Skip to content

100 ספרים. 200 עטיפות | השיקולים מאחורי תהליך עיצוב עטיפות ספרים

בשבוע שעבר נפתחה בבת ים תערוכת "100 ספרים. 200 עטיפות", שמאפשרת הצצה אל התהליך העיצובי המרתק של עטיפות הספרים, תהליך שמתרחש בדרך כלל מאחורי הקלעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תערוכת "100 ספרים. 200 עטיפות" מציגה עטיפות ספרי פרוזה שיצאו מאור משנת 2000 ועד היום, בעיצובם של מעצבים גרפים וותיקים ומומחים בתחום וכן מעצבים צעירים בראשית דרכם.

שמה של התערוכה מעיד על תוכנה: במהלך העבודה על עיצוב עטיפת הספר מגיש המעצב בדך כלל כמה סקיצות לעטיפות, ומתוכן נבחרת רק אחת. הסקיצות האלה – שנזנחו ושלא הוצגו מעולם – מוצגות לצד העיצובים הסופיים ובכך חושפות את התהליך העיצובי שמתרחש מאחורי הקלעים. 

השוואה בין העטיפות מאפשרת התרשמות מהפרשנות המקורית של המעצבים וכן מהשיקולים השיווקיים והמכירתיים של הוצאות הספרים. שיקולים אלה מלווים את דרכה של עטיפת הספר מהרעיון הראשוני אל מדפי החנויות.

עטיפת ספרו של אהוד בנאי "זה המקום". מימין: העטיפה הסופית; משמאל: סקיצה ראשונה. מעצבת: נועה שניר. צילומי עטיפות: יח"ץ
עטיפת ספרו של אהוד בנאי "זה המקום". מימין: העטיפה הסופית; משמאל: סקיצה ראשונה. מעצבת: נועה שניר. צילומי עטיפות: יח"ץ

"ההחלטה מה להציג על העטיפה היא אחת ההחלטות הקשות בתהליך ההוצאה לאור של ספר חדש," מסביר אוצר התערוכה, העיתונאי והמעצב יובל סער, "הספר נכתב, עריכת התוכן והלשון הושלמו, המחיר נקבע וטקסט הגב נחתם. כעת נשאר רק להחליט איזה דימוי יתאים לסיפור העלילה, לתחושות שעולות במהלך הקריאה בספר ולז'אנר שאליו הוא משתייך. למשימה זו נקרא המעצב הגרפי, שנדרש לחשוב על הדימוי שיענה על כל הדרישות האלו ושיהיה אטרקטיבי, שימכור, שיגרום למבקר בחנות הספרים להיעצר ולהרים דווקא את הספר הזה, ושיהיה מקובל על המעורבים בתהליך ההוצאה לאור."

עטיפת ספרו של יאיר אסולין "נסיעה". מימין - הסקיצה; משמאל - העטיפה הסופית. מעצב: תמיר להב-רדלמסר. צילומי עטיפות: יח"ץ
עטיפת ספרו של יאיר אסולין "נסיעה". מימין - הסקיצה; משמאל - העטיפה הסופית. מעצב: תמיר להב-רדלמסר. צילומי עטיפות: יח"ץ

"כשהיא מוצלחת, עטיפת ספר לא רק אורזת ומציגה את הספר לקונה הפוטנציאלי," אומר סער, "היא מנהלת דיאלוג עם העלילה, משלימה אותה ומציעה לה פרשנות. מבחינה זו למעצב העטיפה תפקיד מכריע בפעולת התיווך של הספר לקורא, גם כשהספר עדיין שוכב על המדף בחנות הספרים, אבל לא פחות חשוב – גם במהלך הקריאה, כשהדימוי ממשיך ללוות את הקורא. אולם, המעצב הוא רק אחד מתוך שרשרת של בעלי תפקידים שמעורבים בתהליך: אנשי שיווק, רכזי מערכת, מוציאים לאור, מפיקי דפוס, מנהלי רשתות הספרים; וכמובן, אסור לשכוח, גם הסופר."

"הספרים עצמם לא מוצגים, אין התייחסות לשדרה ולגב הספר, וחזיתות הספרים הוגדלו כך שיהיה אפשר להתרשם מהדימוי והיחס שלו לטיפוגרפיה, גם כשהדבר בא על חשבון האינטימיות שנוצרת בין הקורא לספר בחנות הספרים או במהלך הקריאה. מהלך זה מהדהד את תהליך הבחירה של העטיפה הסופית: לאחר שהמעצב מכין את הסקיצות, הוא שולח אותן להוצאה כקובץ דיגיטלי בדואר האלקטרוני, והגורמים המעורבים בתהליך מגיעים להחלטה על סמך התצוגה שהם רואים במסך המחשב."

עטיפת ספרו של ולדימיר נבוקוב "ייאוש". מימין: סקיצה; משמאל - העטיפה הסופית. מעצבת: עדה רוטנברג. צילומי עטיפות: יח"ץ
עטיפת ספרו של ולדימיר נבוקוב "ייאוש". מימין: סקיצה; משמאל - העטיפה הסופית. מעצבת: עדה רוטנברג. צילומי עטיפות: יח"ץ

תערוכת "100 ספרים. 200 עטיפות", מוצגת בגלריה של "טרמינל עיצוב", רחוב אורט ישראל 33, בת ים, עד ליום 22.6.2013. שעות פתיחה: ראשון-רביעי 10:00-16:00, חמישי 16:00-20:00, שבת 20:00-23:00. הכניסה חופשית.

מתחם "טרמינל עיצוב" הוא מתחם עיצוב וחברה רב תחומי שהשיקה לאחרונה עמותת "לצאת מהקופסא" בשיתוף עם עיריית בת ים ובסיוע חברת "קסטרו".

* * *

סיור מודרך בתערוכה עם האוצר יובל סער – ביום שבת הקרוב, 15.6.2013, בשעה 19:00.

* * *

מפגש בנושא התערוכה בבית העיר בתל אביב – ביום שלישי הבא יתקיים מפגש בהנחיית האוצר, יובל סער, ובהשתתפות עליזה ציגלר, העורכת הראשית לשעבר של הוצאת ידיעות ספרים, טליה בר ועדה רוטנברג, מעצבות גרפיות, עופר שדמי, עורך וכותב את בלוג עטיפות התקליטים "סיפור, כיסוי". המפגש יעסוק ביחסי הגומלין בין התרבות החזותית – איור, טיפוגרפיה, עיצוב, אמנות, צילום, תרבות דיגיטלית – לבין טכנולוגיה, תרבות, שפה ומקום. בין הנושאים שיידונו: האם יש כזה דבר עטיפה מוכרת? מה הופך עטיפת ספר לטובה ויוצאת דופן? מה ההבדל בין הייצוג החזותי של הספרות לעומת עולמות תוכן אחרים כמו מוזיקה, קולנוע, תיאטרון?

מפגש "פורטפוליו בגן העיר" בסימן "100 ספרים. 200 עטיפות", יום שלישי, 18.6.2013, בשעה 20:30, בית העיר, רח' ביאליק 27, תל אביב. הכניסה חופשית.

עטיפת ספרו של יוסי שריד "לפיכך נתכנסנו". מימין: סקיצה; משמאל: העטיפה הסופית. מעצב: יובל סער. צילומי עטיפות: יח"ץ
עטיפת ספרו של יוסי שריד "לפיכך נתכנסנו". מימין: סקיצה; משמאל: העטיפה הסופית. מעצב: יובל סער. צילומי עטיפות: יח"ץ

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן