפריה והפארק הוא גולת הכותרת שלנו בדרום. הפארק ייתן מענה למסגרות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי בתחום המדעים והטכנולוגיה וימנף את הנטייה של בני הנוער לרכישת השכלה אקדמית בתחומים אלה. הפארק יסייע לפיתוח תשתית אנושית איכותית בדרום, אשר תהווה חוד חנית בבניית תשתית מדעית תעשייתית בנגב ותשתלב במערכים הטכנולוגיים של צה"ל העתידים לעבור לנגב".

סרטון על הפארק של הטלוויזיה הקהילתית בב"ש:

.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן