Skip to content

אדלשטיין: "אנקוט באפס סובלנות נגד ביזוי וזילות הכנסת"

כמו מורה שנוזף בכיתה לא ממושמעת - כך נזף יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בחברי הכנסת על התנהגותם, במכתב ששיגר אליהם. בין השאר התלונן על כך שישנם חברי כנסת האוכלים ושותים במליאה, מצלמים ומדברים במכשירים סלולריים, או מציגים מעל הדוכן כיתובים לצורך הבעת עמדתם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, גוער בחברי הכנסת על התנהגותם באולם המליאה ומזהיר כי ינקוט גישה של "אפס סובלנות", על תופעות של ביזוי וזילות הכנסת.

במכתב ששיגר לחברי הכנסת כותב יו"ר הכנסת: "לאחרונה הצטברו בלשכתי תלונות לא מעטות ביחס להתנהלותם של חלק מחברי הבית.

"אפס סובלנות". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)
"אפס סובלנות". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)

"התלונות, מאזרחים ומבאי-הבית, נוגעות להתנהלות חברי הכנסת בתוך מליאת הכנסת. בין היתר, הועלו טענות על-כך שישנם חברי כנסת האוכלים ושותים במליאה, מצלמים ומדברים במכשירים סלולריים, או מציגים מעל הדוכן כיתובים לצורך הבעת עמדתם וכיוצ"ב.

"מספר תלונות התייחסו להתבטאות בלתי-פרלמנטרית בעליל של אחד מחברי הכנסת החדשים מעל הדוכן – התבטאות בלשון לא מכובדת, שהיה בה משום פגיעה בכבודה של הכנסת ובכבודו של חבר הכנסת שאמר אותה. כמו כן, למן כינוסה הראשון של המליאה נוכחתי לשמוע, כי חברים רבים נוהגים באופן קבוע לפנות לעמיתיהם בתואר "מר", "אדון" או בשם פרטי בלבד ולא כפי הנוהג המקובל בכנסת", נאמר במכתב.

"כל התלונות שהוזכרו לעיל נבדקו על-ידי ונמצאו, לצערי, כנכונות ומדויקות. למן יומי הראשון בתפקיד אמרתי שאנקוט "באפס סובלנות" כנגד תופעות של ביזוי וזילות הכנסת. לשמחתי אנחנו לא שם, אבל אני חושש מהיום שבו נגיע, חלילה, למצב כזה.

"אנו נמצאים ימים ספורים לפני דיוני התקציב, דיונים ארוכים מתישים וסוערים. דווקא בימים אלה אנו ניבדק על-ידי ציבור בוחרינו העוקב אחרינו ורואה בנו דוגמא. על כולנו לנהוג באיפוק, סובלנות, כבוד ונימוס אחד כלפי השני וכלפי הכנסת, ביתנו המשותף והמוסד המכונן של הדמוקרטיה הישראלית.

"כחברי כנסת, דמותה ותדמיתה של הכנסת חייבות לעמוד לנגד עינינו בכל רגע ורגע", כותב יו"ר הכנסת. "אבדן אמון הציבור במנהיגיו ובמערכת הפוליטית שלו מסוכן לעצם קיומנו. אם אנחנו לא נשמור על כבודה של הכנסת – לא יהיה מי שיעשה זאת עבורנו. הכנסת ה-19 היא כנסת בעלת מספר שיא של חברים חדשים, היא רעננה ושונה מכל קודמותיה. כיושב-ראש הכנסת אני רואה בכנסת זו הבטחה גדולה לשינוי – שינוי התדמית של בית המחוקקים. אני רואה זאת כמשימה עליונה המוטלת על כולנו".

יו"ר הכנסת לשעבר ראובן (רובי) ריבלין כתב בצהרים בעמוד הפייסבוק שלו: "עם כל ההערכה שלי לחברי כנסת שמגלים יכולות גבוהות בדיונים שאני משתתף בהם, חבל לי מאוד שיש מביניהם שבוחרים בדרך קלה כדי למשוך תשומת לב ציבורית. התופעות האלה היו נחלתנו גם בקדנציה הקודמת, ויש לי צער גדול על כך. לדעתי, אם חברי הכנסת לא יודעים להציב לעצמם גבולות, יש להציב להם אותם באמצעות קוד אתי חדש, שעדיין מונח כטיוטה וממתין לאישור ועדת הכנסת."

ריבלין הוסיף: "האבות המייסדים הבינו שיש מכובדות והדרת קודש בכנסת עצמה, היום המצב שונה. חברי כנסת צריכים להבין שהכנסת משפיעה על שליחותם, והם משפיעים בשליחותם על תדמית הכנסת כולה והאמון בה. חבר כנסת מחויב שלא לבזות את הכנסת על פי קוד אתי בלתי כתוב. ואם זה לא ברור, המובן מאליו צריך להיכתב ולהיקבע בתקנון הכנסת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן