Skip to content

מבוכה לנתניהו: נאלץ להתנער מהצהרה רשמית שפרסמה לשכתו

המדובר על הצהרה משותפת שעליה הוא אמור לחתום ביחד עם ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק. בתגובה אומרים עובדי משרד החוץ כי אם ראש הממשלה לא היה עוקף את עיצומיהם, המבוכה הייתה נמנעת. "רק למשרד החוץ יש הידע, הניסיון והיכולות המקצועיות להבין את המורכבויות ולדעת איך לתרגמן לשפה דיפלומטית הנדרשת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצא הבוקר עם חמישה משריו לפולין, כשאת מסעו מלווה מבוכה גדולה: הצהרה רשמית שפרסמה אתמול לשכתו התבררה כהצהרה שאת נוסחה כלל לא ראה לפני הפרסום. כך לפחות טענה הבוקר לשכתו.

בתגובה אומר יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר: "החלטת לשכת ראש הממשלה להוציא את הביקור בפולין תוך עקיפת העיצומים במשרד החוץ נותנת את אותותיה. בעוד שהפעילו את מערכת הביטחון להחליף את עובדי משרד החוץ בטיפול בצד הטכני של הביקור, אין גורם שיכול להחליף את מקומו של משרד החוץ בהיבט המקצועי הדיפלומטי.

ראש הממשלה על המטוס לפולין. מבוכה שהייתה יכולה להיחסך (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה על המטוס לפולין. מבוכה שהייתה יכולה להיחסך (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"התקלות הרבות בהכנת הביקור, שנעשו ללא משרד החוץ וללא יד מקצועית כבר גורמות נזק ליחסינו עם פולין ויש לקוות שלא ייגרם נזק חמור יותר", אומר יאיר פרומר. "מסמך הצהרות כפי זה שהתפרסם בכלי התקשורת לא היה עובר את המסננת הקפדנית של דיפלומט מקצועי המבין את מורכבות הנושא.

"צריך להבין, שרק למשרד החוץ יש את הידע, הניסיון והיכולות המקצועיות להבין באמת את המורכבויות של הסוגיות השונות, ולדעת איך לתרגם אותן לאותה שפה דיפלומטית הנדרשת בגלל הרגישות הרבה שביחסים בין מדינות", אומר פרומר. "כאשר מקיימים ביקורים מדיניים בלי משרד החוץ, הנזק של הביקור עלול לעלות על תועלתו. אני מקווה שאותם גורמים בלשכת ראש הממשלה שאחראים להתנהלות הקלוקלת הזו באמת יתעשתו ומהר מאוד יבינו, שבלי משרד חוץ אי אפשר לקיים יחסי חוץ".

בנוסח ההצהרה, שאמורה להחתם היום ע"י ממשלות ישראל ופולין, נאמר בין השאר כי "לעולם אין לפקפק בלגיטימיות של מדינת ישראל ובביטחון אזרחיה ובזכותם של הפלסטינים למדינה. צעדים חד-צדדיים על ידי מי מהצדדים אינם מועילים להשגת שלום בר-קיימא". משמעות ההצהרה היא "סנדול" ממשלת ישראל לתמיכה בלתי חוזרת במדינה פלסטינית והתנגדות לצעד החד צדדי של המשך הבנייה בהתנחלויות.

עוד נאמר בהצהרה, בהקשר הפלסטיני, כי "שתי הממשלות תומכות בחזון של פתרון צודק ובר-קיימא לסכסוך הישראלי-פלסטיני, עם מדינת ישראל ומדינת פלסטין כמגלמות את זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי והעם הפלסטיני – המתקיימות זו לצד זו בשלום ובביטחון".

פרסומה של ההצהרה אתמול, בהודעה רשמית של לשכת ראש הממשלה, לקראת יציאתו של נתניהו לפולין הקפיץ גם את שותפו לממשלה של נתניהו, נפתלי בנט מ"הבית היהודי". בנט, במפגש עם מתגייסים חרדיים לשירות האזרחי, מיהר להכריז: "אני לא רואה שלום באופק. תסתכלו צפונה דרומה, מזרחה, כל המזרח התיכון מתפרק לנו מול הענייניים ואף אחד מהם לא מתפקד להסתדרות הציונית: לא אחמדיניג'אד ולא שלטון החמאס הקיצוני בעזה וגם לא המשטר בסוריה".

תצלום משותף: שרי ממשלות חשראל ופולין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

תצלום משותף: שרי ממשלות ישראל ופולין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בלשכת ראש הממשלה טענו הבוקר כי הוא "לא עבר על הטקסט" וכי הטקסט נכתב בידי "הפקידים במועצה לביטחון לאומי". גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו ל"מגפון": "הדברים בהצהרה תואמים דברים שאמר ראש הממשלה בעבר. ראש הממשלה היה מנסח את זה אחרת, אבל מרגע שהדברים פורסמו לא נכון היה לייצר סביב זה אירוע".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' אומרת בתגובה כי נסיגתו של רה"מ נתניהו מההצהרה המשותפת עם ממשלת פולין מזיקה ומיותרת. "בזמן רגיש שבו ארה"ב משקיעה מאמצים אינטנסיביים בהתנעת התהליך המדיני, נוהג ראש הממשלה ברשלנות שמקורה במתחים פוליטיים פנימיים בקואליציה ובמפלגתו שלו. הפרשייה הזאת היא עוד סיכה במאמצים להוצאת ישראל מהבידוד שבו היא נמצאת, המזיק לנו אסטרטגית וכלכלית כאחד".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "חבל שדווקא מילות הטעם היחידות שיצאו מלשכת ראש הממשלה בתקופה האחרונה מהוות עבורו מקור למבוכה. הרי לראש הממשלה שלנו יש כל כך הרבה סיבות טובות יותר להיות מובך – כמו למשל הפחדנות, חוסר הכיוון, המסרים הכפולים וההתפתלויות הפתטיות שלו ושל ממשלתו בכל פעם שמישהו מעז להזכיר את הפלסטינים, או גרוע מכך, את המילה 'שלום'. כדי למנוע מבוכה עתידית אני רוצה להציע לנתניהו פתרון פשוט – להפסיק לשקר לנו. הרי אין ולא הייתה לו מעולם שום כוונה לקדם תהליך מדיני, וטוב יעשה אם יפסיק לפזר בעולם מילים ריקות ומטעות ויחסוך מבוכה מעצמו, ובעיקר מאיתנו".

ביחד עם ראש הממשלה יצאו לפולין חמישה שרים נוספים – השר לנושאים אסטרטגיים וליחסים בינלאומיים, יובל שטייניץ, שר החינוך, שי פירון, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, והשר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך. חמשת השרים ייפגשו עם עמיתיהם הפולנים, ולאחר מכן אף תתקיים ישיבת ממשלה משותפת. מחר תחנוך המשלחת הישראלית את ביתן 27 במחנה ההשמדה אושוויץ, שעבר שיפוץ בעלות של 30 מיליוני שקלים במימון ישראלי.

אחר הצהריים החלה בוורשה, בירת פולין, הישיבה המשותפת של ממשלת ישראל וממשלת פולין. לראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרפו השרים שטייניץ, פירון, לבנת, פרי ואורבך. מוקדם יותר נפגשו ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת פולין טוסק. בתחילת הפגישה אמר ראש הממשלה נתניהו: ״אנחנו שתי מדינות חזקות. היחסים בין המדינות שלנו מתהדקים בשנים האחרונות. יש בינינו ערכים משותפים ואינטרסים משותפים. אנו זוכרים את העבר הקשה שעבר העם היהודי כאן, ואחרי שהקמנו מדינות עצמאיות אנו ומביטים יחד לעבר העתיד".

טוסק ונתניהו: "ערכים ואינטרסים משותפים" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
טוסק ונתניהו: "ערכים ואינטרסים משותפים" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בפגישה השתתף גם חסיד אומות העולם פרופ' ולדיסלב ברטושבסקי.  פרופ' ברט ושבסקי, בן 91, היה אסיר של המשטר הנאצי במחנה אושוויץ-בירקנאו על פעילותו להצלת יהודים במחתרת הפולנית וכיום מכהן כיושב ראש מועצת אושוויץ העולמית.

3 Comments

  1. דיפלומט ישראלי
    12 ביוני 2013 @ 13:38

    בין אם צחוק הגורל או צדק פואטי, זה מה שקורה כמתעלמים, עוקפים ורומסים את אנשי המקצוע.
    דיפלומטיה היא מקצוע ולא תחביב.
    שטייניץ ״השר ליחסים בינלאומיים״ היה שם ולא הבחין במלכודת הדיפלומטית?
    הייתם לוקחים פילוסוף לטפל לכם בצנרת בבית במקום שרברב מקצועי?

  2. דניאל
    12 ביוני 2013 @ 12:21

    טוב שההודעה לא כללה הודאה בצליבת ישו וברצח ארלוזרוב!!!
    מצחיקים אלה.

  3. דיפלומט במקצועו
    12 ביוני 2013 @ 11:58

    ההתנהלות סביב מפגש הממשלות בפולין ונסיעתו של ראש הממשלה לוורשה היא שערורייתית. מתעקשים לקיים את הביקור תוך כדי שבירת העיצומים של הדיפלומטים, וזו התוצאה… "הצהרה משותפת" עם תכנים שליליים ותקרית דיפלומטית עם פולין רגע לפני המראתו של ביבי. דיפלומטיה היא מקצוע. חבל שבמשרד ראש הממשלה לומדים את זה בדרך הקשה. במל"ל צריכים להבין שיש הבדל בין ניהול דיפלומטיה לבין שכתוב ניירות. ממש חבל שזה המצב. אולי ראש הממשלה שמכהן גם כשר החוץ יסיק כבר מסקנות וינחה לפתוח בהידברות עם עובדי משרד החוץ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן