Skip to content

לפיד: עשינו תיקון (ראשון) לזוגות נשואים העובדים באותו עסק

הוקצבו יותר מ-200 מיליון שקל לעניין בשנת 2014. לפיד משיב בדף הפייסבוק שלו לשאלות כלכליות ופוליטיות. מעדיף להוריד את המע"מ כשהמצב הכלכלי ישתפר ולא את מחיר הסיגריות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמנהגו מדי יום שישי כותב שר האוצר יאיר לפיד בדף הפייסבוק שלו על ענייני דיומא הנוגעים לפעילותו ופעילות מפלגתו. הפעם הקדיש את רוב תשובותיו  והתייחסותו לנושאים הכלכליים.

שר האוצר יאיר לפיד. הצעת החוק לשיוויון בנטל תעבור יחד עם התקציב – כלומר עד ה-30 ליוליצילם: דן בר-דוב
שר האוצר יאיר לפיד. הצעת החוק לשוויון בנטל תעבור יחד עם התקציב – כלומר עד ה-30 ליולי צילם: דן בר-דוב

"באמצע הדיון על התקציב בוועדת הכספים, בעודי מציג לח"כים את התוכנית הכלכלית, הגניבה לי נילי רייכמן, הדוברת שלנו, פתק קצר: "קארין אלהרר ילדה לפני עשר דקות בן בריא במשקל 2.4 ק"ג". אני מודה שהציף אותי גל לא קטן של רגש. כשקארין סיפרה לי שהיא בהריון, הייתי מודאג. בהיסטוריה הרפואית מתועדות מעט נשים במצבה שעברו הריון ולידה, וחששתי לה במשך כל התקופה האחרונה. העובדה שהיא הפכה לאמא היא ניצחון אישי ומפגן של אומץ.

גם הצגת התקציב עברה מצוין. הבטיחו לי שבוועדה יהיו דם ואש ותמרות עשן והח"כים לא יוותרו על "ההזדמנות להתבלט על חשבוננו, אבל למרות נוכחות המצלמות חברי הכנסת – כולל אלה מהאופוזיציה – הגיבו באופן ענייני ושאלו שאלות טובות. חלק מהם אינם מסכימים איתי כמובן, וזה לגיטימי, אבל עסקנו (רוב הזמן) בשאלות אמיתיות ונדמה לי שהם הבינו את הצורך האמיתי לחלץ את המשק מבוץ הגירעון לפני שהוא יילך ויתפח. איני יודע כמה מהם ידעו קודם שאילולא עשינו את הצעדים הנדרשים, בשנה הבאה היה הגירעון עומד כבר על 61 מיליארד שקלים, מספר שפירושו קריסת המערכות הציבוריות בישראל. בסיום הדיון חוויתי רגע נדיר של נחת פוליטית כשיו"ר הוועדה, ניסן סלומיאנסקי מהבית-היהודי, סיכם את המפגש בכך שאמר לח"כים שאחרי שהם שמעו אותי במשך שעתיים וחצי איש כבר לא יוכל לטעון עוד ששר האוצר אינו מבין בכלכלה.

"הסיום המבהיל של השבוע היתה כמובן ההודעה על קריסתו של הרב שי פירון בזמן שהיה במטוס עם ראש הממשלה בדרך חזרה מפולין. ב-11 בלילה הגעתי אליו לבית החולים "בילינסון". הוא היה במצב רוח טוב, מחובר כמו תמיד לסלולרי שלו, וקרא בעניין רב את הידיעות על מותו הקרב. הצלחתי לא לצעוק עליו שהוא צריך לחזור לדיאטה ולהתחיל לעשות ספורט, אבל ראיתי בעיניה של ברוריה, אשתו, שהוא לא יודע מה מחכה לו כשישתחרר מבית החולים. את הפחמימה הבאה הוא יפגוש כנראה בקדנציה השלישית שלו.

"במהלך השבועיים האחרונים הצטברו אצלנו לא מעט שאלות חוזרות של פעילים – וגם של מתנגדים. החלטתי להמשיך במסורת שבה מדי פעם פשוט אשלח לכם באופן מרוכז תשובות לשאלות נפוצות, כדי שתהיה לכם תחמושת כשאתם נפגשים עם העולם. אם אתם מרגישים שיש שאלות שחוזרות שוב ושוב, תשלחו לנו אותם, כי התפקיד שלנו הוא שכל חבר במשפחת "יש עתיד" יקבל מאתנו כלים להתמודדות:

למה לא הצטרפתם להצעת החוק של מפלגת העבודה לגבי ברית הזוגיות?

"אנחנו מקדמים מהיום הראשון הצעת חוק ממשלתית לנושא ברית הזוגיות. הצעה כוללת, שנותנת מענה לא רק לזוגות בני אותו מין, אלא גם לפסולי חיתון או למי שבוחר למסד את הקשר שלו באופן אזרחי ולא דתי. הסברנו לאנשי מפלגת העבודה שאם הם רוצים שההצעה גם תעבור – לא רק להגיש אותה כדי להשיג כותרת – נשמח לעבוד איתם על הנושא ביחד. זה יכול היה להיות הישג נדיר, חוצה מפלגות, שיאחד את הכוחות הליברליים בקואליציה ובאופוזיציה גם יחד למען מטרה צודקת. מסיבות השמורות איתם (לא שקשה לנחש אותם), הם העדיפו לרוץ ולהעלות הצעת חוק פרטית שפגעה בתהליך, פיצלה את התומכים בנושא, ואין לה סיכוי לעבור. זו דוגמא קלאסית למצב שבו האופוזיציה מעדיפה לגרום נזק לנושא חשוב בשביל הזדמנות מפוקפקת "לתקוע" לממשלה ולקבל חשיפה תקשורתית. אני ו"יש עתיד" נמשיך כמובן לעבוד על הנושא ברצינות, ואצלנו זה גם יעבור".

האם תוריד את מחירי הסיגריות כשהמצב הכלכלי ישתפר?

"אני בספק גדול. ברשימת ההטבות שאני מעוניין להחזיר יש לא מעט דברים שעומדים לפני הסיגריות כמו המע"מ למשל".

מדוע לא קיימתם את הבטחתכם לגבי מיסוי זוגות בעלי עסק משותף?

"לא קיימנו? אחרי 65 שנים שאיש לא טרח לעשות משהו בעניין, ואחרי שהזוגות הנשואים הפסידו בבית המשפט, סוף סוף עשינו תיקון (ראשון) כדי להקל על הזוגות הנשואים העובדים באותו עסק. בימים אלה, של קיצוצים נרחבים, הקצבנו לעניין למעלה מ-200 מיליון שקל בשנת 2014, והסכום יעלה בשנים הבאות".

כמפלגה שחורטת על דגלה להילחם בכפייה דתית למה הצבעתם בעד אלי ישי ולא בעד מרב מיכאלי לוועדה לבחירת דיינים?

"לסיעה היה חופש הצבעה בנושא. אני אישית הצבעתי למרב מיכאלי והיא יודעת זאת כיוון שאמרתי לה. אין לי מושג מי ולמה מפיץ אחרת".

האם שכר חברי הכנסת קוצץ? ואם לא מתי בדיוק זה יקוצץ?

"הגשנו לכנסת קיצוץ של 10% בשכר הח"כים והשרים. עכשיו זה תלוי בהם".

מה אתה חושב על ההצעה של החברה הסינית לבנות עיר ליד מודיעין במחירים זולים במיוחד?

"אני קצת ספקן לגבי העניין, בעיקר מפני ששום הצעה כזאת לא הגיעה למשרד האוצר וגם לא למשרד השיכון. ככל הידוע לי האנשים היחידים שבפניהם הועלתה ההצעה הם עיתונאים, כך שזה לא נראה רציני. בכל מקרה אנסה לבדוק את העניין".

למה הצבעתם נגד הצעת החוק של עיסאווי פאריג' שמחייבת שיעורים נגד גזענות בבתי הספר?

"מפני שאני מתנגד נחרצות לכך שהכנסת (כלומר פוליטיקאים) תתערב בתכנים חינוכיים דרך חקיקה. זה נוגד לחלוטין את העיקרון המקודש של הפרדת רשויות ואם נפתח את הדלת הזו, מחר יקומו ח"כים שידרשו להוציא מחומר הלימודים את האבולוציה, או ח"כים שידרשו להכניס שיעור שבועי על ארץ ישראל השלמה. אסור ללכת בכיוון הזה. מלבד זאת קיימנו בדיקה ובמערכת החינוך יש לא מעט מערכי שיעור מצויינים הנאבקים בתופעות של גזענות".

מה עמדתך לגבי הצעת החוק האוסרת יבוא של כבד אווז שמקורו בפיטום?

,אני תומך בה באופן מוחלט. ההצעה היא של ח"כ דב ליפמן מ"יש עתיד", והצבעתי בעבורה בממשלה ובוועדת השרים לחקיקה. שר החקלאות הגיש עליה ערר, ואנחנו נתנגד לו ונדאג שההצעה תעבור".

מדוע ביטלת את חוק הדיור הציבורי?

"זה בדיוק הפוך. אגף התקציבים ומשרד השיכון סברו שצריך לבטל את החוק, ואני התעקשתי להשאיר אותו בתוקף".

מה עמדתך לגבי ייצוא הגז?

"אני כרגע בסופו של תהליך ארוך של בחינת העניין. הוא מורכב, הוא פרטני, והוא בעיקר עניין מקצועי מאוד. ההפגנות האלימות והשיח הפופוליסטי לא ישפיעו עלי. ההיסטוריון פול ג'והנסון כתב פעם: "אין דבר מסוכן יותר בעולם מאשר המון הנמצא במצב של צדקנות נסערת." אחליט לפי מה שטוב למדינת ישראל".

מה עם שינוי שיטת הממשל – האם ירדתם מהעניין?

"מה פתאום? ח"כ רונן הופמן מסיים בימים אלה עבודה מקיפה על הצעת החוק, ואנחנו פועלים מול שאר סיעות הקואליציה כדי להגיע למתווה מוסכם. אני מזכיר, שאנחנו אלה שהכנסנו את זה להסכמים הקואליציוניים, ואנחנו מטפלים בזה עכשיו".

מה אומרים לאנשים שטוענים שהם מאוכזבים?

"אני שואל אותם תמיד אם הם באמת חשבו שהכל ישתנה תוך כמה שבועות? כי אם לא, הרי שהם בסך הכל כועסים עלי בגלל שאמרתי להם את האמת שהם לא רצו לשמוע: שצריך לתקן את הכלכלה הישראלית וזה כרוך גם בצעדים כואבים. החלק החיובי הוא שהפרמטרים הכלכליים הבסיסיים – הצמיחה ואחוזי האבטלה – הם עדיין טובים, כך שברגע שנתקן את המצב, המשק ימריא תוך זמן קצר. אילו הייתי היום בן 25, הייתי לוקח הלוואה ומקים עסק, כי עוד שנה זה ייתן לי 'פור' על כל מי שיחכה". 

מה הסטטוס של התכנית לשיוויון בנטל?

"ועדת פרי סיימה את עבודה, ועכשיו המתווה המוסכם נמצא בבחינה אצל היועץ המשפטי לממשלה. הצעת החוק תעבור יחד עם התקציב – כלומר עד ה-30 ליולי".

מדוע לא מטילים מיסים גבוהים יותר על המשתכרים 50-60 אלף שקל ומעלה?

מפני שכבר עכשיו המס השולי על מקבלי המשכורות הגבוהות הוא למעלה מ-51%, כלומר מהגבוהים בעולם המערבי. מפני שהוכח פעם אחר פעם, שאם מעלים את המס מעל גובה מסויים, אנשים פשוט מוצאים דרכים כדי לא לשלם אותו, או מעבירים את עסקיהם לחו"ל. וגם, מפני שאני לא סוציאליסט ואני מאמין שאנחנו צריכים לחיות בחברה שבה לא מענישים אנשים על כך שהצליחו ושמבוססת על על חדשנות ויזמות ויצרנות. אני מכיר בכך שיש גם דיעות אחרות בציבור, אבל הדיעות האלה הפסידו בבחירות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן