Skip to content

"משרד החוץ כבר פורק, נוטרל, ואיננו מצליח למלא את תפקידו"

כך אמר היום יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ רונן הופמן, בדיון מיוחד על מצבו של משרד החוץ. יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר, גילה: "אחד מתוך שלושה צוערים של משרד החוץ פורש משירות החוץ עשור בלבד לאחר קליטתו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקורת חריפה נמתחה היום, בוועדת החוץ והביטחון, על מצבו של משרד החוץ. זאת, במהלך דיון מיוחד שקיימה ועדת המשנה למדיניות חוץ, הסברה והתודעה המדינית, בעקבות העיצומים המתמשכים במשרד החוץ שהחריפו לאחרונה עד כדי ניתוק מגע בין עובדי המשרד לבין צה"ל והשב"כ.

יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ ד"ר רונן הופמן (יש עתיד), התריע על פיזור סמכויותיו של משרד החוץ בין גורמים פוליטיים שהובילה למצבו הנוכחי, וחשף את כוונתו לקדם רפורמה מקיפה במערך החוץ וההסברה הישראלי.

מתוך עמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ
מתוך עמוד הפייסבוק של עובדי משרד החוץ

בפתח הישיבה מתח ח"כ הופמן ביקורת חריפה על פיזור סמכויותיו של משרד החוץ לאורך השנים בין גורמים פוליטיים שונים: "מזה שנים מתנהל תהליך של כרסום מתמשך בסמכויותיו של משרד החוץ, והלכה למעשה משרד החוץ כבר פורק, נוטרל, ואיננו מצליח למלא את תפקידו", אמר. "לצערי הרב מצבו הרעוע של משרד החוץ, כפי שמשתקף באחרונה בתקשורת, איננו דבר חדש. עיצומי העובדים הם רק סממן נוסף לצורך העז ברפורמה בתחום.

"המצב הנוכחי בו משרד החוץ איננו שותף לגיבוש מדיניות החוץ של ישראל איננו מתקבל על הדעת", המשיך ח"כ הופמן. "גם בשלב מימוש המדיניות לעיתים המשרד ממודר ומנוטרל, ולא פעם עוקפים את הגורמים המקצועיים בו. המצב הזה עתיד להשתנות". ח"כ הופמן חשף את כוונתו לקדם רפורמה מקיפה במערך החוץ וההסברה הישראלי. הרפורמה המוצעת תכלול לראשונה הגדרת הסמכויות הרלוונטיות למערך החוץ וריכוזן תחת משרד החוץ.

עובדי משרד החוץ מפגינים מול הכנסת. "אחד מתוך שלושה צוערים פורש" (צילום: הלל גבאי)
עובדי משרד החוץ מפגינים מול הכנסת. "ארבעה שרים ואין יחסי חוץ" (צילום: הלל גבאי)

יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר, גילה: "אחד מתוך שלושה צוערים של משרד החוץ פורש משירות החוץ עשור בלבד לאחר קליטתו". הוא הציג הוועדה את טענות עובדי המשרד והקשיים הייחודיים העומדים בפני הדיפלומטים, בהם; שחיקת מעמדם ותנאי שירותם וההשפעה הקשה של השירות בחו"ל על התא המשפחתי.

גם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה במאבק עובדי משרד החוץ – ובאותה שעה הפגינו מאות עובדי משרד החוץ מול הכנסת, במאבקם על תנאי השירות ובמחאה על מה שכינו "מנהל לא תקין".

עובדות משרד החוץ בהפגנה מול הכנסת. איפה הן ואיפה ריקי כהן? (צילום: הלל גבאי)
עובדות משרד החוץ בהפגנה מול הכנסת. איפה הן ואיפה ריקי כהן? (צילום: הלל גבאי)

את הדיון בוועדת עבודה והרווחה יזם ח"כ נחמן שי (עבודה). יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, אמר בדיון: "תנאי השירות בחו"ל לא מאפשרת לשליחים עם משפחותיהם לסיים את החודש, זה בעקבות הזנחה של שנים. במקום לשבת ולנהל אתנו מו"מ מטיחים בנו האשמות שווא ומפנים משאבים יקרים לכופף את העיצומים בהם אנו נוקטים. אנו קוראים לרה"מ ולאוצר לשבת אתנו למו"מ ולהביא לסיומו של סכסוך העבודה".

במהלך הדיון ביקרו חברי הכנסת את ניסיונה של לשכת ראש הממשלה לשבור את עיצומי עובדי משרד החוץ באמצעות מערכת הביטחון  ואף הפנו ביקורת כלפי אוזלת הכוח של האוצר להביא לפתרון הסכסוך. בתגובה לטענות ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה) על כך שלא מתקיים מו"מ בנושא, השיב נציג משרד האוצר, משה בכר: "העיתוי לא נוח".

ח"כ שמעון סולומון (יש עתיד) אמר: "המדינה צריכה לתת כבוד להתאגדויות ולתת מקום למחאתם. אם המדינה מתנהלת ככה מול התאגדות עובדים אז אל לנו לבוא בטענות למקומות פרטיים". במהלך הדיון אמר ח"כ נחמן שי "העובדים נלחמים ובצדק על מקומם ומעמדם, ועל הממשלה להיכנס להידברות עם משרד החוץ".

ח"כ דב חנין (חד"ש), אמר: "משרד החוץ מצא בתהליכי פירוק. אין שר חוץ. התפקידים של משרד החוץ הופרטו החוצה לגורמים אחרים. אולי ראש הממשלה חושב שאין צורך במשרד החוץ, אך למעשה מדובר בפירוק המדינה. המהלך של פירוק משרד החוץ הוא מהלך מסוכן ולא תקין. לגופו של המאבק, הדרישות של העובדים סבירות וקונקרטיות שהמטרה שלהן היא בעיקר לשרוד".

ח"כ מיקי רוזנטל סיכם את הדיון ואמר, כי "הוועדה קוראת לרה"מ להתערב לאלתר בפיתרון הסכסוך העבודה וכי הוועדה שוללת כל צעד שמטרתו לעקוף את עיצומי העובדים ולשבור את העובדים". עוד הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר מאבק העובדים והמו"מ  אל האוצר.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן