Skip to content

נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שצריך כדי למנוע שואה נוספת"

בטקס חנוכת תערוכת הקבע החדשה "שואה" בבלוק 27 במוזיאון אושוויץ-בירקנאו אמר נתניהו ברמיזה ברורה לאיראן: "לנו, היהודים, הלקח ברור. אסור לנו לעמוד שאננים מול איומי ההשמדה. אסור לנו לטמון ראשנו בחול או להניח שאחרים יעשו בשבילנו את העבודה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדינת ישראל תעשה כל מה שצריך כדי למנוע שואה נוספת". כך הבטיח היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטקס חנוכת תערוכת הקבע החדשה– "שואה", שתוכננה על ידי יד ושם, בבלוק 27 במוזיאון אושוויץ-בירקנאו בפולין.

״מנהיגי בעלות הברית ידעו על השואה בזמן אמת", אמר נתניהו. "הם הבינו בדיוק מה קורה במחנות המוות והיו יכולים בנקל להסיט את המטוסים ולהפציץ את המשרפות ואת מסילות הרכבת לבירקנאו כדי לעצור את מכונת הרצח. מנהיגי בעלות הברית ידעו על השואה בזמן אמת והבינו בדיוק מה קורה. הם נתבקשו לפעול, הם היו יכולים לפעול, והם לא פעלו.

נתניהו בזמן הביקור בתערוכה. "אנחנו מזהים את הסכנה בעוד מועד". (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו בזמן הביקור בתערוכה. "אנחנו מזהים את הסכנה בעוד מועד". (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"לנו היהודים הלקח ברור", אמר ראש הממשלה. "אסור לנו לעמוד שאננים מול איומי ההשמדה. אסור לנו לטמון ראשנו בחול או להניח שאחרים יעשו בשבילנו את העבודה. עלינו לנסות ולגייס את העולם. אנו מזהים את הסכנה מבעוד מועד ואנו ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו.

"מכאן, המקום שהוא עדות לרצון להשמיד אותנו, אני ראש ממשלת ישראל, מדינתו של העם היהודי, אומר לכל אומות העולם: מדינת ישראל תעשה כל מה שצריך כדי למנוע שואה נוספת״, אמר נתניהו. "כי גם היום יש מי שמצהיר על כוונתו להשמיד מיליוני יהודים ולמחוק את מדינתם מעל פני האדמה. אבל היום יש לנו מדינה עצמאית וצבא חזק, שמאפשרים לנו להגן על עמנו ולעצור כוונות נפשעות כאלה. היכולת והנכונות להגן על עצמנו, זהו כל ההבדל בין מצבנו אז לבין מצבנו היום".

"נצח ישדראל לא ישקר. עם ישראל חי". הדברים שכתב נתניהו בספר המבקרים. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"נצח ישדראל לא ישקר. עם ישראל חי". הדברים שכתב נתניהו בספר המבקרים. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

טקס חנוכת התערוכה היה במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרי ממשלת ישראל, שר התרבות הפולני בוגדן זדרוייבסקי, יו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו שאצר את התערוכה, יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו, מנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו ד"ר פיוטר ציווינסקי וניצולי שואה.

תערוכת הקבע החדשה "שואה" תוכננה, נבנתה ונאצרה על ידי יד ושם בהתאם להחלטת ממשלת ישראל שבאה בעקבות ביקורו של ראש הממשלה אריאל שרון בבלוק  27 בשנת 2005. שרון חשב שראוי להקים תערוכה חדשה במקום התערוכה היהודית שהוקמה בתקופת השלטון הקומוניסטי בפולין שהוזנחה והתיישנה ורוב המבקרים פסחו עליה בביקורם באושוויץ-בירקנאו. האחריות על עיצוב התערוכה הוטלה על יד ושם, במימון ממשלת ישראל ובסיוע ועידת התביעות.

ביתן 27 באושוויץ - המקום בו ממוקמת התערוכה (מתוך עמוד הפייסבוק של יד ושם)
ביתן 27 באושוויץ - המקום בו ממוקמת התערוכה (מתוך עמוד הפייסבוק של יד ושם)

"יש האומרים שהיחס ליהודים בעולם השתנה אחרי השואה. ואני שואל מה באמת השתנה?", אמר נתניהו. "שנאת היהודים לובשת צורה ופושטת צורה, אך היא נשארה בעינה. לא עליונות הגזע – אז עליונות הדת. ושאננות העולם אל מול השנאה הזאת גם היא נשארה בעינה. העולם התרגל מהר מאוד לכך שמצהירים 65 שנה אחרי השואה על כוונה להשמיד מיליוני יהודים – העולם כמנהגו נוהג. וגם ההססנות המדינית, ההססנות של המדינות הנאורות מלפעול נגד משטרים קיצוניים שמאיימים עלינו ועל שלום העולם – גם היא לא השתנתה.

"הדבר היחיד שבאמת השתנה, זה יכולתנו ונחישותנו לפעול כדי להגן על עצמנו ולמנוע שואה נוספת", אמר ראש הממשלה.  "אמת זאת מטילה עלינו אחריות כבדה ומתמדת– להבטיח בכל דרך את עתידה וביטחונה של מדינת ישראל מול מבקשי נפשנו. זוהי צוואתם של ששת המיליונים, אחינו ואחיותינו שנספו בשואה, זוהי חובתנו – וכך נפעל".

יו"ר יד ושם ואוצר התערוכה אבנר שלו: "תערוכת הקבע עוסקת במכלול השואה – רצח העם היהודי – בכל היקפו, ומציגה כמה היגדים יסודיים על השואה במטרה לספר למבקרים כיצד אושוויץ-בירקנאו הנו חלק מהסיפור המורכב ורחב ההיקף של השואה. הנהלת המוזיאון הממלכתי הפולני באושוויץ-בירקנאו וגם צוות המדריכים הפולנים רואים בתערוכה הזו קונטקסט שמשלים את התערוכות האחרות במוזיאון אושוויץ-בירקנאו, ואשר ממלא מרכיב חשוב שהיה חסר שם קודם.

"התערוכה מהווה אפוא אופן חדש של הצגת הממדים העיקריים של השואה, תוך שהיא מציבה את האדם במרכז" מסביר שלו. "היא בנויה פרקים-פרקים שמוצגות בהם תימות מרכזיות שאינן דווקא היסטוריות אלא מבטאות רובד עמוק יותר – הרובד הערכי-תרבותי של זיכרון השואה".

אחד מציורי הילדים המוצגים בתערוכה (צילום: מעמוד הפייסבוק של יד ושם)
אחד מציורי הילדים המוצגים בתערוכה (צילום: מעמוד הפייסבוק של יד ושם)

במבואת התערוכה – "שואה" – כתובה על הקיר ההגדרה של השואה, במסדרון היוצא מהמבואה המבקר רואה ושומע מילים וקולות של תפילה, שהיא ביטוי יהודי ואוניברסלי לרוח האדם. בחלל הבא נחשפים לפניו החיים השוקקים, המגוונים ורבי הפנים של היהודים באירופה ובצפון אפריקה שלפני המלחמה במונטז' קולנועי העוטף את המבקר ב 360 מעלות ומורכב מקטעי סרטים מחיי היהודים בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. לאחר מראה מרגש זה המבקר נחשף לעקרונות האידאולוגיה הגזענית הגרמנית-נאצית שהיתה המניע העיקרי לשואה.

אחד מחרדי המוצגים בתערוכה (מתוך עמוד הפייסבוק של יד ושם)
אחד מחדרי המוצגים בתערוכה (מתוך עמוד הפייסבוק של יד ושם)

בחלל המייצג את רצח היהודים מוצגת, לראשונה, מפה הממחישה את היקפו הגאוגרפי ענק הממדים של הרצח ההמוני; לעומתה, בחלל הסמוך, מוצגים באמצעות סרטים קצרים ההתמודדות היהודית והמאבק של היחיד במציאות מחרידה זו. הפרק הבא מוקדש ל-1.5 מיליון הילדים שנרצחו בשואה – יצירת אמנות המורכבת מקטעים של ציורים מעוררי השראה וקורעי לב, מעשי ידיהם של ילדים יהודים מתקופת השואה שהאמנית העתיקה לקיר החלל.

המוצג הבא הוא ספר השמות – מדובר במונומנט מרשים והיחיד בעולם ובו מודפסים  כ – 4.2 מיליון שמות הנרצחים. כל השמות הם פרי של עבודת איסוף השמות של יד ושם ב –  60 השנים האחרונות. לבסוף, המבקר מתבונן ב- 12 מסגרות של תמונות ובהן מתחלפים כ- 250 תצלומים משפחתיים המתעדים את החיים שבנו מחדש ניצולים רבים.

תכנון ועיצוב התערוכה בוצע ע"י סטודיו דה לנגה בע"מ ובתהליכי פיתוח התפיסה העיצובית השתתפו אוצרים, היסטוריונים, אנשי הגות, אמנים, במאים ומעצבים בינהם: פרופ' ישראל גוטמן, יהודית ענבר, פרופ' חנן דה לנגה, מיכל רובנר, דויד גרוסמן, נעמי שחורי, ניב בן דוד וחאגית שמעוני.  תכנית התערוכה שהתגבשה הוצגה ונדונה בוועדה הבין-משרדית בראשותו של ד"ר שמשון שושני המלווה את הפרויקט ובפני ועדה מייעצת בין-לאומית של הפרויקט המורכבת בעיקרה מהיסטוריונים ומניצולי שואה בראשותו של פרופ' אלי ויזל. "הבנו שעל השפה העיצובית להיות מרוכזת, קצרה ובהירה. עליה להציג מעט מידע בחוויה הממחישה את משמעות המיקום של התערוכה מחנה אושוויץ-בירקנאו" סיכם שלו.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן