Skip to content

ארה"ב: אסד חצה את הקו האדום. נספק נשק למורדים

הממשל מסר הלילה באמצעות סגן ראש המועצה לביטחון לאומי כי שירותי הביון האמריקניים והאירופים משוכנעים כעת שאסד עשה שימוש מוגבל בגז סארין. הקונגרס האמריקני יבחן בימים הקרובים דרכים לסיע צבאית למורדים. מעריכים שלפחות 100 עד 150 סורים נהרגו מהנשק הכימי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"שירותי המודיעין האמריקניים מאמינים כיום כי משטרו של בשאר אסד בסוריה השתמש בנשק כימי באורח מוגבל נגד המורדים במלחמת האזרחים במספר הזדמנויות במהלך השנה החולפת", כך נמסר הלילה על ידי הבית הלבן. הצהרה זו מעמיקה את מעורבות ממשלו של אובמה בלחימה בסוריה, כי היא מדגישה שאסד חצה את ה"קו האדום", שהוגדר על ידי נשיא ארה"ב ברק אובמה עצמו. על פי ההצהרה, שימוש בנשק כימי הוא דבר שארצות הברית והקהילייה הבינלאומית לא תאפשר. עוד נמסר, כי לא נמצאו הוכחות לשימוש בנשק כימי על ידי המורדים באסד.

חייל סורי ליד קוסייר שנכבשה מידי המורדים (צילום: סוכנות הידיעות סאנא)
נדרש סיוע דחוף למורדים. חייל סורי ליד קוסייר שנכבשה מידי המורדים (צילום: סוכנות הידיעות סאנא)

בהודעה שמסר הלילה (שישי) בן רוג'רס, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן. נאמר כי שירותי המודיעין של ארצות הברית ושירותי הביון באירופה מעריכים שלפחות 100 עד 150 סורים נהרגו מהנשק הכימי. תוצאות הבדיקות הצביעו על כך שאזרחים סורים בהחלט נחשפו לגז סארין. לדברי רוג'רס, הנשיא החליט להגיש סיוע דחוף לצבא סוריה החופשית.

הניו יורק טיימס מפרסם הלילה, כי בכיר אמריקני מסר לעיתון שהנשיא אובמה החליט להעניק סיוע צבאי ל"צבא סוריה החופשית" בראשות גנרל סלים אידריס, בהיקף נרחב ובהקדם. הבכיר הוסיף כי "הנשיא אובמה החליט להעניק סיוע צבאי ישיר, כדי להגביר את היעילות של האופוזיציה". הוא הבהיר שההכרזה על אזור האסור לטיסה בשמי סוריה אינה על הפרק בשל הקשיים האוויריים באזור והצורך להכריז על אזור אסור לטיסה לתקופה בלתי מוגבלת.

תומך נלהב במעורבות בסוריה. סנטור ג'ון מקיין (צילום: ויקימדיה)
תומך נלהב במעורבות בסוריה. סנטור ג'ון מקיין (צילום: ויקימדיה)

סנאטורים רפובליקנים בראשות ג'ון מקיין, התומכים במעורבות אמריקנית בסוריה, מיהרו לברך הלילה על הדברים. המורדים ומנהיגי האופוזיציה בסוריה מהירו להגיב על הודעת הבית הלבן ואמרו כי על האמריקנים להזדרז ו"לספק סיוע צבאי ראוי כדי לפעול באמת כדי למנוע מהמשטר הפושע של בשאר אסד להשתמש בנשק כימי".

מפקד צבא המורדים, גנרל סלים אידריס, התראיין לתחנת הטלוויזיה אל ערבייה וקרא לארצות הברית להחיש מייד סיוע ממשי שיוכל לעזור למורדים להכריע את כף המלחמה במהרה.  ג'ורג' סברה, העומד בראש האופוזיציה הסורית, הצטרף לקריאתו של אידריס ואמר כי ארצות הברית אמנם פועלת באיחור, אבל הוא מברך על כך. הוא פירט: "אנו רוצים נשק נגד טנקים ונגד מטוסים".

לדברי הבכיר בבית הלבן, הממשל האמריקני מבהיר כעת כי כל האופציות על השולחן, למעט הנחתת כוחות אמריקניים על אדמת סוריה. לדבריו, חייבים לפעול בדחיפות בשטח. "אנחנו רואים את חיזבאללה ואיראן, שהגבירו את המעורבות שלהם בעימות, וזה גורם לזרימת כוחות זרים לסוריה. השימוש בנשק כימי מוסיף לדחיפות", אמר הבכיר. בבית הלבן הבהירו כי בשבועות הקרובים ייערכו דיונים בקונגרס וישנן "מספר תגובות חוקיות, כלכליות, דיפלומטיות וצבאיות זמינות". בן רוג'רס הוסיף: "אנחנו נערכים לכל תרחיש ונקבל החלטות בזמן שיתאים לנו. כל פעולה שננקוט תהיה מתואמת עם האינטרס הלאומי וחייבת לקדם את מטרותינו החיוניות לנו".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, אמר בתחילת השבוע כי משטרו של אובמה "טעה בגישה, ולומר 'תראו איזה בלגן יש כאן. טוב יותר להישאר בחוץ', זו טעות". דוברת מחלקת המדינה, ג'ן פסאקי, אמרה בתגובה לביקורת, כי הממשל אינו מודע להקשר מלא של התבטאותו של קלינטון, שנעשתה במפגש סגור ולא לתקשורת. לדבריה, "הנשיא קלינטון יודע כמה קשה לקבל החלטות מהסוג הזה. הגברנו את הסיוע לאופוזיציה הסורית, אנו שואפים לסיים את האלימות נגד האזרחים הסורים, אך עלינו גם לאזן את הדברים עם אינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב".

גם משרד החוץ של בריטניה מסר הלילה כי מצטברות יותר הוכחות שכוחותיו של הנשיא הסורי אסד השתמשו וממשיכים להשתמש בנשק כימי. משרד החוץ הבריטי ציין כי  "גוף ההוכחות של עדויות משכנעות בעניין גדל והולך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן